עוד מחקר חדש על ההשפעות ההרסניות של משבר האקלים: שינויי האקלים, הנגרמים על ידי בני האדם, יגרמו לסופות טרופיות חזקות (הוריקן, טייפון וציקלון) פי 2 בעוצמתן, עד אמצע המאה, ובכך יעמידו חלקים נרחבים מכדור הארץ בסיכון, כך עולה ממחקר חדש שפורסם אמש (יום ד') בכתב העת Science Advances. התרחיש העגום צופה גם כי מהירות הרוח המקסימלית של אותן סופות הרסניות עלולה להתגבר בכ-20% לפחות. החוקרים הסבירו כי ממצאיהם נובעים ככל הנראה מהעלייה בטמפרטורת פני הים ברחבי העולם במהלך העשורים האחרונים, כתוצאה משריפת דלק מאובנים. מדובר במחקר נוסף, המתווסף לרשימה ארוכה של מחקרים - כולל דוח IPCC מאוגוסט האחרון, המצביע על התגברות צפויה של אסונות הטבע.


לפי המחקר, בשנה יש כ-100-80 ציקלונים טרופיים נוצרים ברחבי העולם. בנוסף, קשה לחזות היכן הסופות יתרחשו ואילו פעולות צריכות ממשלות לנקוט כדי להתכונן אליהן, זאת בעקבות היעדר תיעוד היסטורי (דבר שכיום מתאפשר הודות לצילומי לוויין למשל). כדי להתגבר על מגבלה זו, צוות בינלאומי של מדענים בהשתתפות ד"ר איבן היי מאוניברסיטת סאות'המפטון, פיתח גישה חדשה ששילבה נתונים היסטוריים עם מודלים גלובליים של אקלים, כדי ליצור מאות אלפי "סופות טרופיות סינתטיות".
ד"ר נדיה בלומנדל מהמכון לחקר הסביבה באוניברסיטה החופשית של אמסטרדם, שהובילה את המחקר, אמרה: "התוצאות שלנו יכולות לעזור לזהות את המיקומים המועדים לעלייה הגדולה ביותר בסיכון לסופה טרופית. בכך יוכלו ממשלות מקומיות לנקוט באמצעים להפחתת הסיכון באזור שלהן, כך שניתן יהיה להפחית את הפגיעה בנפש וברכוש. כעת, בעזרת הנתונים הללו, נוכל לנתח את הסיכון לסופה טרופית בצורה מדויקת יותר עבור כל עיר או אזורי חוף".
3 צפייה בגלריה
סופה טרופית בצילום לווין
סופה טרופית בצילום לווין
סופה טרופית בצילום לווין
(צילום: Shutterstock)
על ידי יצירת מערך נתונים גדול מאוד עם סופות שנוצרו באמצעות מחשב - בעלי מאפיינים דומים לסופות טבעיות - החוקרים הצליחו לדמות בצורה הרבה יותר מדויקת את התרחשותן והתנהגותן של הסופות ברחבי העולם במהלך העשורים הבאים לנוכח שינויי האקלים, אפילו באזורים שבהם סופות טרופיות כמעט ואינן מתרחשות כיום. ניתוח הצוות מצא כי תדירותן של הסופות העזות ביותר, אלו מקטגוריה 3 ומעלה, תוכפל ברחבי העולם עקב שינויי אקלים, בעוד שסופות חלשות יותר יהפכו פחות שכיחות ברוב אזורי העולם.
האזור החריג מהתחזית הזו הוא מפרץ בנגל שבאוקיינוס ההודי, שם החוקרים מצאו ירידה בתדירות של סופות עזות. רבים מהמקומות בסיכון הגבוה ביותר יהיו מדינות בעלות הכנסה נמוכה, כאשר מדינות שבהן הסופות ההרסניות נדירות יחסית כיום, יהיו בסיכון מוגבר בשנים הקרובות, כולל קמבודיה, לאוס, מוזמביק ומדינות איים רבות באוקיינוס השקט, כמו למשל איי שלמה וטונגה.
3 צפייה בגלריה
נזק ברכוש בעקבות סופה טרופית
נזק ברכוש בעקבות סופה טרופית
נזק ברכוש בעקבות סופה טרופית
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
רוחות חזקות בעקבות סופה טרופית
רוחות חזקות בעקבות סופה טרופית
רוחות חזקות שגרמה סופה טרופית
(צילום: Shutterstock)
בהיבט רחב יותר בעולם, אסיה תחווה את העלייה הגדולה ביותר במספר האנשים שייחשפו לסופות טרופיות, עם המוני אדם שימותו או יאבדו את בתיהם במדינות דוגמת סין, יפן, דרום קוריאה וויאטנם. "מדאיג במיוחד הוא שתוצאות המחקר שלנו מדגישות שחלק מהאזורים שאינם חווים כיום סופות טרופיות צפויים בעתיד הקרוב להיכנס למעגל ההרסני הזה, נוכח משבר האקלים. עם זאת, מערך הנתונים החדש שיצרנו יסייע רבות במיפוי הסיכון המשתנה להצפות באזורים השונים. המחקר יכול לעזור לממשלות וארגונים להעריך טוב יותר את הסיכון מסופה טרופית, ובכך לתמוך בפיתוח אסטרטגיות להפחתת סיכונים כדי למזער את ההשפעות ואובדן חיי אדם", הסביר ד"ר היי.