הטבע מבשר לנו כי הסתיו בפתח: חבצלת החוף החלה לפרוח, ואפשר למצוא אותה לכל אורך חופי הים התיכון. תפרחתה הלבנה נחשבת ל"מלכה של צמחי החוף" ואפשר למצוא אותה לכל אורך חופי הים התיכון ומצוק הכורכר החופי.
2 צפייה בגלריה
חבצלות באזור חוף הכרמל
חבצלות באזור חוף הכרמל
חבצלות באזור חוף הכרמל
(צילום: שחף רטר, החברה להגנת הטבע)
"נדידת הסתיו נכנסת להילוך גבוה, בשמיים רואים להקות של חסידות, של עופות דורסים מסוג איות, וציפורי שיר רבות מכסות את השטחים הירוקים בערים ומחוץ להן", אומרת שחף רטר, מנהלת בית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע. "גם על פני האדמה ניתן לראות סימנים ראשונים של תום עונת החום ואחרי שעמודי התפרחת של החצב המצוי בצבצו במקומות שונים בישראל, כעת ניתן לראות את 'הכוכבים הגדולים' של הפריחה - צמחי החוף".
רטר הוסיפה: "אם תטיילו לאורך מצוקי הכורכר שמעל החופים, מנהריה ועד ניצנים, תמצאו את לפופית החוף, חבלבל החוף, וכמובן חבצלת החוף, המרשימה מכולם".
חבצלת החוף מצויה בכל רצועת החוף החולית של ישראל, לרוב פורחים כמה עשרות או מאות מטרים מקו המים. ריכוזים גדולים נמצאים בשמורות הטבע, המעוז הפתוח האחרון שהן נשמרות ומקבלות הגנה מלאה.
2 צפייה בגלריה
חבצלות באזור חוף הכרמל
חבצלות באזור חוף הכרמל
חבצלות באזור חוף הכרמל
(צילום: שחף רטר, החברה להגנת הטבע)
אפשר למצוא אותה בפארק ניצנים, הפארק האקולוגי בחוף המצודה באשדוד, רכס הכורכר בתל-אביב ויפו, נתניה ובמקומות נוספים. "הפריחה הלבנה של חבצלת החוף נפתחת בשעות בין הערביים ומסמנת לרפרפי הלילה שהם יכולים להתחיל לרחף מפרח לפרח כדי ליהנות מהאבקה המבושמת והמזינה, וללגום מעט שיכר צוף. מהאירוח יוצא גם המארח נשכר, כאשר האורח מביא עימו מעט אבקנים מה'מסעדה' הקודמת, שבעזרתם יהפכו פרחיו לפירות", הוסיפה רטר.
בחברה להגנת הטבע מציינים כי לצמח נשקפה סכנת הכחדה, כיוון שאנשים עקרו אותו על מנת לשתול מחדש בגינתם הפרטית, אולם הכרזתה כצמח מוגן, ובעיקר החינוך לשמירה על צמחי הבר, הצילו את אוכלוסייתה בארץ.
עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הסביר שהחבצלת נובטת בחול אחרי שהזרע שנוצר בסוף הסתיו ותחילת החורף, נישא בגלי הים ומופץ בחופים השונים. "שימוש אינטנסיבי ופיתוח חופי פוגעים כיום בקו הצמיחה של החבצלת. אזורי הפריחה של חבצלת החוף נמצאים לרוב באזורים שיש עליהם לחצי פיתוח עצומים - חניות, שכונות חדשות, שטחי אש, מכוני התפלה ואנרגיה, חופים ציבוריים, חקלאות, פיתוח עירוני וכו', פוגעים בה ומונעים את הפצתה".