חברת ToBe הישראלית הודיעה כי לאחרונה השלימה ניסוי מוצלח, המקטין בעשרות אחוזים את הנזקים שגורם טפיל, הפוגע בדבורים ובכוורות בשנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
בודקים את הכוורות
בודקים את הכוורות
בודקים את הכוורות
(צילום: יח"צ)
בחברה אמרו כי הניסוי נערך מדצמבר 2021 ועד ספטמבר 2022 בכ-1,000 כוורות, מתוכן 650 כוורות טופלו בעזרת המכשיר שפיתחה החברה ו-350 כוורות שימשו כקבוצת הביקורת. מטרת הניסוי היא לתקף את אפקטיביות המוצר הטכנולוגי של ToBe ולצמצם את הנזקים שגורם אקרית הוורואה - פרוק רגליים ממחלקת העכבישנים. הטפיל גורם נזק אדיר לכוורות ברחבי העולם. בכתבה שפורסמה באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי נכתב הוסבר המין הטפילי נוהג להיצמד לזחלים ולגלמים של הדבורים בזמן שהם מתפתחים בכוורת ולמצוץ את מאגרי השומן שלהם. כך נוצרים פגמים קשים בהתפתחות הגלמים, ולפיכך יכולתה של המושבה להמשיך ולהתקיים נפגעת אנושות.
במהלך הניסוי הגיעו בכל חודש נציגי חברת ToBe לכוורות שהשתתפו בניסוי, על מנת להעריך כמה דבורים נמצאים בכל כוורת. בנוסף הם אספו נתונים לגבי משקל הדבש, איכות הרדייה, משקל התוצרים ועוד.
4 צפייה בגלריה
כוורות שהשתתפו בניסוי
כוורות שהשתתפו בניסוי
כוורות שהשתתפו בניסוי
(צילום: יח"צ)
4 צפייה בגלריה
המכשיר הישראלי
המכשיר הישראלי
המכשיר הישראלי
(צילום: יח"צ)
בחברה הסבירו כי הטיפול של ToBe מבוצע באמצעות מכשיר בגודל של מודם ביתי, שנקרא הייבמסטר HiveMasterTM, המוצב על הכוורת ומבצע שתי פעולות. ראשית, מנדף חומר בכוורת בצורה יעילה וחכמה, שהופך את הטיפול באקרית הוורואה לאפקטיבי באופן דרמטי, מכחיד הרבה יותר טפילים, כאשר הטיפול במכשיר הוא בעשירית חומר פעיל לעומת הטיפול הקונבנציונלי. בחברה הדגישו כי בשיטה זו יש חיסכון נוסף למגדלי הדבורים.
שנית, המכשיר מנטר ואוסף נתונים חשובים על הכוורת לצורך תיפעול וניהול יעיל יותר. המכשיר מזהה כוורת חלשות וכוורות חזקות ויודע לעדכן איפה, איך וכמה דבורים להעביר, כך שייווצר איזון בין הכוורות. ב-ToBE אמרו כי עד כה כוורן היה צריך לפתוח כל כוורת, לבדוק אותה ואז לחפש לאן להעביר את הדבורים העודפות. בכך המכשיר חוסך ביקורים לא נחוצים בכוורות ונסיעות מיותרות לכוורות. להבדיל ממגדלי הדבורים הקטנים ומשפחתיים של פעם, היום מדובר במערכי גידול גדולים עם אלפי כוורות שיכולות להפרש לאורך מאות ק"מ.
בחברה הוסיפו כי תוצאות הניסוי הראו כי הכמות דבש בכוורות המטופלות באמצעות המכשיר הייתה גבוהה ב-30% בממוצע לעומת קבוצת הביקורת. לגבי אובדן הכוורות, בכוורות המטופלות תמותת הדבורים הייתה נמוכה ב-40% לעומת קבוצת הביקורת.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל החברה, אריק יואלי
מנכ"ל החברה, אריק יואלי
מנכ"ל החברה, אריק יואלי
(צילום: גל איתן)
מנכ"ל ToBe, אריק יואלי, סיכם: "מעבר לשיפור הדרמטי בהכחדת הטפילים ובתנובת הדבש, אנחנו מדברים על חיסכון לכוורנים שמגדלים דבורים בשטחי ענק. חזרתי מכנס פדרציית מגדלי הדבורים בארה"ב והתגובות למוצר, שיופץ בקרוב שם, יוצאות דופן. בקרוב ToBe תשווק את הטכנולוגיה שלה גם בספרד, דרום-קוריאה וניו זילנד".