בשיתוף אסם נסטלה
בשנים האחרונות, מול משבר האקלים המתפתח, ולצידו חשש ממשבר מזון בעולם, מתמודדת תעשיית המזון עם אתגרים רבים בניסיון לשמור על כדור הארץ שלנו. בין המשימות: גידול של יותר ירקות ופירות בפחות משאבים, העברת התוצרת בתחבורה פחות מזהמת, צמצום פליטת גזי חממה לאוויר וטיפול נכון בפסולת - הכול כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית המזיקה שעלולה להיות לשרשרת הייצור. בתוך האקלים הזה, מתרחשת באסם-נסטלה מהפכה של ממש. "נקבעו יעדים שנתיים להפחתת הטביעה הפחמנית ומהם נגזרים תהליכי הייצור, מקורות הרכש וחומרי הגלם והאריזה ", מספר אייל ליברמן, סמנכ"ל שרשרת אספקה באסם-נסטלה.
3 צפייה בגלריה
 יעדים שנתיים להפחתת הטביעה הפחמנית.
 יעדים שנתיים להפחתת הטביעה הפחמנית.
יעדים שנתיים להפחתת הטביעה הפחמנית.
(צילום: shutterstock)
בעשורים האחרונים עסקה תעשיית המזון לא מעט בזכויות בעלי חיים, מציאת תחליפי מזון לתעשיית הבקר המזהמת וצמצום בזבוז מזון - תחומים בעלי השפעות סביבתיות מרחיקות לכת. מחקר שעשה ארגון The Natural Step בבתי הצרכנים ודיון בשיתוף 40 ארגונים, מכל שלבי ייצור המזון והאקדמיה, הוביל למסקנה כי יש לפתח מודל אחר ידידותי יותר לסביבה לשרשרת המזון.
אסם-נסטלה היא דוגמה טובה לחברה שזה מכבר הרימה את הכפפה בתחום. נסטלה העולמית חישבה ממש את טביעת הרגל הפחמנית לכל חומר גלם, כלומר: כמה תהליך הייצור של כל חומר גלם עלול לזהם את הסביבה - ובהתאם קבעה החברה יעדים שנתיים. "אנחנו פועלים מול היעדים העולמיים", מספר אייל ליברמן על התהליך, "החל משימוש באנרגיה ירוקה, דרך חומרי גלם בעלי פוטנציאל זיהומי מופחת, טיוב אריזות ועד מוצרים חלופיים כמו טבעול, שטביעת הרגל הפחמנית שלהם נמוכה מזו של הבשר מן החי".
3 צפייה בגלריה
הצצה למהפכה ירוקה בתעשיית המזון
הצצה למהפכה ירוקה בתעשיית המזון
הצצה למהפכה ירוקה בתעשיית המזון
(צילום: יח"צ אסם נסטלה )
איך זה נראה בשטח?
לא מטמינים אשפה באדמה – אשפה שמטמינים בתוך הקרקע, במטמנות השונות בישראל, עלולה לזהם את המים והאדמה וגם לגרום לפליטת גזי חממה. אלו בתורם מחממים את האקלים שלנו מה שגורם לשריפות, המסת קרחונים, שיטפונות, בצורות ועוד. כדי לעצור את התהליך הזה צריך, בין היתר, לצמצם את כמות האשפה שאנו טומנים באדמה. באסם-נסטלה הציבו יעד שאפתני בתחום ומבקשים להגיע מהר ככל האפשר למצב שבו הפסולת שהמפעלים מייצרים לא מועברת כלל להטמנה בקרקע. "כשיש לנו סחורה שאנחנו לא משתמשים בה אנחנו מעבירים אותה לספקי משנה שלנו, שמפרידים ומנתבים חלק ממנה להאכלת בעלי החיים ואת האריזות מפנים למיחזור", מתאר סמנכ"ל שרשרת האספקה את החלופות. "כשיש חומרים שאינם מתאימים לזה אנחנו מפנים את הסחורה לשריפה, לטובת ייצור אנרגיה".
3 צפייה בגלריה
בעשורים האחרונים עסקה תעשיית המזון במציאת תחליפי מזון לתעשיית הבקר המזהמת וצמצום בזבוז מזון.
בעשורים האחרונים עסקה תעשיית המזון במציאת תחליפי מזון לתעשיית הבקר המזהמת וצמצום בזבוז מזון.
בעשורים האחרונים עסקה תעשיית המזון במציאת תחליפי מזון לתעשיית הבקר המזהמת וצמצום בזבוז מזון.
(צילום: shutterstock)
אנרגיה ירוקה במפעלי הייצור – במערך הלוגיסטי התקינו פאנלים סולאריים להטענת המצברים על גגות המשאיות בעזרת אנרגיה מהשמש. וכתוצאה מכך הקטינו את צריכת הדיזל של הרכבים ב-5-7% . במקביל בוחנים התקנת פאנלים סולאריים על מדרכות שנמצאות בשטח החברה. שימוש באנרגיה מהשמש מצמצם את זיהום האוויר שנוצר בתהליך ייצור החשמל מנפט ופחם.
אריזות שאפשר למחזר – עד עכשיו 81% מהאריזות של אסם-נסטלה הוחלפו באריזות שאפשר למחזר, והיעד עד 2025 היא להגיע ל-100% שניתנות למיחזור. בנוסף, בתהליך שהחל ב-2019, הופחתו כבר 600 טון מצטבר במשקל האריזות, ואייל ליברמן מתחייב: "בכל שנה אנחנו נגדיל את הצמצום ב-100 טון". כדי לעזור לצרכן לזהות אריזות ממוחזרות, כבר כיום 80% מהאריזות של אסם-נסטלה מסומנות בסימני המיחזור המתאימים.
אייל ליברמןאייל ליברמןצילום: שי שחר
שימוש גובר בחומר גלם ממוחזר – כדי לצמצם עוד תהליכים של ייצור חומרים חדשים שעלולים לגרום לעוד פליטת גזי חממה וזיהום אוויר – בחברה מנסים למקסם שימוש בחומרים ממוחזרים. "אם נסתכל, לדוגמה בניילון שעוטף משטחים (סטרץ') ירדנו בהיקף הצריכה ב-30% ובמקום זה אנחנו מתחילים להתשמש בחומר המכיל רכיבים ממוחזרים ", מציין ליברמן. "זה תהליך לא פשוט כשמדובר בתעשיית המזון המחייבת חומר נקי".
החלפת שמנים בתהליך היצור – באסם-נסטלה מצטרפים למגמה סביבתית עולמית שמבקשת לצמצם את השימוש בשמן דקלים שבתהליך הייצור שלו גורם לעקירת יערות, מה שמאיץ את התחממות כדור הארץ מאחר והיער מייצר תהליכים שמווסתים את אפקט החממה. "אנחנו משתדלים להפחית את השימוש בשמן במוצרים, ואת שמן הדקלים בפרט שהיה בשימוש החלפנו בשמן חמניות", מספר סמנכ"ל שרשרת האספקה בחברה.
מיכל ביטרמן, מנכ"לית וממייסדי The Natural Step ישראל אומרת כי כדי שהתעשייה כולה תלך עם הבשורה הירוקה נדרש שינוי לאורך כל שרשרת הייצור. "תעשיית המזון יכולה לדאוג לפרקטיקות שאינן פוגעות באדמה, באופן שיאפשר לה להתחדש לאורך זמן", מסבירה ביטרמן. "היא יכולה להשתמש בכל חלקי הגידול החקלאי לטובת ייצור מזון, להשתמש בגידולים שאינם 'מלכי היופי', להגדיל יותר את השימוש הנוסף בחומרי הגלם ולייצר תעשיות מעגליות של מיחזור חומרים, צמצום אריזות, הארכת חיי המדף של מוצרים, חסכון מים בתהליכים, הסברה ועוד".
ביטרמן, שארגונה פועל להטמעת אסטרטגיות קיימות, מוטרדת שאם לא כולם ילכו לכיוון של שינוי נתקשה לשבור את מעגל הקסמים האקלימי. "ההשפעה של התעשיה היא רוחבית: איבוד מזון, משאבים וגם פסולת - מגבירים את משבר האקלים, וזה בתורו גורם להתדלדלות קרקעות, הצפות ומזג אוויר שפוגע בתוצרת החקלאית. זה מעגל אכזרי".
סמנכ"ל שרשרת אספקה באסם-נסטלה מדגיש כי בחברה רואים בתהליכים האקולוגיים מהלך שהוא הרבה מעבר לחור של הגרוש: "מדובר בערך שעומד בפני עצמו, ולאו דווקא ערך כלכלי חד ערכי. זו מטרה שאינה נושאת בהכרח תו כלכלי. לדוגמא התחלנו במסע למעבר לאנרגיה סולארית במטרה ל-100% אנרגיה מתחדשת עד 2025, ובעקבות התפתחות תעשיית הפאנלים והיכולת לבנות שדה סולארי - אפילו המגמה הזו הוקדמה".
בשיתוף אסם נסטלה