ההשלכות של שינויי האקלים משפיעות ככל הנראה על 85% מאוכלוסיית העולם. כך עולה מניתוח של עשרות אלפי מחקרים מדעיים, שנכתבו בעשורים האחרונים.

קבוצה של חוקרים בדקה כ-100 אלף מחקרים, ובהם עדויות להשפעה של שינויי האקלים על כדור הארץ. מדובר במאמרים שנכתבו בין השנים 1951 ל-2018, אך רובם נכתבו בשני העשורים האחרונים.
"יש לנו הוכחות חזקות לכך ששינויי האקלים משפיעים על כל היבשות ועל כל המערכות", אמר מקס קלאגן, אחד ממחברי המחקר, שנערך בשני מכוני מחקר בברלין. הוא הוסיף כי קיימות "כמו עצומה של עדויות", הממחישות את האופן שבו ההשפעות של שינויי האקלים מורגשות.
החוקרים נתנו למחשבים לסרוק את המאמרים, שנכתבו על מגוון של נושאים. בין היתר מדובר במאמרים העוסקים בחיי פרפרים וגם במוות כתוצאה מגלי חום וכריתת יערות.
באמצעות נתוני מיקום מהמחקרים, החוקרים חילקו את כדור הארץ לחלקים ומיפו היכן השפעות שינויי האקלים, שתועדו במחקרים, תואמות שינויים בטמפרטורה ובמשקעים. עבור כל אזור בדקו החוקרים אם האזור נעשה חם או קר יותר והאם כמות המשקעים בו עלתה או ירדה באותה תקופה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאינדונזיה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאינדונזיה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית
(צילום: AP)
לדברי קלאגן, בשלב זה של המחקר בדקו החוקרים האם ההתחממות תואמת את הציפיות שניבאו מודלים אקלימיים.
במחקר נמצא כי 80% משטח כדור הארץ, שבו מתגוררים 85% מאוכלוסיית העולם, הושפעו משינויי האקלים. כך שהטמפרטורה באותם אזורים עלתה וכמות המשקעים ירדה – וזאת עקב התחממות כדור הארץ.
מחקרים בנושאי שינויי האקלים גדלים באופן אקספוננציאלי בעשורים האחרונים. לדברי החוקרים, בין השנים 1951 ל-1990 נערכו כ-1,500 מחקרים בנושא זה בסך הכול, בעוד שבחמש השנים האחרונות יש בין 75 אלף ל-85 אלף מאמרים בנושא זה.
קלאגן אמר כי ההיקף העצום של המחקרים איפשר לזהות באופן אמין את ההשפעות של שינויי האקלים, שנוצרים כתוצאה ממעשי בני האדם.
"בדו"ח הערכת האקלים הראשון של האו"ם, צוות המחברים היה יכול לקרוא את כל המאמרים המדעיים בנושא", הוא אמר. "עכשיו צריך מיליוני מחברים לדו"ח הזה". הוא הוסיף כי טכניקת הלמידה של המחשב מציעה כעת תמונה עולמית, שיכולה לסייע למומחים לבדוק כמות עצומה של מחקרים, "אף שלעולם זה לא יכול להחליף ניתוח אנושי".