למעלה מ-100 ארכיאולוגים מזהירים מפני פגיעה קשה ואנושה בערכי נוף ותרבות קדומים ואתרים ארכיאולוגיים, אם התחרות המוטורית מינוס 400 תתקיים בתוואי המיועד. אירוע הספורט המוטורי מינוס 400 אמור להתקיים באזור ים המלח בחודש הבא, ובארגונים הירוקים חוששים כי אופנועי השטח יפגעו קשות בטבע המדברי.

במכתב שנשלח למנכ"ל רשות העתיקות, כתבו הארכיאולוגים: "לצערנו נראה כי מארגני התחרות, כמו גם קהילת משתמשי הספורט המוטורי, אינם מודעים דיים להשלכות קצרות וארוכות הטווח של פעילות מסוג זה במרחב. לצד הפגיעה העצומה וחסרת הפרופורציה בערכי טבע מוגנים, צפויה פגיעה אנושה גם בערכי נוף ותרבות קדומים, ובכלל זה אתרים ארכיאולוגיים מוכרים כגון מערת נחל חמר, חורבת עוזה, מצד נחל גורר ועוד רבים שאינם מוכרים".
הארכיאולוג רועי גלילי, החתום על המכתב, אמר כי "מדובר באזור ערכי בצורה לא רגילה. הוא נראה כמו מדבר שומם למי שלא מכיר אותו, אבל הוא עשיר בצורה בלתי רגילה. יש בו ממצאים מאוד מיוחדים, כמו כלי אבן וחרסים ואפילו ארכיטקטורה ודרכים, שכיום ניתן להבחין בהם באמצעי חישה מרחוק, צילומי לוויין ועוד. יש להם חשיבות עליונה למחקר. הפגיעה בערכים האלה אקוטית, בפרט שמדובר בממצאים ארכיאולוגיים מעטים שיכולים לספר לנו כל כך הרבה על העבר שלנו".
3 צפייה בגלריה
אזור ים המלח
אזור ים המלח
אזור ים המלח
(צילום: רועי גלילי)
על דרך אדום המקראית נעשתה עבודת נמלים מורכבת במסגרת עבודת סקר של הארכיאולוג יובל יקותיאלי מאוניברסיטת בן גוריון, ובמהלכו הוא הצליח לזהות את הדרך הקדומה שהובילה מירדן ל"ארץ הנושבת", כינוי לאזורים המיושבים מעבר למדבר. גלילי הוסיף כי "נעשו באזור עבודות חשובות על ידי הארכיאולוגים יוחנן אהרוני ובנו רוטנברג מאוניברסיטת תל אביב, על תוואי דרך אדום. הם עשו את עבודתם על השרידים הארכיאולוגים מתקופת השליטה של הממלכה היהודאית הקדומה מתקופת הברזל. הממצאים והחפירות של הסקרים האלה, עוד משנות ה-50, הביאו לגילוי של האתרים החשובים חירבת רדום וחירבת עוזה ועוד הרבה אתרים נוספים".
הארכיאולוגית מיקה אולמן, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית, הסבירה כי "באזור יש מרכיבים ארכיאולוגיים מדהימים. דרכים עתיקות ואתרים היסטוריים. כל שינוי במדבר מאוד מורגש. פעם לא ידעו וחשבו שבני אדם קטנים והטבע גדול. היום יודעים שבני האדם חזקים והטבע קטן. אם נותרו שרידים ארכיאולוגיים שהצליחו לשרוד את כל הפיתוח ונוכחות הצבא, אז כדאי לשמור עליהם ולצמצם את התנועה בסביבתם ככל שניתן. היום, כשאנחנו מודעים לנזק הגדול שבני אדם יכולים לעשות, נראה לי שכדאי על המעט שנותר - לשמור".
3 צפייה בגלריה
ממצאים ארכיאולוגים בנחל קדים
ממצאים ארכיאולוגים בנחל קדים
ממצאים ארכיאולוגים בנחל קדים
(צילום: רועי גלילי)
הארכיאולוגים ציינו כי יש חשש שהתנועה של רכבי השטח בכל המדבר היא לא מפוקחת לחלוטין. "זה נכון שלא מדובר בשמורות טבע", אומר גלילי. "אבל הטבע לא מסתיים מחוץ לשמורה. אנחנו עדים בתקופה האחרונה לנזקים אדירים לאתרים ארכיאולוגים שגורמים כלי רכב ממונעים, בעיקר אופנועי שטח שעולים עליהם ופוגעים בהם באופן בלתי הפיך. התקדים מאוד מדאיג אותנו. ברור לנו שאם המרוץ יתקיים, אחרי שהוא ייגמר המדבר לא ייראה אותו הדבר. הרסנים יותרו ואין דין ואין דיין".
בין השמות הבולטים יש את פרופ' ישראל פינקלשטיין, ראש בית הספר לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, ראשי החוגים בעבר פרופ' גיא בר-עוז, וגם ראשי החוג לארכיאולוגיה בעבר באוניברסיטת בן גוריון הפרופסורים סטיב רוזן ויצחק גלעד, אהרון מאיר מאוניברסיטת בר אילן ועוד.
3 צפייה בגלריה
צבאים בנחל קדים - קמריר
צבאים בנחל קדים - קמריר
צבאים בנחל קדים - קמריר
(צילום: רועי גלילי)
אבל לא רק הארכיאולוגים והארגונים הירוקים חוששים מפגיעה קשה מאוד בטבע. בסוף השבוע האחרון פנו כ-200 חוקרים לשר התרבות חילי טרופר והביעו את התנגדותם לקיום האירוע במתכונתו הנוכחית: "הכניסה המאסיבית ב-20 השנים האחרונות של כלי רכב ממונעים לשטחים הפתוחים הביאה לנזקים סביבתיים חמורים, במיוחד במערכת האקולוגית המדברית".