כולנו מכירים את הטי-רקס. דינוזאור אימתני שחי לפני עשרות מיליוני שנים – ונחשב במשך שנים לטורף העל הגדול והמרשים ביותר, אלא שלטורף הזה היו ידיים ממש ממש קצרות וקטנות.
חוקרים העלו במשך השנים השערות שונות למה לטי-רקס היו ידיים קצרות. אחת מהן היא שידיו הקצרות סייעו לו בזמן קיום יחסי מין, אחרות טענו כי הן נועדו כדי לעזור לו לטרוף.
3 צפייה בגלריה
טי רקס
טי רקס
טי רקס
(צילום: shutterstock)
אך עכשיו מחקר חדש מציע שהגודל שלהן נבע מהחשש שאחרים פשוט יטרפו אותן. לאורך השנים, הדינוזאורים האלה פיתחו זרועות קצרות כדי להוריד את רמת הסיכון לנשיכות מקריות תוך כדי אכילה בסביבת טי-רקסים אחרים, שיכולה להיות פרועה וחסרת גבולות.
תחשבו על זה: קבוצת דינוזאורים טורפים שמסתערת על ארוחת צהריים, שיניים ענקיות בכל מקום, "מה אם החבר לארוחה יתקרב אליך קצת יותר מדי?", מספרים חברי מחקר מאוניברסיטת ברקלי במאמר חדש שפרסמו.
ועכשיו, לקופים שיכורים. מדענים חקרו את התזונה של קוף עכביש שחור יד בפנמה, וגילו דבר מעניין. הפירות האהובים ביותר, אלה שנאכלים בקביעות על ידי הקופים הללו, הם פירות המכילים מנות קטנות של אתנול.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אתנול הוא חומר המצוי בכל המשקאות החריפים, והוא זה שבעצם מקנה להם את ההשפעה המשכרת. דגימות שתן של שניים מהקופים הראו ללא ספק שבעלי החיים הללו צורכים אלכוהול על בסיס קבוע, ולא רק זה, אלא שיש להם משיכה חזקה לריח ולטעם של האתנול וכי זה יתרון אבולוציוני המאפשר להם לצוד פירות בשלים וממריצים, ולהעלות את הערך הקלורי.
אנחנו, בני האדם, דומים לקופים בכמיהה שלנו לאתנול, אבל בניגוד אליהם - אנחנו למדנו לזקק אלכוהול, ולכן הוא נפרד מהיתרונות התזונתיים שיש לפרי השלם. המחקר בפנמה הוא הראשון שהראה צריכה מועדפת של פירות אלכוהולים בטבע, ולמרות שיש עוד דרך לעשות - מדובר על מסקנה מעניינת, שעשויה להסביר מדוע גם אנחנו נמשכנו לאלכוהול אי שם בעבר.
ולסיום, קבלו את הכלב הרובוטי שמפטרל בחורבות פומפיי, כדי לסייע ולשמר שרידים.
3 צפייה בגלריה
רובוט בפומפיי
רובוט בפומפיי
רובוט בפומפיי
(צילום: Pompeii Archaeological Park)
פומפיי היא עיר רומית עתיקה באיטליה, שנחרבה בעקבות התפרצות הר געש, אבל נשמרה ברובה עד ימינו. האתר הארכיאולוגי הקיים "מעסיק" זוג רובוטים כדי לעזור ולנטר את מצב השימור של המבנים העתיקים ולאסוף מידע היכן שמסוכן או לא, לבני אדם ללכת. ולא רק, אלא גם כדי למצוא מנהרות חדשות, אתרי חפירה פוטנציאליים ואזורי סכנה. כך אנחנו גם שומרים על הטבע, ההיסטוריה ועלינו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי