אוניברסיטת תל אביב משיקה מרכז מחקר חדש וראשון מסוגו בישראל – מרכז מינרווה לחקר האינטליגנציה האנושית במציאות מדומה, רבודה ומשולבת. בראש המרכז עומד פרופ' תום שינברג מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיזיקה בפקולטה למדעי החיים ע"ש וייז. מטרתו המרכזית של המרכז היא לגשר על הפער בין המחקר הניסיוני המסורתי של האינטליגנציה האנושית, כפי שהתבצע שנים רבות במעבדות מחקר לבין תופעות הקשורות לאינטליגנציה כפי שהן מופיעות בחיים עצמם.
פרופ' שינברג סיפר: "מרכז מינרווה החדש מהווה הזדמנות פז לחוקרים ולחוקרות בנושאים השונים של האינטליגנציה האנושית שנוגעים למציאות מדומה ורבודה, לשלב זרועות ולחלוק ידע בתחום הולך ומתפתח. אנחנו מודים לקרן מינרווה ולהנהלת אוניברסיטת תל אביב שהפכו את החלום למציאות לא מדומה בכלל".
2 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
((צילום: יורם רשף))
מעבדת המחקר של פרופ' שינברג עוסקת בהבנת הבסיס העצבי לתהליכי קבלת החלטות אנושיים. "ביומיום אנחנו משתמשים ב-MRI, מעקב אחר תנועות עיניים ובשיטות מתחום הלמידה החישובית על מנת להבין תפקודים מנטליים ואת היסוד העצבי שבהם. מרכז מינרווה יאפשר לנו לקבל מושג מרתק על האינטליגנציה האנושית באמצעות בניhת סביבות שהן גם מציאותיות יותר ומאפשרות תפקוד מלא וגם מנוטרות הרבה יותר מניסוי רגיל במעבדה. זאת באופן יחסי לעושרו של המידע בעלויות נמוכות יחסית ועם תועלת וחוויית משתמש נהדרות"/
להקמת המרכז חברו יחד עוד trcg מעבדות מחקר נוספות מאוניברסיטת תל אביב בתחומי הפסיכולוגיה השונים - זיהוי פרצופים (פרופ' גלית יובל), הקשר בין תפיסה ותנועה (פרופ' רועי מוכמל), מודעות (פרופ' ליעד מודריק) ואינטראקציה חברתית (ד"ר יערה ישורון). מרכז מינרווה החדשני והעתידני יעסוק בפיתוח כלים ומיומנויות לחקר האינטליגנציה האנושית ויאפשר הן שיתופי פעולה עם חוקרות וחוקרים בגרמניה והן מכל אוניברסיטאות המחקר בישראל.
מרכז מינרווה יבצע את עיקר מחקריו במרכז TAU XR החדש שהוקם בספריה המרכזית ע"ש סוראסקי באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף מנהלת הספרייה ד"ר נעמה שפטלוביץ וכולל ציוד מחקרי, כוח אדם מקצועי, זירת מחקר נרחבת וחדר בקרה. מרכז TAU XR מאפשר במקביל למחקר במציאות המדומה על גווניו השונים גם הוראה ולמידה.
ד"ר נעמה שפטלוביץ אמרה: "הקמת מרכז TAU XR היא הגשמת חלום שהחל כחלק מהמחקר הארכיאולוגי האישי שלי יחד עם הרצון להוביל את הספרייה, אותה אני מנהלת מזה 12 שנים, לספרייה מובילה באוניברסיטה ובארץ, המשלבת אינטר-דיסציפלינריות בקמפוס ושילוב חדשנות בהוראה ולמידה עם תחום המחקר בהובלת פרופ' תום שינברג".
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: Shutterstock)
מרכזי מינרווה הם רשת של מכוני מחקר הפזורה בשבע אוניברסיטאות בישראל. קרן מינרווה היא פרי יוזמה משותפת של ישראל וגרמניה שנוסדה בשנת 1975, ונועדה לחזק את קשרי המדע והמחקר בין שתי המדינות. כיום, פועלים כ-24 מרכזים כאלה ברחבי הארץ, בשורה של נושאים, חלקם חדשניים ומתפתחים, והמחקר בהם נעשה בשיתוף פעולה עם חוקרים בגרמניה. המרכז מוקם תחילה לשש שנים ואז ישנה אפשרות להארכה נוספת של הפעלתו.
פרופ' שינברג סיכם: "אין לי ספק כי מרכז מינרווה החדש יתרום רבות לחיזוק הקשרים בין ישראל וגרמניה ובין אוניברסיטת תל אביב לאוניברסיטאות בישראל בתחום המחקר של האינטליגנציה האנושית ובשימושי המציאות המדומה והרבודה לצורך כך. אנחנו מצפים בקוצר רוח למיצוי הפוטנציאל הטמון במחקר המדעי המשותף, שייקח צעד קדימה את אוניברסיטת תל אביב ויהווה מודל השראה לאוניברסיטאות ומוסדות נוספים".