איך הפך הג'ין ממשקה של סבתות במשחק ברידג' למשקה הכי מגניב על הבר? אם בעבר הייתם יכולים להרגיש קצת נבוכים להזמין מהברמן ג'ין, היום אם תעשו את זה יהיה ברור לכל שאתם מבינים עניין. לרגל יום הג'ין הבינלאומי שייחגג בסוף השבוע הבא (12/6), יצאנו להבין איך חזר הג'ין לאופנה.
נראה כי הפופולריות של משקאות הג'ין חדרה לאחרונה למיינסטרים הישראלי בשל שלושה גורמים עיקריים: מגמת ייצור הבירות והכהילים הארטיזינלי, הרבגוניות של המשקה והמחיר המשתלם. כיום מפיקים ג'ין בכל רחבי העולם (כולל בישראל), ואם חופרים קצת בדברים - קל להבין מדוע.
האמת, שניתן לכנות תקופה זו – שאת אותותיה ראינו כבר לפני כמה שנים, כ"שיגעון הג'ין השני". למעשה, "שיגעון הג'ין" הראשון התרחש במחצית הראשונה של המאה ה-18, כאשר צריכת הג'ין גדלה במהירות בבריטניה, במיוחד בלונדון. דניאל דפו כתב על זה: "המזקקים גילו דרך לפגוע בחיך של העניים, על ידי המשקה האופנתי החדש שלהם שנקרא ג'נבה, כך שנראה שהעם הפשוט לא מעריך את הברנדי הצרפתי כמו תמיד, ואפילו לא חושק בו יותר".
6 צפייה בגלריה
גין: משקה קלאסי שיודע גם להיות פתלתל
גין: משקה קלאסי שיודע גם להיות פתלתל
גין: משקה קלאסי שיודע גם להיות פתלתל
(צילום: גל בן זאב)
רחובות לונדון התמלאו אז בשיכורים, ואי אפשר היה לעבור שם מבלי להיות מוטרד, מושפל או מובך מכמות המבוסמים העושים את יומם ולילותיהם על המדרכות. הפרלמנט הבריטי העביר חמישה חוקים בשנים 1729-1751, שנועדו לשלוט בצריכת הג'ין. אף על פי שהיו הרבה משקאות דומים וצריכת אלכוהול הייתה ניכרת בכל רמות החברה, ג'ין גרם לדאגה הציבורית הגדולה ביותר. למרות שמקובל לחשוב כי ג'ין הוא המשקה היחידי שנעשה אז, "ג'ין" הפך להצהרה גורפת שכוונה לכל אלכוהול על בסיס דגנים באותה התקופה.

שכרות המונית ברחובות לונדון

ג'ין זוקק לראשונה בהולנד במאה ה-17 כתרופה אנטי-דלקתית. אחר כך ההולנדים ניסו להפוך אותו לנעים יותר בחיך. אולם תהליך ייצור הג'ין לא השתנה הרבה מאז שיצא לראשונה לשוק: כהיל ניטרלי, בתוספת גרגרי ערער ומגוון צמחים המשולבים ומחוממים בזיקוק - עד 48 שעות. בשלב הזה מוסיפים מים כדי לדלל את התערובת, מכיוון שג'ין טהור כל כך חזק, שהוא לא עומד בתקנות ממשלתיות של אף מדינה בעולם.
6 צפייה בגלריה
ג'ין: כרוניקה של קלאסיקה מפותלת
ג'ין: כרוניקה של קלאסיקה מפותלת
ג'ין: כרוניקה של קלאסיקה מפותלת
כשהמשקה הגיע לאנגליה במהלך המאה ה-18, הוא גרם לשכרות המונית ברחבי לונדון, וכתוצאה מכך עלה לפרלמנט הרבה מאוד כסף ומאמצים לפנות את הרחובות מאסופת החוליגנים והשיכורים. בסופו של דבר, לונדון התנקתה מאז, אבל במקביל, הוא הגיע לתפריטי הקוקטיילים בבתי המרזח - שם הוא מככב מאז.
עוד מתקופת המנדט הבריטי בישראל אפשר היה לפגוש בארץ סוגים רבים של ג'ין, ולאלו שהספיקו לבלות בברים בארץ בשנות ה-80, נזכיר מותגי ג'ין וותיקים, כמו גורדונ'ס, ביפאיטר וטנקרי.

בחזרה לאופנה

עם השנים, הודות לעלייה הרוסית, הטעם הישראלי פנה לכיוון וודקה, פריחת היקבים הביאה לעלייה בתצרוכת של יינות, בשלני הבירה הביתיים לימדו את הישראלים מהי בירת בוטיק טובה, המטיילים אחרי צבא הביאו לארץ את האהדה והביקוש לרום, טקילה וגם לוויסקי. והג'ין? הג'ין פשוט נשכח מאחור.
אז מה גרם לג'ין לחזור לאופנה? כבר בשנת 2009, התחיל שוק הג'ין להשתנות. בדיוק באותה תקופה שבה החלו בשלני בירה ביתיים לבשל את האצווה הראשונה שלהם, גם מזקקות ארטזינליות של כהילים שונים החלו לצוץ ברחבי העולם, והציעו ממסכים ייחודיים ממגוון סוגי אלכוהול, תוך שהם מוכרים את מרכולתם בברים, במסעדות ובאתרי קמעונאות מובילים. חובבי ג'ין ותיקים התרגשו לראות משהו חדש והופתעו עוד יותר לראות את מנעד סוגי הג'ין.
היום, ג'ין יכול להיקרא ג'ין, רק אם המאפיין העיקרי שלו הוא גרגרי הערער. המזקקות הקטנות שקמו החליטו לגלות יצירתיות, והוסיפו מעבר לערער גם "חומרי גלם בוטניים" נוספים כמו ליקריץ או תפוז, והם זוקקו כדי להביא טעמים ופיתולים חדשים למשקה הקלאסי.
כיום, אפשר למצוא הרבה מאוד סוגי ג'ין, עם מאות מרכיבים מיוחדים: מלבנדר דרך גרגרי פלפל ומלפפונים ועד להל. כל אלה לא רק עוזרים להבליט את הריח והטעם, אלא גם יוצרים מנעד עצום של סוגי ג'ין – כשכל חובב המתחיל את דרכו בעולם הכהילים יכול למצוא שם את מה שהוא אוהב. בשל האינדיבידואליות של כל ג'ין, לעולם לא תמצאו שניים זהים.
עובדה נוספת שעזרה לג'ין לחזור לאופנה, אלה שיטות וטכנולוגיות זיקוק חדשות שמתפתחות כל הזמן בשוק. ג'ין מופק מהר מתמיד, תוך שמירה על כל חומרי הגלם הבוטניים.
מספר מזקקות יכולות לחמם את הג'ין עם חומרי הגלם הבוטניים שלהן במשך קצת יותר משבע שעות (במקום 48 שעות במקור) - ולבקבק. המשמעות היא שאפשר להכניס עוד ועוד בקבוקים לשוק. בעיקרו של דבר, ככל שג'ין מופק מהר יותר והופך לזמין יותר - כך הוא גם הופך להיות נגיש יותר גם במחיר.
כמעט בכל תפריט קוקטיילים שמכבד את עצמו, אפשר היום לראות שמככבים בו לפחות שלושה קוקטיילים המבוססים על ג'ין. הדבר גם גרם למספר משקיעים לנסות לפתוח ברים מבוססי ג'ין בלבד, ובמקביל גם הגיעו לארץ לא מעט מוצרים שיכולים להקפיץ את טעמי הג'ין, כמו טוניק, ג'ינג'ר ביר, ג'ינג'ר אייל ועוד.
6 צפייה בגלריה
כבר לא רק של סבתא
כבר לא רק של סבתא
כבר לא רק של סבתא
(צילום: shutterstock)
כרגע פועל בתל אביב רק בר ג'ין אחד בלבד. בין אם אתם לוגמים את הג'ין שלכם נקי או בין אם אתם מעדיפים אותו בקוקטייל (מרטיני יבש, מישהו?), ג'ין איכותי יכול לגרות אתכם לחזור ולהתחיל לשתות את המשקה הזה, שנראה שהגיע הפעם בשביל להישאר ולהמשיך להתפתח.

ההמלצות שלנו לג'ין

במהלך שנת הקורונה, לא מעט מותגי ג'ין פרימיום הגיעו לארץ, כל אחד והסגנון החדשני שלו. הנה כמה מהבולטים והמומלצים שבהם:
ג'ין פורטופינו
ג'ין פורטופינו הוא ג'ין יבש בבקבוק יפהפה, שחוגג את יופיים של הנופים האיטלקיים, בעיקר חופי הדייגים הציוריים שבכפר פורטופינו שבלגוריה. האקלים המתון באזור מאפשר לצמחייה ים-תיכונית עבותה לגדול כל השנה.
על כן, נבחרו 21 חומרי גלם בוטנייים מגבעות פורטופינו, כמו רוזמרין, לבנדר ועלווה חופית, שמעניקים את הטעם, ולוקחים את הלוגם למסע בלתי נשכח לאורך הריביירה האיטלקית. ייבואן: יואב שלמור. מחיר: 180 שקל (להשיג רק באתר המותג).
ג'ין Mom
מותג הג'ין הבריטי Mom נחשב לאחד המותגים המובילים בבריטניה, משלב בין המסורת הבריטית לבין מודרניות: מותג אסתטי ונשי אך במקביל גם צבעוני, נועז ויוצא דופן. המשקה נוצר במטרה לשבור סטריאוטיפים והוא מציג את התרבות הבריטית - בנראות המוצר וגם בטעמים.
רוב מוצרי המותג פונים לקהל נשי תוך מתן דגש להעצמה נשית והגברת המודעות לכוחן של נשים בחברה. לישראל מגיעים המותגים: God Save the Gin - אליו מתווספים פירות יער אדומים (115 שקל), Love – עם חליטת תות המקנה לו צבע ורוד ייחודי וטעמים פירותיים (99 שקל) וכן Rocks – יבש עם טעמים עדינים של ערער (99 שקל).
ג'ין לונדון
הג'ין של תאגיד גונזלס ביאס זוקק ארבעה זיקוקים במיכלי נחושת על ידי צ'ארלס מקסוול במזקקה בלונדון ובכמויות בוטיק קטנות. הג'ין מקבל את הבשומת יוצאת הדופן בזכות ניחוחות של ערער, הל, קליפות הדרים, קינמון, ליקריץ, אנג'ליקה ועוד. מדובר בג'ין מאוזן, חלק מאוד, איכותי ובעל טעמים עשירים הנובעים מחליטת פרחי גרדניה ושמן הברגמונט המתווספים למשקה. 149 שקל.
ג'ין הנדריקס אורביום
הנדריקס כבר נחשב ג'ין ותיק בארץ, ואולי גם אחד המוצלחים והטובים שבהם. עתה יוצאת גרסה חדשה ומפתיעה במיוחד של המשקה: אורביום - המכילה פריחת לוטוס כחול אשר מאזנת להפליא את הטעם.
תוספת המרכיבים הבוטניים הייחודיים יחד עם טעמי המלפפון והוורדים העדינים והמוכרים של הנדריקס מעניקים מורכבות מפתיעה עם סיומת איכותית וטעם שאי אפשר להפסיק. 210 שקל.
ג'ין גרין בבון
חברת בלוגה משיקה בישראל את ג'ין בבון, אשר נחשב למותג הג'ין פרימיום הרוסי הראשון בעולם והוא מיוצר בשיטה המסורתית, אלא שלמשקה מוספים 15 חומרי גלם בוטניים שונים הגדלים ברוסיה (אניס, שמיר, ערער, מנטה, רוזמרין, תפוז, ליקריץ ועוד) ומעניקים לו אופי יוצא דופן וטעם עשבוני. 149 שקל.
ג'ין לונדון בחבית שרי
ג'ין סופר פרימיום המיוצר במהדורה מוגבלת של 5,000 בקבוקים מדי שנה. הג'ין התבגר במשך שלושה חודשים בחביות עץ אמריקניות ששימשו במשך עשור להבגרת השרי המפורסם טיו פפה, מה שמעניק לג'ין צבע זהוב, טעמים עדינים ומרקם חלק, קטיפתי ומורכב. בין הטעמים בג'ין אפשר למצוא ערער, כוסברה, קליפת לימון, ליקריץ, קינמון, שקדים ועוד. 199 שקל.
ג'ין Thinkers
ברחוב אגריפס בירושלים קמה ממש בשבועות האחרונים מזקקה חדשה בשם Thinkers. המזקקה, שעדיין לא נפתחה רשמית, שייכת לקבוצה של אנשים שמייצרים ג'ין לונדון קלאסי עם זריקות טעם של ערער והדרים, וסגירה עם ליקוריץ קל, שמבטל כמעט לחלוטין את צריבת הגרון.
המזקקים מייצרים שם גם ג'ין עולם חדש - המורכב מתותים ועלי כותרת של ורדים. מתוק יותר, שובב, ומהווה בקלות תחליף לכוס רוזה ביום קיץ חם. 185 שקל.
ג'ין בומביי בראמבל
בומביי בראמבל הוא אותו ג'ין בומביי ותיק, שקיים בארץ מזה שנים רבות, אלא בטוויסט שבו הוא מתובל בפטל ואוכמניות – ללא תוספת סוכר. התוצאה היא תערובת עשירה ואלגנטית של ג’ין המחמיאה לטעמי הערער הייחודיים של הבומביי ספייר, ג'ין שקיים משנת 1761. 149 שקל.
ג'ין ביפאיטר ורוד-תות
המשקה המוכר ורב-השנים בישראל, ביפאיטר, מקבל מראה וטעם חדש עם טעמי תות טבעי, מתבלים של לימון וערער קלאסי, ובמקביל, גוון וורוד שמושך מיד את העין. הג'ין החדש, עדין ונעים, מזוקק בלונדון על ידי המאסטר דיסטילר, דסמונד פיין, העומד בחוד החנית של אופנת הג'ין בעולם כיום.
הלוגו על הבקבוק, בסגנון גרפיטי, נוצר בהשראת אמנות השבלונה ומבטא גם את הניגוד בין מסורת למודרניות בהשראת רוח העיר לונדון. 99 שקל.
ג'ין מאנקי 47
קוף נוסף שמעוטר על בקבוקי הג'ין, מגיע מהיער השחור שבגרמניה, ומביא לידי ביטוי את האקסצנטריות של מונטגומרי קולינס - קצין חיל האוויר הבריטי, חובב ג'ין ומזקק שהתיישב ביער השחור וזיקק לעצמו ג'ין מאוצרות הטבע המקומיים באזור.
קולינס הוצב בברלין וסייע בשיקום ההריסות של מלחמת העולם השנייה, שם גם היה לספונסר של קוף בשם מקס. לאחר מותו, נמצאה קופסת עץ ישנה ובתוכה בקבוק ומכתב, ועליו מצויר קוף ומתחת המילים: מקס הקוף, ג'ין יבש מהיער השחור.
המשקה מזוקק מ-47 חומרי גלם בוטניים מיוחדים, כדוגמת דומדמניות הרים, אשוחית, עלי ברמבל בשילוב מי מעיינות טבעיים. זהו ג'ין אנגלי יבש ויוצא דופן באיכותו עם סיומת של תבלינים מרעננים. 219 שקל.
ג'ין מר-מייד (בתולת ים)
באחד מבקבוקי הג'ין היפים ביותר שמגיעים לארץ, כשההשראה לבקבוק מגיעה מהאי וויט באנגליה - דרך צבע הים, הקשקשים והחזון לשמור על איכות הסביבה הימית, מגיע ג'ין מורכב ועשיר בטעמים פרדסיים, פלפל לבן, פרחי סמבוק, כשות, צמח סמפיר הסלע ורמז לאוויר ים, סיומת ארוכה ומורכבת עם תחושה מעוגלת היטב בפה.
שמו של הג'ין ניתן בהשראת צמח סמפייר, המכונה בשפת האי 'נשיקת בת הים' - צמח בשרני אשר נצמד לצוקים המקיפים את האי, מסמן את קו הגאות על חופי הים המלכותיים בהן הוא שוכן. כמו נשיקת בת הים המיתולוגית, צמח סמפייר הסלע הבוטני היה אות לכך שהמלחים יהיו בטוחים מהים הגועש. זהו אחד הג'ינים היותר מיוחדים וטעימים שמגיעים לארץ. ייבוא: רשת בנא משקאות. 219 שקל.
הג'ין הנוסף מאותו מזקקה מופק משילוב של תותים טריים, תערובת של גרידת לימון, כשות גרגרי גן עדן ואותו סמפייר סלעים. משקה זה נהנה מבשומת של תות טרי, ערער ותפוזים, ואפשר לחוש בטעם מסיים ארוך בפה. ייבוא: רשת בנא משקאות. 219 שקל.
ג'ין גורדונ'ס פינק
אי אפשר לסיים בלי מותג הג'ין הנמכר בעולם. בדיוק כמו הג'ין הרגיל של גורדונ'ס המורכב מגרגרי הערער, זרעי כוסברה ואנג'ליקה, לגרסה זו מתווספת מתיקות טבעית של פירות דומים בהם תותים, אוכמניות ומעט פטל. משקה נפלא ללילות הקיץ החמים בשילוב טוניק או טוניק למון. 80 שקל.