בשיתוף TOYOTA ישראל
תחרות ISRAEL EARTH PRIZE של קבוצת יוניון וטויוטה ישראל הושקה במטרה לקדם יוזמות לשיפור הסביבה של ישראל. התחרות השניה מתוך חמש תחרויות שיתקיימו מידי שנה נסגרה להגשות באוקטובר 2023.
וגם השנה התקבלו מאות הגשות, רובן מסטרטאפים אך גם מעשרות עמותות, ארגונים חברתיים, יזמים פרטיים וממוסדות אקדמיים שונים. בשבועות האחרונים הצגנו את חמשת הפיינליסטים בסדרת כתבות ווידיאו.

ההזדמנות שלכם לעשות שינוי – ולהרוויח פעמיים!

כחברה גלובאלית, טויוטה לוקחת את האחריות שלה ברצינות. זו הסיבה שאנחנו מתכננים להמשיך במסע שלנו אל מעבר לאפס פליטות מזהמים, תוך שמירה על חזון אפס הפליטות שלנו בעתיד ובכל שרשרת האספקה של המוצרים שאנו מייצרים. המשמעות היא מחויבות ספציפית לאפס פליטות ברכבים חשמליים, אפס פליטות מבוססות אורח חיים, אפס פליטות פחמן דו חמצני ממפעלים ושימוש מינימלי במים, הכול עד שנת 2050.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
השאיפה של טויוטה היא להגיע לניטרליות פחמנית מלאה באירופה עד 2040 - עשור מוקדם יותר מהיעד של טויוטה העולמית. חלק מהותי בכך הוא יעד של 100% רכבים חדשים עם אפס פליטות ברחבי אירופה במובן הרחב שלה, ובכלל זה גם ישראל עד שנת 2035.
במסגרת התחרות ניתן להציע פתרונות במנעד רחב של אתגרים סביבתיים בתחומים מגוונים: הפחתת פליטת פחמן, שימור נכסי טבע, ניידות סביבתית ותחבורה מקיימת, הערכות למשבר האקלים, כלכלה מעגלית, קיימות אורבנית, אופנה מקיימת ומזון מקיים. אם יש לכם פתרון חדשני ובר קיימא, יש לכם גם סיכוי לזכות.
טויוטה, שמאמינה שכל שינוי מתחיל בצעד קטן, יזמה את התחרות מתוך מטרה לעודד לעשייה והתמודדות עם אתגרי האקלים והסביבה שרלוונטיים לחיים של כולנו ומתוך אמונה שיזמים ויזמיות יוכלו באמת ליצור שינוי משמעותי שישפיע על כל חלקי החברה בישראל ואולי גם מעבר.
"טיוטה הרימה את הכפפה לעידוד מיזמים כאלה - צעד יוצא דופן"
רגע לפני האירוע בו יוכרז המיזם המנצח לשנת 2024, יצא השחקן והקומיקאי אבי נוסבאום לפגוש את הפיינליסטים (לצפייה במפגשים לחצו כאן) ואת שופטת התחרות חנה רדו, יזמת עסקית וחברתית, שמובילה מיזמים לקידום מגדרי ותעסוקתי, בהם קבוצת 9, ושמע ממנה על חשיבות פרס הסביבה של ישראל ולמי הוא מיועד. צפו בשיחה המלאה בראש הכתבה.
"עד היום לא היה גוף שמעודד מיזמים חברתיים המבוססים על עקרונות של קיימות", מציינת רדו. "יש את רשות החדשנות שמשקיעה אך ורק בסטארט אפים טכנולוגיים. מיזמים מחוץ לעולם הטכנולוגיה, שמשפיעים על הסביבה לא קיבלו עד היום הכרה ופרסים. טיוטה הרימה את הכפפה והכריזה שהיא תעניק את פרס הסביבה במשך חמש שנים לא רק לסטארט אפים טכנולוגיים, אלא גם למיזמים חברתיים, שזה צעד יוצא דופן".
זו השנה השנייה שבה רדו משמשת בתור שופטת בתחרות פרס הסביבה של ישראל "והשנה נתקלתי במיזמים מאוד מעניינים. יש לנו בארץ אנשים עם רעיונות מצוינים, שרוצים לשנות את הסביבה ולהפוך אותה לירוקה יותר עבור אזרחי מדינת ישראל".
אילו מיזמים אתם מחפשים בתור שופטים ולמי יש סיכוי גבוה לזכות?
"אנחנו מחפשים מיזמים שיש להם השפעה על כמה שיותר ישראלים וישראליות. חשוב שזה יהיה מיזם בר קיימא, שיכול לפעול לטווח הארוך. והכי חשוב – שהזכייה בפרס של מיליון שקלים תהפוך אותו ממיזם מקומי למיזם ארצי. כלומר, שמיליון השקלים יסייעו לן לעשות קפיצת מדרגה משמעותית. הטיפ שלי למועמדים לשנה הבאה: רצוי שמובילי המיזם יהיו בניהול משותף של נשים וגברים. המיזם צריך להיות רלוונטי לתקופה, שההשפעה שלו היא מהירה ועל הרבה אנשים".
2 צפייה בגלריה
הגינה בהגר״א, מרכז קהילתי, נווה שאנן, תל אביב.
הגינה בהגר״א, מרכז קהילתי, נווה שאנן, תל אביב.
חברי עמותת 'ונטעת' - הזוכים הגדולים של שנת 2023
(צילום: עמותת ונטעת)
מי זכאים להגיש מועמדות?
תחרות ה ISRAEL EARTH PRIZE , פרס הסביבה של ישראל פתוחה ליוזמות יצירתיות, חדשניות וברות מימוש לקידום מצוינות ואחריות סביבתית בשמונה תחומים מגוונים:
אנרגיה ואקלים, חינוך הסברה ושינוי התנהגות, הפחתת פליטת פחמן, שימור וניהול משאבי טבע, תחבורה מקיימת, התמודדות עם משבר האקלים, ניהול פסולת וכלכלה.
להלן שמות חברי וחברות ועדת השיפוט של ISRAEL EARTH PRIZE
• פרופ' אופירה אילון, מרצה וחוקרת בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה וראשת אשכול סביבה במוסד שמואל נאמן בטכניון.
• רון גונן מנכ"ל ומייסד של Closed Loop Partners , חברת השקעות מניו-יורק שמורכבת מקרן הון סיכון, קרן צמיחה, הון פרטי, קרן קטליסטית ומרכז חדשנות שמתמקד בבניית כלכלה מעגלית.
• פרופסור ורד בלאס מרצה וחוקרת בחוג ללימודי סביבה בבית הספר פורטר, הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב.
• חנה רדו יזמת עסקים חברתיים, פמיניסטית ליברלית, המקדישה את חייה לקידום איזון מגדרי וקידום צמיחה תעסוקתית בפריפריות הרחוקות בישראל.
• ד"ר מוחמד אלנאברי ראש המועצה המקומית חורה בין השנים 2004 - 2018, בעל תואר ד"ר לכימיה אורגנית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובעל ניסיון עשיר בתחום תעשיית התרופות. הוא מייצג רוח חדשה של מנהיגות במגזר הבדואי.
• אלי וורטמן מייסד שותף ומנכ"ל שותף ב-PICO Venture Partners, קרן הון סיכון המתמקדת בהשקעות בסטארט-אפים בשלב מוקדם.
• ליאת צבי תשמש כמנהלת הוועדה. צבי היא יועצת אסטרטגית בתחום הסביבה, כלכלה מעגלית, חדשנות וקיימות, מלווה חברות וארגונים ויוזמת מהלכים לקידום השמירה על הסביבה ביניהם: שעת כדור הארץ ו- Meatless Monday

בשיתוף TOYOTA ישראל
פורסם לראשונה: 16:04, 12.03.24