רכב הנדידה הירחי, או בכינויו הנודע "מון באגי", טרקטורון ירח או כרכרת ירח, היה כלי רכב ששימש לנסיעה על הירח בשלוש המשימות האחרונות בתוכנית אפולו בשנות ה-70.
כעת, סטארט-אפ חדש בקליפורניה בשם אסטרו-לאב, חושף את השלב הבא - אב טיפוס לרובר חלל מטורף ומהיר, שכדי להלהיב אתכם, נלקח למבחן שדה בן חמישה ימים במדבר קליפורניה.
3 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן במדבר קליפורניה
נסיעת מבחן במדבר קליפורניה
נסיעת מבחן במדבר קליפורניה
(צילום: Astrolab)


הרובר החדש, FLEX, הוא בעל ארבעה גלגלים בגודל גלגלי מכונית. הרובר מיועד לשימוש בתוכנית שמטרתה להחזיר בני אדם לירח כבר ב-2025 ולהקים מושבת ירח ארוכת טווח כחלק מתוכנית גדולה יותר – שליחת אסטרונאוטים למאדים.
הוא יופעל למשימות וניסויים מיוחדים, אבל גם - כרכב לכל מטרה, שאסטרונאוטים יוכלו לנהוג בו, אפילו עד 8 שעות ברציפות, או להפעיל אותו בשלט רחוק. כך או כך, תהיה לו אנרגיה גם כדי לשרוד קור עז וגם עד 300 שעות בחושך מוחלט.
ושימו לב לתאומים הכי מפורסמים בצרפת: אנחנו במבזק החדשות הטובות עוקבים באדיקות אחר גורי הפנדה האלה, וכעת יש תיעוד חדש ומתוק שלהם - לראשונה הם יצאו אל המתחם החיצוני בגן החיות כדי להרגיש את האדמה, הדשא והסלעים.
3 צפייה בגלריה
יוצאים לראשונה לשחק
יוצאים לראשונה לשחק
יוצאים לראשונה לשחק
(צילום: רויטרס)
כל זה קרה ביום שישי האחרון, שבעה חודשים לאחר שנולדו. בצעדים קטנים וחמודים עם מעידות מתוקות בטירוף, הם יצאו לגלות את העולם שבחוץ, שכלל בעיקר את מגרש המשחקים שלהם. כל זה בהדרכת שומרי גן החיות שליוו אותם כמו שמלווים לראשונה ילד לגן.
ולסיום, קבלו חדשות טובות מהאמזונס. מדענים נוברים בשנים האחרונות בהשפעות ההרסניות שיכולות להיות לאלצהיימר ודמנציה על אנשים, ומנסים למצוא את הקסם המדעי שיגרום לנו לחיות חיים בריאים וארוכים יותר, ומסתבר שאי שם ביערות נוכל למצוא רמזים שיובילו לפתרונות.
שניים משבטי הילידים שחיים ביערות הגשם באמזונס – בני צימאנה ובני מוסטן (Tsimane) (Moseten) – התגלו כבעלי השיעורים הנמוכים ביותר של דמנציה בעולם. 1% בקרב בני 65 ומעלה, בהשוואה ל-11% בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
שבט מבודד נחשף ביערות האמזונס בברזיל
שבט מבודד נחשף ביערות האמזונס בברזיל
בן אחד השבטים באמזונס. ארכיון
(צילום: AFP)
לחוקרים יש המון השערות: אורח החיים הקדום מגן עליהם, תזונה, פעילות גופנית, זיהום אוויר, תרופות, אבל קשה לבחור גורמי סיכון בודדים מהערמה הזאת, הם טוענים. למשל, חלק מהילידים קרובים יותר לבתי ספר, עם גישה למים נקיים. אז אולי זו אחת הסיבות? החוקרים מצאו גם קשר למחלות לב או הזדקנות תאי המוח. לאנשי הצ'ימאן לב בריא במיוחד, בהשוואה לשאר האוכלוסייה.
אז מה עכשיו? תמיד מומלץ להוריד רגל מהגז לפעמים ולהתחבר לעצמכם ולטבע, וגם - בעיקר - התבוננות שכזאת מגדילה את ההבנה שלנו ומייצרת תובנות שיסייעו לנו בעתיד.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי