הפינגווין הגדול ביותר שהתגלה אי פעם, הוא בכלל ממין חדש, והוא שקל 155 קילוגרמים, כך על פי גילוי מאובנים.
חוקרים בניו זילנד חשפו מאובנים של שני מיני פינגווינים קדומים, שלא היו ידועים בעבר, אחד מהם - הוא הגדול שהתגלה אי פעם.
הפינגויין הענק
(קרדיט: Simone Giovanardi/Bruce Museum)
המדענים הנרגשים שיתפו את העולם עם הממצאים שלהם, כשהמרגש מביניהם היה אותו פינגווין אימתני שהסתובב לו על החוף, שהיום של ניו זילנד, לפני יותר מ-50 מיליון שנה.
המין החדש, Kumimanu fordycei, כבד וגדול, וחוקרים העריכו את משקלו על סמך גודל וצפיפות העצמות, בהשוואה לפינגווינים מודרניים. התגלית החדשה עשויה לשפוך אור על האופן שבו החיה הזאת התפתחה והשתנתה עם השנים. אגב, המין הגדול ביותר כיום הוא פינגווין קיסרי, ששוקל עד 45 ק"ג.
שרידי הפינגויין הענק
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של Daniel Ksepka)
ועכשיו, האם סנאים שחיים באזור הארקטי עשויים לעזור לאסטרונאוטים לשרוד במשימות ארוכות בחלל? התשובה היא כן.
חוקרים מאוניברביטת אלסקה חוקרים את השפעות תרופה ניסיונית בסנאי קרקע ארקטיים שמצויים בתרדמת חורף. פרופ' קלי ברו, המתמחה בביולוגיה וגם בכימיה, בוחנת את האפשרות הזאת כחלק ממענק חלל שקיבלה מנאס"א.
היא טוענת שאם התרופה הזאת תתגלה כהצלחה, היא עשויה לסייע לבני אדם במהלך מסעות חלל ארוכים. מפתרונות עתידיים כמו תרדמת רפואית למסעות של שנים ארוכות, ועד לפתרונות ריאליים יותר, נכון לעכשיו, כמו כאבי ראש או הגנה מקרינה.
חוקרות עם סנאי רדום
(צילום: אוניברסיטת אלסקה)
אז למה סנאים שחיים באזור הארקטי? הסנאים האלה שומרים על מסת שריר ועצם במהלך תרדמת ממושכת, ויודעים לשלוט בהורדת טמפרטורת הגוף, אולי יותר מכל חיה אחרת; ומטרה אחת היא לשחזר זאת בבני אדם. "זה כרגע בגדר מדע בדיוני, אבל זה החלום", סיפרה. משמעות הדבר נכון לעתיד הקרוב, עשויה להיות שחולים - כולל אסטרונאוטים - שיסבלו משבץ מוחי או התקף לב, יכולים להיות מועברים לתרדמת רפואית כדי להאט את חילוף החומרים שלהם עד שיוכלו לקבל טיפול, על פי סוכנות החלל.
פרופ' דרו מספרת שהתרופה הניסיונית, BCP-191, הקרויה על שם החברה, Be Cool Pharmaceutics, יכולה גם לגרום למצב דמוי תרדמת. אגב, המודל השני שדומה לסנאי מהבחינה הזאת הוא הדוב. אבל קצת יותר מאתגר לעבוד איתו.
ולסיום, נעבור מהחלק הכי צפוני בכדור הארץ להכי דרומי. הכירו את האישה שהפכה לאדם הראשון שמצליח לשחות 2.5 קילומטרים, במים הקפואים של אנטארקטיקה.
שחייה באזור אנטארטיקה
(צילום: Shawn Heinrichs)
ברברה הרננדס הצ'יליאנית, בת 37, שחיינית מים פתוחים שהישגיה כוללים גם שיא גינס, לבשה רק בגד ים סטנדרטי במהלך ההישג. לאחר מכן אמרה שהיא שברה שיא עולם חדש לשחייה הארוכה ביותר באנטאראיקה, ושהאירוע המיוחד נועד להעלות את המודעות להגנת האזור המופלא הזה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וגם חמישי