כמה ימים לאחר שיותר מ-100 מדינות ברחבי העולם התחייבו לעצור את כריתת היערות עד 2030, פרסמה הלילה (יום ו') ממשלת ברזיל דו"ח מדאיג, שקבע ששיעור כריתת יערות הגשם באמזונס זינק בשנה אחת ב-22% לרמה הגבוהה מאז 2006. עצי האמזונס סופגים כמויות אדירות של פחמן דו-חמצני שאחרת היו תורמים להתחממות כדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
שטח עצום נשרף השנה באמזונס
שטח עצום נשרף השנה באמזונס
שטח עצום נשרף השנה באמזונס
(צילום: AFP)
לפי הסוכנות לחקר החלל הברזילאית (INPE), בין אוגוסט 2020 ליולי 2021 נכרתו 13,235 קמ"ר של יערות גשם - יותר ממחצית משטחה של מדינת ישראל. מדובר בשיעור גבוה משהבטיח נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו.
פעילי סביבה בברזיל מתחו ביקורת על הממשלה, כיוון שהדו"ח יצא ב-26 באוקטובר, לפני ועידת גלזגו, ופורסם רק הלילה. "שימו לב לתאריך בפתק ה-INPE. הממשלה הלכה לוועידה בידיעה של נתוני כריתת היערות והסתירה אותם", כתבו הפעילים בטוויטר. מקור של סוכנות הידיעות רויטרס אישר כי ממשלת ברזיל הכירה את הנתונים לפני פסגת האו"ם.
לקראת הפסגה בגלגזו, שנערכה במחצית הראשונה של החודש, ממשלת ברזיל הציגה נתונים חודשיים ראשוניים המצביעים על ירידה קלה בכריתת היערות באמזונס, כראיה לכך שהיא פועלת בתחום. הנתונים הסופיים ראו תמונה גרועה. "המספרים עדיין מהווים אתגר עבורנו ואנחנו צריכים להיות יותר תקיפים ביחס לפשעים האלה", אמר השר להגנת הסביבה של ברזיל, חואקים פריירה לייטה, בשיחה עם עיתונאים. חלק מיערות הגשם נכרתים או נשרפים על ידי חקלאים על מנת להגדיל את השטחים למרעה עבור בקר שהם מגדלים.
2 צפייה בגלריה
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
(צילום: AFP)
השר הברזילאי אמר לכתבים שהנתונים אינם משקפים את האכיפה המוגברת לאחרונה נגד כריתת יערות בלתי חוקית באמזונס. במקביל, הוא הודה שהממשלה חייבת לעשות יותר כדי להילחם בהרס היערות.
הנתונים גם מטילים ספק לגבי התחייבותה של ברזיל, שחתמה על ההתחייבות יחד עם יותר מ-100 מדינות אחרות במהלך הפסגה, להפסיק את כריתת היערות ברחבי העולם עד 2030.
שריפות יער באמזונס. ארכיון
(רויטרס)

מדענים הזהירו כי אם כריתת היערות תימשך באמזונס, ייתכן שהיער יגיע לנקודת מפנה וייגרם לו נזק בלתי הפיך. במקרה כזו ישתחררו כמויות גדולות מאוד של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה וכתוצאה מכך מדינות העולם לא יצליחו למנוע את ההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים.
בדו"ח השנתי של Global Forest Watch לשנת 2019, המבוסס על נתונים מלוויינים ופורסם מוקדם יותר השנה, עולה כי ברזיל הייתה אחראית לחלק גדול מאוד מאובדן העצים ברחבי העולם בשנה זו, בעוד הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואינדונזיה מדורגת במקום השני והשלישי, בפער גדול מברזיל. מחברי הדו"ח אמרו כי בכל שש שניות נכרתים או נשרפים עצים בשטח השווה לזה של מגרש כדורגל. מדובר בשטח כולל הגדול בהרבה מזה של ישראל, שעלה באש בשנה אחת.