ראש הממשלה, נפתלי בנט, יוצא בראש משלחת ישראלית לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו שבסקוטלנד, שבה ישתתפו עשרות רבות של מנהיגי מדינות. לקראת הנסיעה אפשר לפרסם מהי ההצהרה המשמעותית, ההתחייבות שיציע לצירים הנוכחים: ישראל מחויבת לאפס פליטות של גזי חממה עד 2050.


בוועידה יתקיימו דיונים מכריעים על הניסיון הבינלאומי לבלום את השינוי האקלימי, הנחשב כיום לאיום הכבד ביותר לגורל האנושות. במהלך השבוע האחרון סיכם בנט עם שרת האנרגיה קארין אלהרר על הצגת יעד ותוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי החממה בישראל עד לאפס פליטות בשנת 2050. הצעה בנוסח זה תובא להחלטת ממשלה בשבועות הקרובים.
זו הפעם הראשונה שישראל מיישרת קו עם התחייבויות דומות של מדינות מתועשות; זהו יעד שאפתני בהרבה מזה שהציגה החלטת ממשלה רק לאחרונה, של הורדת פליטות עד כדי 85%, יעד שארגוני הסביבה תיארו כבלתי מספק. ארצות-הברית, קנדה, אוסטרליה ומדינות רבות אחרות כבר מחויבות ליעד הזה, שמשמעו הפיכת הכלכלה על כל חלקיה לכזו שאיננה תורמת לפליטת גזי חממה כגון פחמן דו-חמצני ומתאן, גזים שמצטברים באטמוספרה ומעצימים את אפקט החממה.
ראש הממשלה בנט אמר בדיונים השבוע כי "משבר האקלים נוגע לחיים של כולנו, וגם לחיי הילדים והנכדים שלנו. זה בנפשנו, ולכן אנחנו נדרשים לזה במלוא הנחישות גם כאן. ישראל היא אומת החדשנות, וביכולתה לתרום לעולם מהכישרון ומהיצירתיות שיש רק לה. עם היעד החדש, ישראל מתייצבת לצד מדינות העולם המפותחות שכבר פועלות להשגת היעד של אפס פליטות, ומאשררת את מחויבותה להסכם פריז וההסכמות הבינלאומיות בנושא".
1 צפייה בגלריה
חשד לשריפה בבתי הזיקוק בחיפה
חשד לשריפה בבתי הזיקוק בחיפה
מפרץ חיפה. לפידים בוערים במתחם בתי הזיקוק
(צילום: שחר שר)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מקדמת מאז כניסתה לתפקיד יעד שאפתני יותר של צמצום הפליטות. שרת האנרגיה אלהרר אמרה בדיונים ש"השקעה מאסיבית בחדשנות, בשינוי הרגלי צריכת אנרגיה ובהסרת חסמים לקידום אנרגיות מתחדשות יצליחו להביא אותנו לאיפוס פליטות גזי חממה עד שנת 2050".
בין היתר ייעשה שימוש בפיתוח טכנולוגיה לאגירה עונתית של אנרגיה, בעיקר אנרגיית שמש, פיתוח יכולת לכידת פחמן, קידום תשתיות ירוקות וחיסכון באנרגיה. בחודשים האחרונים הורצו כ-2,000 תרחישים במודלים שונים כדי לנסות לראות כיצד המשק הישראלי יכול להשיג את היעד של הפחתת פליטות עד אפס, ועל בסיס החישובים הללו צפויה להיות מוצגת תוכנית עבודה מפורטת לממשלה.