תוכנית להקמת טורבינות ענק, הקמת קווי מתח, ייעור בהיקפים גדולים, הרחבת יישובים ואימונים של צה"ל. דוח חדש של החברה להגנת הטבע חושף את מפת האיומים הסביבתיים על אחד מחבלי הארץ היפים בישראל: רמת הגולן.
4 צפייה בגלריה
סוסים ברמת הגולן
סוסים ברמת הגולן
סוסים ברמת הגולן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מדובר בריאה ירוקה לתושבי ישראל כולה. שטחו של הגולן עומד על כ-1,200 קמ"ר ורובו מצוי בתחום המועצה האזורית גולן, המשתרעת על פני יותר ממיליון דונם. נמצאים בה 33 יישובים שמתגוררים בהם כ-20 אלף תושבים. ביישובים הדרוזיים של צפון הגולן מתגוררים כ-24 אלף תושבים, ובלב הגולן נמצאת המועצה המקומית קצרין ובה כ-7,600 תושבים. לפי הדוח החדש יש איומים רבים שמסכנים את הנוף הפראי של האזור. במהלך השנים האחרונות אושרו בגולן שלוש תוכניות ענק אשר כוללות כ-110 טורבינות רוח ענקיות, שחלקן צפויות להגיע לגובה של כ־200 מטרים. הטורבינות משנות ללא היכר את הנוף וקיים חשש כי יסכנו את עתידם של הנשרים והרחמים, מינים המצויים בסכנת הכחדה. אמנם יש אמצעי זהירות, אבל דבר אינו מובטח.
יישובי הגולן מקדמים תוכניות להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים קרקעיים (מערכת אשר קולטת את קרני אור השמש ויוצרת אנרגיה חשמלית) בשטחים נרחבים של כ-7,000 דונם בשטחי משבצות חקלאיות. בנוסף המדינה מקדמת את הקמתו של מתחם סולארי בהיקף של כ-4,000 דונמים באזור עמק הבכא, שטח רגיש מבחינה אקולוגית.
4 צפייה בגלריה
מפת הסיכונים
מפת הסיכונים
מפת הסיכונים
(צילום: מתוך הדוח של החברה להגנת הטבע)
על כל אלה צריך להוסיף את הקמת קווי המתח העיליים, את היישובים החדשים הצפויים לקום והתוכנית להקמת שכונת ניו מג'דל. כיום גם נבחנת בוועדות התכנון פתיחה של מחצבות בזלת חדשות, שעלולות להביא להרס של מאות דונמים של שטחים טבעיים בגולן. גם תוכניות ייעור מאיימות על השטח הטבעי ופיתוח שטחי חקלאות חדשים.
ואם לא די בכך יש את בעיית המים. מי השתייה והחקלאות בגולן מגיעים בעיקר מהמעיינות ומהנחלים, כלומר על חשבון המים החיוניים לטבע. מעיינות הדופן המיוחדים נמצאים בסכנת התייבשות - כמות המים הפוחתת בשל שינויי האקלים מצטרפת לגידול בצריכה על ידי האוכלוסייה, והבעיה אף מחריפה בעונות הקיץ.
ולסיום, על פי הדוח, פעילות צה"ל גורמת לעיתים לשריפות. הצבא משנה את שטחי האימון שלו כך שפעילות רבה – בקצב הולך וגובר – מתקיימת בגולן, לרבות בשטחים שבעבר התאמנו בהם מעט או כלל לא התאמנו בהם. תוכניות של צה"ל נידונות בוועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב) ואינן חשופות למוסדות תכנון ולציבור. בפועל מדובר בשטחים שנתונים ללחץ נרחב: שריפות רבות, תנועות כלים כבדים, תנועות לילה, פסולת, בעיות תברואה ועוד.
4 צפייה בגלריה
הטבע ברמת הגולן
הטבע ברמת הגולן
הטבע ברמת הגולן
(צילום: יותר בשן, החברה להגנת הטבע)
בחול המועד פסח תקיים החברה להגנת הטבע את "פרא בגולן" - יומיים של טיולים ומוזיקה לציבור הרחב באתרים היפים והמרשימים ביותר ברמה במטרה להגביר את המודעות הציבורית לסכנות הסביבתיות, הנופיות והאקולוגיות הרבות, המאיימות על הטבע באזור.
"כלל תוכניות הפיתוח, המפורטות בדוח, יובילו לפגיעה משמעותית במערכת האקולוגית ובנוף", אומר אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה, "על הממשלה לבחון מחדש את עמדתה לנוכח הפגיעה המצטברת בטבע בגולן, להתחייב לשמור על ייחודו כמרחב טבע ופנאי ואף לחזק אלמנטים אלה על ידי הרחבה משמעותית של שמורות ושיקום של שטחים. נוסף על כך, יש לקדם את שחרור מעיינות דופן הגולן כדי להוביל לשיקום המעיינות".
4 צפייה בגלריה
רמת הגולן
רמת הגולן
רמת הגולן
(צילום: הדר פודולובסקי, החברה להגנת הטבע)
תגובת מועצה אזורית גולן: "אין לנו אפשרות לענות ללא למידת הדוח והפרטים. נלמד את הדוח ונעביר תשובה מקיפה ומסודרת".
תגובת דובר צה”ל: “שטחי האש והלש״ביות משמשים את יחידות צה”ל לצורך הכשרה ושמירת כשירות באופן שוטף. הצרכים ומאפייני האימונים משתנים מעת לעת והינם מסווגים לצורך שמירה על ביטחון המידע. צה”ל מבקר את האימונים במטרה לצמצם למינימום את הפגיעה בטבע ובנוף בקרבת שטחי האימונים. כמו כן, ישנו שיתוף פעולה הדוק עם רשויות שמירת הטבע והרשויות המקומיות”.
מחברת “אנרג’יקס” שמפעילה טורבינות נמסר: “לפרויקט יתרונות רבים הן בהיבט הסביבתי והן בתרומתו לקהילה המקומית שבשטחה יוקם. החברה רכשה מכ”ם לאיתור ומניעת פגיעה בציפורים ומקימה מערך למשטר הפעלה של חוות הרוח שכל מטרתו מניעת פגיעה בבעלי כנף”.
מחברת “אנלייט” נמסר: “אנרגיית רוח פרוסה על שטחים חקלאיים מבלי לפגוע בהם והיא מהווה היישום האופטימלי של מדיניות דו השימוש שכל גורמי התיכנון והגופים הירוקים מקדמים. לגבי בעלי כנף, בחוות הרוח של אנלייט הותקנה בהסכמה עם רט״ג טכנולוגיה שמצמצמת למינימום את הסיכון לפגיעה בבעלי כנף ובכך מושגים היתרונות הסביבתיים תוך צימצום הסיכונים למינימום".