חדשות טובות מדרום אמריקה: כריתת היערות באמזונס בברזיל צנחה באפריל ב-68% לעומת החודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתונים ראשוניים שהציגה הממשלה המקומית. מדובר בנתונים חיוביים ראשונים בנוגע לעתיד יער הגשם הגדול בעולם, מאז נכנס לתפקידו הנשיא לואיז אינסיו דה סילבה, המכונה לולה.


לולה ניצח בבחירות שנערכו בשנה שעברה. בקמפיין הוא התחייב להפסיק את כריתת היערות, לאחר שנים של הרס גובר בתקופת קודמו בתפקיד, ז'איר בולסונארו. מאז כניסתו לתפקידו התמודד הנשיא החדש עם אתגרים מתמשכים, בין היתר בשל מחסור בצוות בסוכנות הסביבתית הפועלת באמזונס.
נתונים רשמיים של סוכנות חקר החלל של ברזיל הראו כי בחודש שעבר נכרתו 328.7 קמ"ר של יערות גשם בברזיל. בחודש אפריל נקטע רצף של חודשיים שבהם הייתה כריתת יערות גבוהה מהממוצע. למעשה, פינוי הקרקע עד כה השנה באזור האמזונס ירד ב-40.4% ל-1,173 קמ"ר.
2 צפייה בגלריה
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
(צילום: AFP)
הנשיא הקודם בולסונארו קיצץ את מאמצי ההגנה על הסביבה, קיצץ במימון ובצוות בסוכנויות מפתח שפעלו באמזונס, כאשר הוא קרא לפתח את החקלאות והכרייה באדמות מוגנות.
אבל האם השמחה מוקדמת מדי? מומחים אומרים שעדיין מוקדם לאשר שמדובר במגמת ירידה, שכן תקופת השיא השנתית של כריתת היערות מיולי עד ספטמבר עדיין לפנינו, אך עם זאת הם אמרו כי רואים בכך איתות חיובי, לאחר שהרס יערות הגשם זינק בסוף 2022.
"יש כמה גורמים, והשינוי בממשל עשוי להיות אחד מהם", אמר דניאל סילבה, מומחה לשימור ב-WWF-ברזיל. "האג'נדה הסביבתית חודשה, אבל אנחנו יודעים שצריך זמן כדי לקצור את הפירות".
2 צפייה בגלריה
אחת השירפות החודש באמזונס
אחת השירפות החודש באמזונס
מפנים שטח מיוער לחקלאות. ארכיון
(צילום: AFP)
הנשיא לולה אמר שדחוף לברזיל להראות שהממשלה שלו לא רק מדברת על הגנה על הסביבה, אלא שהיא בדרכה למלא את ההתחייבות להפסיק את כריתת היערות עד שנת 2030. מדובר למעשה בהחלטה שהתקבלה בוועידת האקלים בגלזגו, שבה 105 מדינות התחייבו לעצור את תהליך כריתת היערות עד שנת 2030. בין המדינות שחתמו על ההתחייבות נמצאות ברזיל, ארצות הברית, סין, רוסיה, אינדונזיה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קנדה, ישראל, בריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד, טורקיה, יוון וקולומביה.