מעצב - לשמחה: שני גוזלי עיט ניצי, מין בסכנת הכחדה חמורה בישראל, בקעו השבוע מול המצלמות במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי". ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט, הסביר כי מדובר בתקווה חדשה ומרגשת בקינון העיטים, אחרי טרגדיות בעונת הקינון הקודמת.
"לאחר 42 ימי דגירה רצופים ומרשימים, ראינו את הנקבה מתרוממת קצת, ואז עוד פעם, ובמשך כמה שעות היא הייתה ממש חסרת מנוחה. ופתאום הזכר הביא יונה והניח אותה בצד הקן עד שהגוזל הראשון בקע. הגוזל השני בקע יומיים לאחר אחיו הגדול, והתרגשות ואנחת רווחה אחזה בכל צוות הפרויקט. מאז שבקעו, הם מקבלים מדי יום כ-2-4 פרטי טרף - עטלפי פירות, יונים, חוגלות ועוד כמה בעלי כנף בלתי מזוהים, וכולנו מחכים שהם יועילו בטובם להרים קצת יותר את הראש כדי שנוכל לראות את "יורשי העצר" החדשים", אמר ד"ר פרידמן.
3 צפייה בגלריה
טיפול בגוזלי עיט ניצי
טיפול בגוזלי עיט ניצי
טיפול בגוזלי עיט ניצי
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)
פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" חושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים המקננים בישראל, פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל, המדבריום, המנהל האזרחי ביהודה ושומרון ופרויקט "פורשים כנף".
בעונת הקינון הקודמת, נקבת העיטים הטילה שלוש ביצים ומיד עם הטלתן, העיטים חוו הפרעה לקינון ובמשך תשעה ימים כמעט ולא דגרו עליהן. עקב כך, הוחלט לחלץ את הביצים מהקן ולהעבירן להדגרה בגרעין הרבייה שבשמורת טבע חי בר כרמל של רשות הטבע והגנים, כאשר בקן הוטמעו שתי ביצי גבס, על מנת שהדגירה תימשך. אבל, לאחר שלושה שבועות ההתפתחות העוברית בביצים הפסיקה באופן פתאומי. צוות הפרויקט המתין עד שיבקעו גוזלי עיטים אחרים בגרעין הרבייה, ולבסוף הם הוטמעו בקן של הוריהם המאמצים שקיבלו אותם, והחלו לטפל בהם.
3 צפייה בגלריה
עיט ניצי
עיט ניצי
עיט ניצי
(צילום: יבגני קמינסקי רשות הטבע והגנים)
כמה שבועות לאחר מכן, אחד מהגוזלים המאומצים חולץ מהקן לאחר שנדבק בטפיל קטלני והועבר לטיפול בבית חולים לחיות בר בספארי. הוא אושפז במשך עשרה ימים עד שהוחזר אל קן הוריו המאמצים ונקלט בהצלחה, בשנית, על ידם. אבל אז, בעיה ברגלו של אותו גוזל אילצה לפנותו שוב לטיפול והוא הוחזר בשלישית אל הקן. כשחגג 63 יום הוא מעד ונפל מהקן וכמעט נטרף על ידי שועל ואוח עיטי בשלושת הלילות שלאחר מכן. לכן, הוחלט לאסוף אותו באמצע הלילה ולהחזירו אל הקן. בסופו של דבר, בזכות כל המאמצים הרבים שהושקעו בהם, הוא ואחיו פרחו בהצלחה מהקן אולם כמה חודשים לאחר מכן, הם התחשמלו למוות.
"בשל המורכבות במעקב מצולם כזה באזור יהודה ושומרון, נדרשו הכנות רבות לאפשר את הפרויקט החשוב הזה. חשיבות הפרויקט, בין היתר היא היותו התיעוד המצולם הראשון לקינון של עיט ניצי. הצילום הרציף איפשר לנו, שומרי הטבע להבין טוב יותר מה קורה במהלך הקינון ולהושיט עזרה בזמן אמת", אומר עמוס סבח, אקולוג ברשות הטבע והגנים ובמנהל האזרחי.
3 צפייה בגלריה
טיפול בגוזלי עיט ניצי
טיפול בגוזלי עיט ניצי
טיפול בגוזלי עיט ניצי
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)
ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, הוסיף כי "החדשות על בקיעת הגוזלים נותנות לנו אופטימיות רבה, מכיוון שכל הצלחת קינון חשובה ביותר להישרדות העיט הניצי בישראל. פרוייקט המצלמות מוכיח שוב את חשיבותו הרבה לשמירת טבע, וגם חושף את סיפור קינון העיטים לקהל הרחב".
פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" הוקם באביב 2016 ועד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
העיט הניצי הינו דורס-יום גדול, מונוגמי, המקנן בטריטוריות קבועות. הוא בונה את קיניו הגדולים על מצוקים נישאים ומטיל בין שתיים ל-שלוש ביצים (החל מסוף דצמבר ועד לאמצע מרץ) כאשר הדגירה נמשכת כ-42 יום. הגוזלים פורחים מהקן לאחר חודשיים וחצי לערך ומבלים עם הוריהם עוד כחודשיים במרחב המחייה שבו בקעו.
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": https://bit.ly/3fDTF9H
לצפייה ישירה בקינון העיט הניצי ובקרוב קינים של עופות דורסים נוספים: https://www.birds.org.il/he/cameras