בשיתוף TOYOTA ישראל
צילום: ירון שרון | עריכה: חן מרקוביץ' | מפיקה: ניצן כהן
יזמות וחדשנות שעושה טוב לאנשים, לסביבה ולעתיד: בחודש הבא תתקיים זו השנה השנייה תחרות פרס הסביבה של ישראל (Israel Earth Prize), אותה יזמו מותג TOYOTA וקבוצת יוניון. במסגרת טקס חגיגי שיערך ב-16 באפריל, יוכרז הזוכה הגדול בפרס של מיליון שקלים, אותו הוא יקבל לקידום המיזם הסביבתי איתו זכה.
השבוע יצא הקומיקאי והמנחה אבי נוסבאום ב-TOYOTA GOOD WHEEL לפגוש את חמשת הפיינליסטים שעלו לגמר ה ISRAEL EARTH PRIZE. והפעם: תכירו את ד"ר ג'ניה יורקובסקי, שפיתח מערכת גלאים ייחודית המאתרת ומונעת שריפות יער הרסניות. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד

לפעול למען מיגור תופעת שריפות היער

מידי יום מתלקחות בישראל בממוצע שלוש שריפות יער. בשנה ממוצעת מתלקחות כאלף שריפות בהיקף של 37 אלף דונמים. שריפות אלו גורמות נזק אדיר לסביבה – הן פולטות פחמן דו חמצני לאוויר, מזיקות לחיות הבר, לצמחייה ולעצים, ואף עלולות לפגוע בחיי אדם.
2 צפייה בגלריה
אבי נוסבאום ב-TOYOTA GOOD WHEEL
אבי נוסבאום ב-TOYOTA GOOD WHEEL
אבי נוסבאום ד"ר ג'ניה יורקובסקי ב-TOYOTA GOOD WHEEL
(צילום: ירון שרון)
ד"ר ג'ניה יורקובסקי, שאת הדוקטורט שלו בפיזיקה סיים באוניברסיטת תל אביב, החליט לפעול למען מיגור תופעת שריפות היער, ההולכת ומתרחבת בכל רחבי העולם. התוצאה היא מערכת פיירוויב (Firewave), שפיתחה החברה אותה ייסד לפני שנה וחצי.
פיירוויב היא מערכת גלאים המבוססת על רשת IoT (האינטרנט של הדברים). המערכת מותקנת ביער ומתוכננת לזהות את החתימה הקולית הייחודית של שריפות היער. המערכת עושה זאת באמצעות מודל רשת נוירונים, שמעבירה התרעה בזמן אמת כאשר היא מזהה שריפה.
2 צפייה בגלריה
צרפת שריפת יער במחוז ז'ירונד דרום מערב המדינה
צרפת שריפת יער במחוז ז'ירונד דרום מערב המדינה
"המטרה היא להגיע לגילוי של שריפות כשהן קטנות, אפילו מהעץ הראשון".
(צילום: רויטרס)
"שריפה אפשר להריח וגם לשמוע. פיירווייב היא מערכת Machine Learning שלומדת להקשיב לשריפה, ממש כמו בני האדם. אנחנו התפתחנו מבחינה אבולוציונית כך שאם אנחנו שומעים שריפה, אנחנו ככל הנראה לא טועים".
גילוי מוקדם של שריפה, אומר יורקובסקי, מאפשר תגובה מהירה וצמצום משמעותי של נזקי שריפות יער שעלולות להיות הרסניות. "המטרה היא להגיע לגילוי של שריפות כשהן קטנות, אפילו מהעץ הראשון. זה משהו שלא היה קיים עד היום. אם מגיעים לשריפה בזמן, כשהיא פחות מעשרות מטרים, אפשר להשתלט עליה. אם השריפה מתפשטת ומגיעה לכמה דונמים, זה יכול לקחת ימים ואפילו שבועות להשתלט עליה, וזה גם דורש משאבים עצומים".
אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע עם אבי נוסבאום לקראת ההכרזה על זוכה ה-ISRAEL EARTH PRIZE במיליון שקלים לקידום היוזמה הסביבתית, ולהכיר את המועמדים והיזמויות המרגשות, שישנו את העולם ויהפכו אותו לירוק וטוב יותר.
בשיתוף TOYOTA ישראל