אלון כהן, ליאם אטיאס ורותם לבנת, תלמידי כיתה ד' בבית הספר "נוף גליל" בקיבוץ פרוד שבגלילי, מצאו במהלך טיול ביישוב שבו הם מתגוררים נר חרס בן כ-2,000 שנה. "בתחילה חשבנו שמדובר באבן מיוחדת, ולכן משכנו את 'החפץ' מהאדמה", סיפרו השלושה. "מיד כשהנר נגלה לעיניהם, הבינו התלמידים שמדובר בממצא מיוחד, ושיתפו את הוריהם בתגלית. אלה דיווחו על המציאה לרשות העתיקות.
3 צפייה בגלריה
1.	אלון כהן, ליאם אטיאס ורותם לבנת מבי"ס "נוף גליל" מחזיקים בנר הקדום שמצאו
1.	אלון כהן, ליאם אטיאס ורותם לבנת מבי"ס "נוף גליל" מחזיקים בנר הקדום שמצאו
אלון כהן, ליאם אטיאס ורותם לבנת מבי"ס "נוף גליל" מחזיקים בנר הקדום שמצאו
(צילום: שלומית אלימור)
ד"ר חיים ממליה, ארכיאולוג נפת טבריה וגליל תחתון מזרחי ברשות העתיקות הגיע לאסוף את הנר, ושוחח עם הילדים על מנת לקבל נתונים שעשויים לסייע למחקר עתידי. ממליה אמר: "בסמוך למקום המציאה, מתקיימת בימים אלה חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות לקראת בניית שכונה חדשה בקיבוץ. מעניין שהילדים מצאו את הנר מחוץ לשטח שבו אנחנו חופרים; מציאת הנר עשויה לרמז לנו עד לאן הגיעו גבולות האתר הקדום. אילולא הילדים, לא היינו יודעים זאת. אין ספק שהממצא שופך אור חדש ומעניין על החפירה".
הילדים והוריהם מסרו את הנר לאוצרות המדינה, ורשות העתיקות העניקה להם תעודה על אזרחותם הטובה, וכן שיעור שעסק בנרות עתיקים לכל חבריהם בכיתה.
3 צפייה בגלריה
הילדים מקבלים תעודת הוקרה מד"ר עינת עמבר-ערמון לצד מורתם, שלומית אלימור
הילדים מקבלים תעודת הוקרה מד"ר עינת עמבר-ערמון לצד מורתם, שלומית אלימור
הילדים קיבלו תעודת הוקרה מד"ר עינת עמבר-ערמון - לצד מורתם, שלומית אלימור
(צילום: שקד כהן)
"מהחפירות הארכיאולוגיות ומהמקורות ההיסטוריים ידוע לנו כי חורבת פרדייה הייתה כפר יהודי גדול, ובזכות תגלית הנר בסמוך לחג החנוכה, אנו מקבלים דרישת שלום מהיישוב היהודי של פרוד הקדומה", אמרה ד"ר עינת עמבר-ערמון, מנהלת תחום חינוך וקהילה ברשות העתיקות במרחב צפון וחוקרת נרות. "מחפירות שנערכו בשיפולי האתר, וכן מהמקורות, עולה שפרוד היה כפר יהודי איתן ומבוסס. הנר שנחשף, הוא נר טיפוסי ליישוב היהודי בתקופה הרומית הקדומה. הוא מכונה במחקר 'נר מקורצף' - הינו נר סגור, שיוצר בבתי היוצר על גבי אובניים. על־פי רוב, הנרות מטיפוס זה הם חסרי עיטור, בניגוד לנרות הרומיים מאותה תקופה. מדובר בתגלית מיוחדת, די נדיר למצוא כך סתם נר שלם. הנערים והוריהם הפגינו אזרחות טובה בהשבת הממצא לרשות העתיקות".
תלמידי כיתה ד' בבית הספר האזורי 'נוף גליל' משתתפים מדי שנה בפרויקט שומרי נחל פרוד- צלמון עליון מטעם רשות הניקוז. זו השנה ה-13 שבה תלמידי בית הספר נוטלים חלק בשימור האתר. במסגרת הפרויקט, עוסקים התלמידים בחקר החי והצומח, בשימור האתר וטיפוחו, ובשימור ושיחזור אמת המים הקדומה. בזכות פעילות חשובה זו חל שינוי משמעותי בתודעה הציבורית במקום בדבר חשיבות שימור אתרי הטבע בכלל ונחל פרוד בפרט.
3 צפייה בגלריה
ד"ר חיים ממליה עם הילדים שמצאו את הנר
ד"ר חיים ממליה עם הילדים שמצאו את הנר
ד"ר חיים ממליה עם הילדים שמצאו את הנר
(צילום: שקד כהן)
"אני מברך את התלמידים הנבונים, שגילו גם נר - וגם אזרחות טובה", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "הממצא החדש נרשם במחסני אוצרות המדינה, שם יהיה נגיש לחוקרים מרחבי הארץ והעולם. כל שנה, בזכות התזמון של גשמים הפוקדים אותנו לפני ובסמיכות לחג החנוכה, אנו זוכים ל'ניסי חנוכה' ולהפתעות מדהימות, הצצות מעל פני הקרקע. אני מלא הערכה לאזרחים שמראים אחריות ומוסרים את הממצאים שגילו, וגם - לעובדים שלנו, בפעילותם הערכית בקרב הקהילה".