האקדמיה הישראלית ממשיכה לסייע לאוקראינה: בני נוער מנבחרת אוקראינה במתמטיקה הגיעו לישראל, והם מתחילים כעת תוכנית לימודים מיוחדת בבית הספר הבינלאומי של אוניברסיטת בר-אילן.
כמו רבים מבני גילם, גם נערים אלה מצאו עצמם בכאוס מוחלט ונאלצו להפסיק את לימודיהם, בשל המלחמה שפרצה לפני יותר מחודשיים. מאמני נבחרת ישראל במתמטיקה שמעו על מצוקתם של תלמידים אלה, שבימים כתיקונם משמשים כיריבים לחברי הנבחרת הישראלית, ובשיתוף עם עופר דהן , מנהל בית הספר הבינלאומי של האוניברסיטה, הסדירו את הגעתם לישראל לצורכי לימודים.
1 צפייה בגלריה
מאמן הקבוצה הישראלית, אלכסנדר טולסניקוב, עם הנערים מאוקראינה
מאמן הקבוצה הישראלית, אלכסנדר טולסניקוב, עם הנערים מאוקראינה
מאמן הקבוצה הישראלית, אלכסנדר טולסניקוב (במרכז), עם הנערים מאוקראינה
(צילום: אוניברסיטת בר-אילן)
"ברגע אחד כל התקוות האקדמיות שלי נגדעו עקב פרוץ המלחמה, וברגע הבא, אני מתחיל ללמוד באוניברסיטה בישראל בגיל 16", אמר בוריס הוליקוב מדניפרו, העיר הרביעית בגודלה באוקראינה. "מיד קפצתי על ההזדמנות, כי אני יודע שלא אתחרט על כך". במהלך השבועות האחרונים בית הספר הבינלאומי בבר-אילן ארגן אשרות ומגורים ועמל על הכנת תוכנית לימודים אקדמית בינתחומית המותאמת לצרכי התלמידים מאוקראינה. "כואב הלב שצעירים אלה צריכים לעזוב את הבית כדי להמשיך בחיים רגילים, אבל היינו נחושים לתת להם את ההזדמנות לעשות זאת", אמר נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן.
"בתוך שבועות ספורים בלבד קיבצנו תוכנית שבדרך כלל מצריכה חודשים של תכנון. אבל זמנים קיצוניים דורשים מאמצים קיצוניים", הוסיף מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן, זהר ינון. "מעתה ועד אוקטובר ילמדו בני הנוער קורסים במתמטיקה, מדעי המחשב ופיזיקה, בנוסף ללימודי השפה העברית. הם יקבלו נקודות זכות באוניברסיטה וחלק מהם צפויים להשתלב בלימודי תואר ראשון באוקטובר".
חלק מהתלמידים שהגיעו מאוקראינה הם בתחילת שנות העשרה לחייהם, ולראשונה הם רחוקים מהבית. "אמא שלי לקחה אותי עד פולין, אבל אז נאלצתי להיפרד", אמר ליאוניד דיאצ'נקו, בן 14 מקייב. "היה ממש קשה להיפרד מאמא שלי, כי אני לא יודע מתי אראה אותה שוב. זה יכול לקחת הרבה זמן ואני חושב הרבה על העתיד והביטחון של משפחתי, אבל אני חייב לחיות עם זה".
דיאצ'נקו, שהוא וחבריו מתגוררים במעונות של האוניברסיטה, הוסיף: "אני נרגש מהיותי כאן בישראל. זה נותן לי בדיוק את מה שרציתי, למרות המלחמה שמנפצת את החלומות של כל כך הרבה אנשים במדינה שלי".
בין התורמים הבולטים לתוכנית ניתן למצוא את חברת Google ואת חברת StarkWare שאחד ממהנדסיה, דן כרמון, מאמן בנבחרת הנוער במתמטיקה. כרמון אמר: "זה מאוד אישי עבורי מכיוון שאני מכיר את המאמנים האוקראינים מתחרויות - והקולגות שלי מזדהים מאוד עם הקבוצה. מספרים הם שפה בינלאומית, ובכל תחרות אנו רואים איך המתמטיקה מפגישה ילדים מכל העולם. היינו שבורים מהמצוקה של נבחרת אוקראינה, והחיבור הזה גרם לנו לנקוט פעולה. אני מרגיש שזאת זכות לעזור להביא אותם למקום מבטחים".
פרופ׳ אבינתן חסידים מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן וראש קבוצת המחקר של גוגל בישראל, אמר: ״מחשבותינו עם העם באוקראינה. Google פועלת במישורים שונים על מנת לעזור לאנשים באוקראינה במשבר הקשה. ההזדמנות שנוצרה כאן לסייע למתמטיקאים אוקראינים צעירים היא מרגשת ואנושית".