בית משפט השלום בחיפה פסק כי דייג מהצפון, שבדה האשמות כנגד מנהל מרחב ברשות הטבע והגנים על איום ברצח, ישלם פיצוי בסך 120 אלף שקל והוצאות משפט בסך של כ-30 אלף שקל. זאת, בעקבות תביעת דיבה שהגיש מנהל המרחב כנגד הדייג.
על פי פסק הדין, במהלך דצמבר 2018 הדייג הגיש במשטרת משגב תלונת שווא על איום ברצח כנגד מנהל המרחב, שעוסק בין תפקידיו בשמירת טבע בסביבה הימית והחופית ואכיפת דיג לא חוקי באזור הצפון. הדייג פרסם באותו יום שבו הגיש את התלונה גם סרטון בקבוצת דייגים בפייסבוק, המונה אלפי חברים, בו הוא מאשים את הפקח הבכיר בניסיון לפגוע בו וכולל אמירות של "השליף אקדח על הראש שלי מטווח אפס...והבטיח לי שבסוף הוא יפוצץ לי את הראש...". זאת, למרות שהאירועים כלל לא התרחשו במציאות.
1 צפייה בגלריה
ספינה של האו"ם מול ראש הנקרה
ספינה של האו"ם מול ראש הנקרה
ספינה של האו"ם מול ראש הנקרה
(צילום: AFP)
בעקבות הגשת התלונה - על מקרה שכביכול אירע בשמורת הטבע ראש הנקרה, נחקר מנהל המרחב במשטרה ועם השלמת החקירה, שכללה גם בדיקת פוליגרף, שבה נמצא דובר אמת ואיסוף ראיות נוספות, נסגרה התלונה בעילה של היעדר אשמה.
בעקבות תלונת השווא ופרסום הסרטון הפוגעני עם ההאשמות הקשות בקבוצת הפייסבוק, הגיש מנהל המרחב תביעת דיבה כנגד הדייג על הוצאת לשון הרע במרכזה ניסיון לפגיעה ופגיעה בשמו הטוב, במשרתו ובכוח ההשתכרות שלו תוך טענה לכוונת זדון מצד הדייג, כאשר גם כשניתנה לדייג ההזדמנות להסיר את הפרסומים ולהתנצל הוא סירב לעשות זאת.
בפסק הדין קבע השופט אבישי רובס כי עדות הדייג לגבי אירוע האיום ברצח הייתה מלאה סתירות פנימיות וסתירות למול עדויות אחרות ואילו מנהל המרחב ברשות הטבע והגנים הצליח להוכיח את גרסתו באופן סדור וקוהרנטי לגבי השתלשלות הדברים. השופט ציין כי האשמות הדייג שייחסו למנהל המרחב עבירה פלילית חמורה של איום ברצח באמצעות נשק, יש בהן כדי להשפיל אותו, לבזות אותו, לפגוע בשמו הטוב בארגון בו הוא עובד ובפרנסתו.
כמו כן הסרטון שפורסם באינטרנט וזכה לחשיפה רבה גרר תגובות קיצוניות שגרמו למנהל המרחב לחוש מאוים. בתוך כך קבע השופט כי בנסיבות העניין מתקיימים התנאים לעבירה על איסור לשון הרע וקיבל את התביעה שהוגשה תוך חיוב הדייג לשלם למנהל המרחב ברשות הטבע והגנים פיצוי בסך 120 אלף שקל והוצאות משפט בנוסף בסך כ-30 אלף שקל.
לדברי עו"ד שי פרץ, התובע הראשי ברט"ג, "פסק הדין המהדהד מעביר מסר חד משמעי למי שמבקש להרפות ידי אוכפי החוק על ידי הוצאת דיבתם לרעה! דמם של עובדי ציבור נאמנים אינו הפקר. הרשות תעמוד בפרץ כנגד אלו המבקשים לעשות כן כנגד פקחיה המסורים ותבוא איתם בדין באמצעים העומדים לרשותה ובכלל אלו הפלילים והאזרחיים!" את התביעה מטעם רשות הטבע והגנים הוביל עו"ד בן קרפל.