לאחר הפסקה של שנה בשל הקורונה, אחד הכנסים השנתיים הוותיקים בישראל - יום העיון לצפרות, שנערך זו השנה ה-42 - יתקיים ב-6 בדצמבר (יום ב').
כ-1,200 צפרים וחובבי צפרות מישראל והעולם צפויים לגדוש את אולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, שמאורגן כבכל שנה על ידי החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב, ייערכו פאנלים בהשתתפות צפרים ואנשי שמירת טבע בישראל, והוא יעסוק בסוגיות שמעסיקות את עולם הצפרות בארץ ובעולם, ביניהן "ציידים וציפורים", "המתמטיקה של הפרחים והציפורים", "חילוף נוצות בהשפעת שינויי האקלים" ועולמן המופלא של ציפורי החולה".
17 צפייה בגלריה
שחפים אדומי מקור באשדוד
שחפים אדומי מקור באשדוד
דיות שחורות באשדוד
(צילום: אמיר בן דב)
יום העיון ייפתח עם השקת תערוכת צילומי ציפורים נדירים במיוחד, שצולמו על ידי צלמים ישראלים וכמה צלמים מהעולם.

מהצילומים שיופיעו בכנס

אייל ברטוב - בז צוקים
"תמונת בז הצוקים צולמה ברכס הכרמל ב-1994. בעבודתי ברמת הנדיב מטעם החברה להגנת הטבע, בשחרור גוזלי בזי צוקים, שהועברו לאקלום בכרמל. זוג בזים ששוחרר חזר לקנן באזור וקינן להפתעת כולם בראש ארובת תחנת הכוח בחדרה. בחרתי בתמונה זו שמציגה את המאמצים שמושקעים בשמירה, הגנה, וחידוש הטבע הפגוע בארצנו. מאמצים שלא תמיד מצליחים אל מול הדורסנות של העולם המודרני. אני מקווה שנצליח למרות האכזבות הקשות שאנו חווים, ותמונה זו לא תהיה עדות לעולם נכחד".
17 צפייה בגלריה
בז צוקים
בז צוקים
בז צוקים
(צילום: אייל ברטוב)
תומס קרומנקר (Thomas Krumenacker), גרמניה - עיט חורש
"עיט החורש, שהגנתי על בית הגידול שלו במשך שנים רבות, מגלם עבורי את הכבוד והגאווה של הטבע. עיטי החורש אינם מגיעים לבית הגידול שלהם במזרח גרמניה עד אמצע אפריל. רק ימים ספורים קודם לכן, הם חצו את שמי ישראלי, וחמישה חודשים לאחר מכן הם יוצאים שוב למסע לצידו השני של כדור הארץ, כשהם צולחים את מזרח אירופה, המזרח התיכון וחלקה הגדול של אפריקה. בגרמניה, הם צדים באחו ורועים בהרמוניה עם סוסים ופרות, כאשר כמה חודשים לאחר מכן הם חולקים טריטוריה עם אריות, ג'ירפות ופילים. אז איפה ה'בית' של הציפורים האלו? יש להם הרבה בתים. הן אזרחיות העולם הגדול. עלינו, כבני אדם, להעריך ולהוקיר יותר את הישגיהן האדירים והגרנדיוזיים של הציפורים. עלינו להודות להן על הפאר שלהן בכך שנגן עליהן".
17 צפייה בגלריה
עיט חורש
עיט חורש
עיט חורש
(צילום: תומס קרומנקר)
רחל אלוני ירדן - ינשוף עצים
"מאז הילדות אני נמשכת במיוחד לדורסי הלילה, לינשופים ולתנשמות. זכור לי שבלילות הייתי שומעת את קריאות פרחוני הינשופים המבקשים אוכל. ראיתי על גג הבית פרחון שמקבל מאחד ההורים עכבר או נברן".
17 צפייה בגלריה
ינשוף עצים
ינשוף עצים
ינשוף עצים
(צילום: רחל אלוני ירדן)
אורלי שמאי - שקנאי נוחת באגמון חפר
"המראה של להקת שקנאים נוחתת מולנו היה נפלא ומרגש. בשקט מופתי נחתו השקנאים זה אחר זה והלב פעם בחוזקה. התמונה מדגימה עבורי את החשיבות של השמירה על הטבע והקיים. המאבק בין השקנאים לבין מגדלי הדגים תופס כבר מספר שנים את השיח הציבורי. העובדה שישנם מקומות בהם השקנאים יכולים לנוח ללא הפרעה וללא גירושם מהבריכות, במהלך המסע המפרך לאפריקה – היא בעלת חשיבות עצומה".
17 צפייה בגלריה
שקנאי נוחת באגמון חפר
שקנאי נוחת באגמון חפר
שקנאי נוחת באגמון חפר
(צילום: אורלי שמאי)
קלאוס בייר (Klaus Bjerre), דנמרק - סלעית שחורת בטן, צולמה בעמודי עמרם
"התצלום מייצג עבורי את דרום ישראל, על נופיו הקשים והצחיחים, כפי שאני זוכר אותו בטיול הראשון שלי לישראל ב-1976. אני אוהב את הניגוד בין צבעוניות ההרים לבין אלגנטיות הציפור בשחור ולבן. במבט ראשון הוואדי נראה מת, אבל במבט קרוב יותר תוכל למצוא את הציפור הזו בוואדיות רבים בדרום ישראל. מבט על התצלום ממרחק מזכיר לי אדם העומד ליד הכותל המערבי בירושלים".
17 צפייה בגלריה
סלעית שחורת בטן
סלעית שחורת בטן
סלעית שחורת בטן
(צילום: רלאוס בייר )
עדית מרקין - עיטם לבן ראש
"את התצלום צילמתי בBosque del Apache National Wildlife Refuge, NM, USA-. התבוננתי על העיטם לבן הראש באימרת העץ ממולי, שסקר את אלפי הציפורים שבשדות ובביצות מסביב. הציפורים ממשפחת הפזאיים היו חסרות מנוח, עלו לאוויר ונעו כגוש ענק וצפוף, יתכן ולהגנה מפני העיט. המראה היה מרגש ומרהיב עין וצילמתי".
17 צפייה בגלריה
עיטם לבן ראש
עיטם לבן ראש
עיטם לבן ראש
(צילום: עדית מרקין)
נרי לאופר - בז עצים
"הצילום נעשה בשש בבוקר במסתור של סיליה ביישוב עזוז, אותו אני מבקר מספר פעמים בשנה. שם פגשתי את דויד רזיק, צלם טבע ועובד בחי בר בכרמל והוא סיפר לי שראה יום קודם בז עצים. יום לאחר מכן, מיד עם הזריחה, נחת הבז שהפתיע בהופעתו הפתאומית והשקטה ביופיו בהדרו ובאצילותו .לא הראה סימני חשש ושהה דקות ארוכות מולי כשהוא שותה מהבריכה הרדודה מתנקה ובבואתו במים".
17 צפייה בגלריה
בז עצים
בז עצים
בז עצים
(צילום: נרי לאופר)
לוטהר שיפלר (Lothar Schiffler), גרמניה - סיס חומות בכותל המערבי
"טכניקת הצילום הייחודית מציגה את הנתיבים של הסיסים כשהם חגים סביב הכותל המערבי במשך 48 שניות. סיסים רבים, ביחד עם כמה דרורים ויונים, מקננים ברווחים שבין אבני הכותל הגדולות. סיסים נחשבים כ'ציפורי השלום' שאינן יודעות גבולות מדיניים, לאומיים או דתיים".
17 צפייה בגלריה
סיס חומות בכותל המערבי
סיס חומות בכותל המערבי
סיס חומות בכותל המערבי
(צילום: לוטהר שיפלר)
יעל שיף - חמרייה שחורה
"צילמתי את החמרייה השחורה בעברונה מצפון לאילת, מרגיז למצוא ציפורים שם. ישבתי על כסא עם החצובה רחוק, וכל פעם קירבתי את עצמי עם הכיסא. כשהגעתי די קרוב החמרייה פתחה את הכנפיים כאילו להגיד לי 'ברוכה הבאה!', בהחלט מרגש!".
17 צפייה בגלריה
חמרייה שחורה
חמרייה שחורה
חמרייה שחורה
(צילום: יעל שיף)
יוסי אשבול - שחפית גמדית
"בצילום נראה זוג שחפיות גמדיות בהתנהגות אופיינית בעיצומם של ימי החיזור. הצילום מתעד את הזכר המגיע במעוף והוא נושא במקורו דגיג המיועד לנקבה. היא מצידה פוערת בהתרגשות את מקורה לעומתו, בשקיקה 'לדג המתנה'. האירוע המצולם מתעד חלקיק שניה בודד מתוך רצף של התנהגויות הכוללות תצוגות ראווה, האכלה והזדווגויות".
17 צפייה בגלריה
שחפית גמדית
שחפית גמדית
שחפית גמדית
(צילום: יוסי אשבול)
יואב פרלמן - זרון השדות
"במהלך פסטיבל הצפרות באילת במרץ 2011, ניצלתי בוקר פנוי לצפרות ביטבתה. בכניסה לשדות המעגליים הקפתי קבוצת שיחים, ופתאום פגשתי מולי, פנים אל פנים, זרון שדות זכר מהמם בטווח קצר. הפסקתי לנשום, אבל הזרון התעלם ממני לחלוטין. הייתי קרוב אליו מאוד, אבל לא יכולתי לנסוע קדימה או אחורה כדי לא להבריח אותו. להיות קרוב כל כך לזרון יפהפה, בסכנת הכחדה עולמית, זו בהחלט חוויה מרגשת. חיכיתי לידו שעתיים עד שסיים לנוח, לפהק ולבסוף הוא פרש כנף, התמתח ועף. לצערי, לא שמתי לב שהייתי עם סוויץ' פתוח כל זמן ההמתנה, ובבואי לנסוע גיליתי שמצבר הרכב התרוקן והייתי זקוק לחילוץ".
17 צפייה בגלריה
זרון השדות
זרון השדות
זרון השדות
(צילום: יואב פרלמן)
דורית חיימובסקי - קטה חדת הזנב
"אחת הציפורים היפות ביותר לדעתי, שניתן לצפות בה בעיקר בצפון הנגב, ולאורך עמק השבר. הקטה מקורבת למשפחות החופמאים והיונאים ומעט גם לתרנגולאים. מופיעה לעיתים בלהקות גדולות במקורות מים לשתייה בבוקר או בערב, ועפה למרחקים גדולים כדי להגיע לשם. הקטה ידועה בכך שהיא אוספת מים בנוצותיה באזור הבטן כדי להביא לאפרוחים שעדיין לא יכולים לעופף למקור השתייה, והם מוצצים מנוצותיה הספוגות את המים".
17 צפייה בגלריה
קטה חדת הזנב
קטה חדת הזנב
קטה חדת הזנב
(צילום: דורית חיימובסקי)
דורית בר זכאי - שלך בבריכת הדגים בקיבוץ הזורע
"ימים רבים חיכיתי במכונית שלי ששימשה אותי כמחבוא, עד שהזדמן הצילום הזה. מכוון שיש הרבה מאוד בריכות דגים, לא היה באפשרותי לדעת לאן יצלול השלך כדי לתפוס את הדג. לשמחתי הוא צלל די קרוב אלי, מחזה מרשים ומרתק כאחד לראות ולצלם את השלך. המעקב והצילום של השלך כשהוא שולח את רגליו עם הטופרים שלופים בחוץ וצולל ותופס את דג הזהב הגדול הזה ונושא אותו לאחד העצים בסביבה כדי לאכול אותו, הוא מחזה עוצר נשימה. השלך שהוא דורס יום בגודל בינוני הוא עוף מרשים מאוד בעוצמתו ובמקור הגדול שנועד בעיקר לאכול דגים. חוויה מרהיבה ומעצימה".
17 צפייה בגלריה
שלך בבריכת הדגים בקיבוץ הזורע
שלך בבריכת הדגים בקיבוץ הזורע
שלך בבריכת הדגים בקיבוץ הזורע
(צילום: דורית בר זכאי)
אמיר עזר - תנשמת
"הציפור העדיפה עלי היא התנשמת, אולי בגלל היופי שלה, אולי בגלל יעילות הצייד שלה, מה שבטוח זה בגלל המיסטיות שבה: פעילה בלילה, מאוד חשאית, ובכלל מושכת אש בכל מה שקשור לדעות קדומות כאלה ואחרות. בתמונה רואים תנשמת לבנה, זכר, עם נברן שדה במקורה שהוא המזון העיקרי והחביב עליה בדרכה להאכיל גוזלים. צולם, איך לא, בשדות עמק יזרעאל".
17 צפייה בגלריה
תנשמת
תנשמת
תנשמת
(צילום: אמיר עזר)
אמיר בן דב - שחף אדום מקור
"לאחר חיסולה של מזבלת חירייה וסגירת שיפדן, נותרו בריכות ההחדרה של אשדוד מעוזם האחרון של השחפים הצפוניים שחורפים במדינת ישראל. הבריכות משכו חופמאים רבים, ברווזים, דורסים וכמובן שחפים. במהלך 2018 - 2021, נבנה בין בריכות ההחדרה כביש 6 עם מסלולים ומחלף, תחנת מעבר לפסולת המזון שוכללה, והזבל ממויין וגם הוא אינו מתאים עוד לשחפים. כך נדם גם המעוז האחרון בישראל של שחפים ממינים אלו. בתמונה רואים שחף אדום מקור, מין בסכנת הכחדה עולמית שנמצא בשנים האחרונות בתכנית שיקום במערב אירופה. הפרט בצילום שנה שלישית, נצפה וצולם בבריכות באשדוד במרץ 2010".
17 צפייה בגלריה
שחף אדום מקור
שחף אדום מקור
שחף אדום מקור
(צילום: אמיר בן דב)
איציק איתן - פלמינגו
"בכל שנה חורפים בישראל מספר מאות פרטים וחלקם הקטן אף נשאר כל השנה. צבעו הוורדרד מתקבל הודות לסרטנים זעירים, בעיקר מסוג ארטמיה, שמצויים במים מליחים, מכאן שניתן למצוא אותו בעיקר בבריכות המלח של עתלית ואילת וכן בבריכות דגים נטושות עם מעט מים. את מרבית זמנו מבלה הפלמינגו באכילה קבוצתית בסינון מזון בדרך ייחודית. תנועת הפלמינגו בתעופה מבריכה לבריכה מתרחשת לרוב כתוצאה מהפרעות של צופים רבים, הפוגעים במנוחתם. הצילום בוצע מוקדם בבוקר (05:45) בברכת דגים נטושה מתוך מחבוא מגובה הקרקע".
17 צפייה בגלריה
פלמינגו
פלמינגו
פלמינגו
(צילום: איציק איתן)
לתכניה המלאה ולהרשמה לכנס: לחצו כאן