התובע המחוזי של סנטה ברברה, ג'ון סברנוך, פרסם שכ-2,000 בקבוקי יין מיקב "אושן פאת'ומס" (Ocean Fathoms) הושמדו השבוע, לאחר שהותססו במי האוקיינוס באופן בלתי חוקי.
3 צפייה בגלריה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
בקבוקים עם אלמוגים מתחתית האוקיינוס. אושן פאת'ומס
(צילום: שי שגב)
תוכניות הבוקר בלוס אנג'לס והסביבה נפתחות עם הסיפור המוזר ויוצא הדופן אודות היקב "אושן פאת'ומס" בקליפורניה. שני השותפים ביקב, עמנואל אזרטו – צוללן במקצועו, וטוד האן - סוכן כישרונות לשעבר, עברו בימים האחרונים בין מהדורות החדשות השונות וסיפרו כי חתמו בחודש האחרון על עסקת טיעון שכללה השמדת כל הבקבוקים ביקב, ששוויים מוערך בכמה מאות אלפי דולרים. השניים ייאלצו לשלם גם 50 אלף דולר למשקיע לשעבר ביקב. עם זאת, הם מתכוונים לחזור בקרוב ולייצר את היין בתחתית האוקיינוס.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
הסיפור החל לפני כשבע שנים כשבשנת 2017 "אושן פאת'ומס" החלה להטביע ארגזים עם בקבוקי יין מול חופי העיר סנטה ברברה בדרום קליפורניה, במטרה לבגר את היינות במים הקרים והאיכותיים של האוקיינוס.
על פי משרד התובע המחוזי, היקב התרשל בקבלת האישורים הנדרשים מוועדת החופים של קליפורניה או מחיל ההנדסה של צבא ארצות הברית, ומעולם לא זכה לקבל אישור להטביע את הארגזים שלו בקרקעית הים, וכך החלה סאגה משפטית שהסתיימה בימים אלו.
3 צפייה בגלריה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
"האוקיינוס הוא הסביבה המושלמת להבגרת יין"
(צילום: Ocean Fathoms)
הרעיון של הבגרה תת-מימית של יין פותח על ידי בעלי היקב, בשל הטמפרטורות האופטימליות מול חופי סנטה ברברה, כאשר גלים תת-מימיים שומרים על הבקבוקים בתנועה מתמדת וכך מפחיתים משקעים.
החברה תכננה לייצר מספר אצוות של יינות בכל שנה, ומספר גדול של מותגי שמפניה בקנה מידה עולמי הביעו עניין לשתף איתם פעולה. לטענת החברה, "האוקיינוס הוא הסביבה המושלמת להבגרת יין - טמפרטורה אופטימלית של 13 מעלות צלזיוס, ללא חמצן, ללא זיהום אור UV, ללא קול וזרם האוקיינוס שמזיז לאט את היין בתוך הבקבוקים".
היקב שיתף פעולה עם מספר גדול של יצרנים והפיק מדי שנה מנעד גדול של יינות, בהם פינו נואר, רוזה, ממסך לבן, סנג'ובזה, קברנה סוביניון, שרדונה וכן שיתף פעולה ויצר שמפניה עם בית השמפניה "טטינז'ה".
3 צפייה בגלריה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
יין אושן פאת'ומס קליפורניה
350-500 דולר לבקבוק שהתיישן בקרקעית האוקיינוס
(צילום: מתוך אתר החברה Ocean Fathoms)
לאחר כשנה של הבגרה (תסיסה בבקבוק), החברה שלתה את הבקבוקים ומכרה אותם בסכום של בין 350 ל-500 דולר לבקבוק, "לאחר שהתפתחה מערכת אקולוגית של שונית על ארגזי היין והבקבוקים", אמר התובע המחוזי של סנטה ברברה. בתמונות שמפרסם היקב, אכן נראה כי הבקבוקים עוטים מגוון של אלמוגים ושאר תוצרי חיים מקרקעית האוקיינוס בעת שלייתם מן המים.
לפי מינהל המזון והתרופות הפדרלי (FDA), היין היה "באיכות נמוכה ולא ראוי לצריכת אדם, מכיוון שהוא היה שקוע באוקיינוס, ועל כן עשוי להזדהם". עוד נטען כי היין נמכר ללא תיוג או תו פדרלי, אישור מכירת אלכוהול או רישיון עסק בתוקף. בנוסף, החברה גבתה מע"מ מלקוחותיה, שלא שולם למדינת קליפורניה.
"לקונים נאמר גם שחלק מרווחי החברה אמורים להיתרם לארגון צדקה סביבתי מקומי, אך לא התגלו ראיות לכך שהדבר התרחש", כך מסר משרד התובע המחוזי. התובע סיכם כי "המקרה הזה כלל אנשים שפעלו תוך התעלמות מוחלטת מחוקי הצרכנות והסביבה שלנו".
בעלי החברה, טוד האן, היה נרגש לחלוק את החדשות על עסקת הטיעון בשבוע האחרון, בפעם הראשונה מאז הפשיטה. "האזיקים הוסרו", אמר האן, וכינה את ההאשמות "מגוחכות", וצחק שכל מה שנותר לו היה קנס של 145 דולר. "כמות הכסף והמשאבים הציבוריים שהתביעה הוציאה על התיק הזה היא בדיחה".
בראיון השבוע לעיתון "Santa Barbara Independent", סיפר האן כי הוא עדיין מקווה ש"אושן פאת'ומס" תוכל לחזור לפעילות בסופו של דבר - ולחזור לבגר את היינות שלה באוקיינוס, עם ההיתרים המתאימים הפעם. "הביקוש מעולם לא היה גבוה יותר", הוא טען, "הסביבה מושלמת, וגם סנטה ברברה מושלמת ליין".