שלושה מתקני קידוחי מים בדרום אשקלון, אשר מספקים מי שתייה לתושבי העיר ויישובי הסביבה, מושבתים בצו של משרד הבריאות כבר יותר משלושה חודשים – כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.
החשד: המים מזוהמים כתוצאה מפסולת שהשליך במקום קבלן לעבודות פיתוח, אותו שכרה לא אחרת מעיריית אשקלון על מנת להכשיר שטח נוסף באזור התעשייה הדרומי של העיר.

הזיהום אירע בחודשים דצמבר-ינואר, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, כשרוב אזור הדרום נמצא תחת מתקפות טילים וצה"ל מתמרן עמוק ברצועת עזה. סמוך לאזור התעשייה הדרומי של אשקלון ישנו קיים שטח רחב ידיים שבו נמצאות בריכות לאגירת מי גשמים. מדובר בבריכות מלאות בחול נקי, שדרכו מחלחלים מי הגשמים אל בטן האדמה ומזינים את אקוויפר החוף. מדי שנה מתמלאות הבריכות הטבעיות במים שמגיעים מנחל שקמה, נחל עובד ונחל חנון באמצעות בית המשאבות שנמצא ליד קיבוץ זיקים. מסביב לבריכות ישנם 14 מתקני קידוח, המספקים כאמור מי שתייה לתושבי האזור וכן למפעלים הסמוכים, למשל מפעל הבירה "קרלסברג". מדי שנה מפיקים באמצעותם שישה עד 12 מיליון קוב מים.
לחול הנקי שבבריכות יש תפקיד חשוב: הוא מהווה בעצם מסננת טבעית למים שמחלחלים דרכו. אולם אנשי משרד הבריאות שסיירו באזור לפני כמה חודשים הבחינו שטרקטורים מוציאים חול מהבריכות ומעמיסים אותו באין מפריע על משאיות שלוקחות אותו משם. יש לציין כי את החול הזה ניתן למכור, או להשתמש בו בתעשיות שונות. כדי להוסיף חטא על פשע, את הבורות שנוצרו כתוצאה מלקיחת החול מילאו אותם אנשים בפסולת.
המשמעויות של מעשה כזה הרסניות ומסוכנות: השכבה שמסננת את המים אשר מחלחלים לאקוויפר – זוהמה. לכן, יש חשד שהמים שלאחר מכן נשאבים מהבריכות מזוהמים גם הם. בסיור במקום ניתן לראות את הנזק באופן ברור: אדמה שחורה מלאה בפסולת בחלק מהמקומות, ולצידה אדמה טבעית ונקייה. בבדיקות שנעשו על ידי אנשי מחוז הדרום של משרד הבריאות התגלה כי מהאדמה המזוהמת עולה עשן, שמקורו כנראה בחומרים כימיים שהכונסו לתוכה.
בשל הזיהום הרב, חברת "מקורות" מתקשה לבצע במקום בדיקות קרקע במטרה לאמוד את ממדי הנזק, נושא שעדיין נמצא בבדיקה. גורם נוסף שמקשה על הערכת הנזק הוא שחלק מהפסולת שנזרקה בשטח כוסתה כדי להסתיר את המעשים.
הנושא הועבר לידיעת עיריית אשקלון, חברת "מקורות" והמשרד להגנת הסביבה. המשטרה עדיין לא מעורבת, אולם הגורמים המעורבים מתכוונים לבקש את עזרתה. כעת נעשים מאמצים לפנות את האדמה המזוהמת שנמצאת על פני השטח ונראית לעין, אך ייתכן שהנזק שנגרם הינו בלתי הפיך.
תגובת עיריית אשקלון: "במהלך חודש ינואר נודע לעירייה ולאיגוד ערים איכות סביבה נפת אשקלון, כי בסיור של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה נתגלו ערימות פסולת באתר. הפסולת פונתה לאתר מורשה. בסיור נוסף שנערך לאחר מכן נמצאו שאריות של חומר דומה ונלקחו דגימות על ידי המשרד להגנת הסביבה. בתיאום בין כל הגופים נמשכים הסיורים במקום על מנת למנוע מקרים נוספים של השלכת פסולת שלא כדין".
מ"מקורות" נמסר: "חברת 'מקורות' קיבלה הוראה ממשרד הבריאות להפסיק ולהשתמש בשלושה קידוחים באזור אשקלון בשל חשד לקרקע מזוהמת שהוטמנה סמוך למיקומי הקידוח, עם אפשרות לפגיעה באיכות המים. 'מקורות' ממשיכה לספק מים לאזור בצורה רציפה ולא קיים מחסור. החברה קיימה פגישת עבודה עם כלל הרגולטורים – רשות המים ומשרדי הבריאות והגנת הסביבה - ותתקדם בהתאם להנחיות שיתקבלו".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.04.24