עצם לסת עתיקה, שבעבר סברו החוקרים כי היא שייכת לניאנדרטליים, התבררה ככזו השייכת לאדם (הומו סאפיינס). הסיבה לכך נעוצה בגיל של העצם, המתוארכת לתקופה של לפני 45 עד 66 אלף שנים. אם החוקרים מדייקים - מדובר בחלק העתיק ביותר של האנטומיה של המין שלנו ביבשת אירופה.
העצם עצמה נמצאה ב-1887 בספרד, והיא נחקרה מכל כיוון ועד היום החוקרים סברו כי היא שייכת לניאנדרטל, בשל גילה, מיקומה וגם כיוון שלא היה לה סנטר.
במחקר החדש השתמשו החוקרים בטכנולוגיה חדישה ובאמצעות סריקות תלת ממד ברזולוציה גבוהה, הם שיחזרו למעשה את החלקים שהיו חסרים בגוגולת. התוצאות, לדברי החוקרים, לא פחות ממפתיעות.
3 צפייה בגלריה
הלסת שנחקרת
הלסת שנחקרת
הלסת שנחקרת
(צילום: Grün et al., J. Hum. Evol., 2006)
הם היו בטוחים שלא מדובר באוכלוסייה נכחדת, אבל תעלומת הסנטר עוד נשארה בעינה. באמצעות בדיקות וסריקות מוקדמות יותר, הרבה בעזרת השוואה עם עצמות הומו סאפיינס מוקדמות מאפריקה, הם מצאו שגם אז היה סנטר "פחות בולט". הם משערים שהלסת שייכת להומו סאפיינס או להכלאה עם קבוצה לא ידועה. מה שבטוח – הלסת אינה שייכת לניאנדרטלי. השלב הבא, שכנראה יפתור את התעלומה - יהיה לנסות לחלץ DNA מאחת השיניים, ולרצף אותו.
ועכשיו, מההיסטוריה אל העתיד. בריטניה צפויה לשגר את משימת החלל הראשונה משטחה. התאריך המיועד - 14 בדצמבר, ומדובר במשימה של Virgin Orbit, המכונה "Start Me Up". הרקטה "תתפוס טרמפ" קודם לכן על מטוס בואינג 747 והיא תשוגר לחלל מגובה של כ-35 אלף רגל.
3 צפייה בגלריה
שיגור קודם ממטוס בואינג 747
שיגור קודם ממטוס בואינג 747
שיגור קודם ממטוס בואינג 747
(צילום: Virgin Orbit)
הרקטה כוללת מטענים כמו לוויינים שנועדו להניע אותות רדיו ו-GPS עבור בריטניה. זו לא פעם ראשונה שבריטניה מקיימת מהלך כזה, והיא נחשבת ליצרנית גדולה של טכנולוגיות תעופה וחלל, אבל זו הפעם הראשונה שהמטוס עצמו, שישגר את הרקטה לחלל, ימריא משטח בריטניה.
ולסיום, אם יש משהו שאנחנו יודעים על תוכים זה שהם יכולים להיות בעלי חיים מאוד פטפטניים. הם יכולים לדבר, להבין משמעויות, וכמובן גם לחקות אותנו. זו יכולת מרשימה לחיה שכזאת בכל קנה מידה.
פרויקט חדש שעל אודיותיו פורסם בכתב העת Nature, מראה דבר מגניב נוסף. אין הבדל בין זכרים או נקבות, או בין מבוגרים לצעירים - מבחינת יכולת ורמת הדיבור שלהם. 900 בעלי תוכים שיתפו על הרגלי הדיבור של התוכים שלהם, שמנו 73 מינים שונים. התוצאות הפתיעו. תוכים לומדים לדבר לא באינטראקציות עם תוכים אחרים, אלא דווקא בשיחות איתנו. מה שמסביר על מנגנוני למידה שונים מציפורים אחרות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד עולה מהמחקר, שתוכים לא רק מחקים אותנו טוב, אלא שהם יכולים לסדר מחדש את המילים שלכם. מה שלא שינה את הביצועים, כאמור למעלה, הוא הגיל והמין. הרפרטואר הקולי של תוכי מבוגר התאים גם לתוכי בן 5 וגם שאלת זכר או נקבה לא שינתה את הביצועים שלהם.
מה שכן השפיע, זה מין התוכי. תוכים אפורים אפריקנים הוכחו כהכי חכמים עם אוצר של 60 מילים, לעומת תוכים אחרים כמו קקדו, שמסתפקים גם ב-30-20 מילים. נתון מעניין נוסף הוא ש-89% מהתוכים הבינו כיצד להשתמש במימיקה שלהם בדיוק בהקשר הנכון, כפי שעשה האדם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי