מאמנות ועד עולם הקולינריה, נראה שכולם מדברים לאחרונה על בינה מלאכותית (AI), ויותר ויותר עסקים מתחילים להשתמש בה בדרכים יצירתיות. אחד מהמקומות האלו היא מבשלת סוזוקי שוזוטן, מבשלת סאקה מפוקושימה יפן שקיימת משנת 1689.
4 צפייה בגלריה
סאקה וסושי
סאקה וסושי
חוויית אוכל שלמה יותר. סאקה שפותח כדי להתאים לטעמי הדג
(צילום: Shutterstock)
בעקבות רעידת האדמה שפקדה את צפון-מזרח יפן ב-2011 והובילה לצונאמי ולאסון גרעיני בתחנת הכוח בפוקושימה, הועברה המבשלה באופן זמני למחוז יאמאגאטה. נשיא החברה, דייסוקה סוזוקי, רצה למצוא דרך לשתף פעולה עם התושבים המקומיים במאמצי שיקום האיזור שנפגע, וביניהם שיקומה של תעשיית הדיג שנפגעה באסון. לשם כך הגה סוזוקי רעיון - לשדך בין משקאות הסאקה של החברה עם זני דגים ספציפיים שגדלים בחופי המחוז.
מדידות הטעם משתנות על פי המינים הימיים, כאשר סרדינים למשל מלוחים ובעלי אומאמי יותר מדגים אחרים, בעוד שטעמן של הצדפות מתוק יותר
לפי ה-Japan Times, תעשיית הדיג חוותה פגיעה משמעותית לאחר שהממשלה החליטה לשחרר בחזרה לים מים שהיו בעבר רדיואקטיביים ועברו טיפול, אולם הצרכנים חששו לקנות דגים ופירות ים שגדלו באיזור. כדי לתמוך בדייגים המקומיים, מבשלת סוזוקי שוזוטן החליטה להשתמש בטכנולוגיית חיישנים שפותחה על ידי חברת ניתוח טעמים יפנית בשיתוף עם חברת המחקר Aissy, כדי לעזור ולנתח את פרופיל הטעמים של הדג ולהבין את הטעמים שמרכיבים אותו - מתוק, מלוח, חמוץ, מר או אומאמי.
4 צפייה בגלריה
האם נמצא הסאקה המושלם לליווי דגים?
האם נמצא הסאקה המושלם לליווי דגים?
האם נמצא הסאקה המושלם לליווי דגים?
(צילום: shutterstock)
לאחר קבלת התוצאות, המבשלה תוכל ליצור תערובות סאקה ייחודיות שמאזנות את טעמי הדג ולהציע לסועדים חווית אוכל שלמה יותר. מאפייני הטעם מוצגים בתרשים המתאר את עוצמת כל טעם, כאשר הסברה הרווחת היא שאנשים נוטים לקטלג אוכל כטעים יותר כאשר כל חמשת מרכיבי הטעם נחווים בו זמנית.
4 צפייה בגלריה
מבשלת סאקה יפן Suzuki Shuzoten
מבשלת סאקה יפן Suzuki Shuzoten
מבשלת Suzuki Shuzoten
(צילום: מתוך אתר Suzuki Shuzoten)
"אני רוצה לתמוך בתעשיית הדיג על ידי קידום האטרקטיביות של הדגים שנתפסו בים", סיפר נשיא החברה, דייסוקה סוזוקי, ליפן טיימס. "אם נוכל להשלים טעמים שחסרים באמצעות הסאקה, אפשר יהיה ליהנות יותר מטעמם של הדגים שנתפסו במקום. רציתי להכין סאקה שמוקדש לכל מיני סוגי דגים".
4 צפייה בגלריה
מבשלת סאקה יפן Suzuki Shuzoten
מבשלת סאקה יפן Suzuki Shuzoten
תומכים בתעשיית הדיג המקומית. מבשלת Suzuki Shuzoten
(צילום: מתוך אתר Suzuki Shuzoten)
מדידות הטעם משתנות על פי המינים הימיים, כאשר סרדינים למשל מלוחים ובעלי אומאמי יותר מדגים אחרים, בעוד שטעמן של הצדפות מתוק יותר. בתהליך הפיתוח ערכו במבשלה ניסוי וטעייה באמצעות הוספה או הפחתה של טעמים על ידי שינוי שיטת התסיסה או כמות המרכיבים, כגון אורז, תוך שמירה על שיטת הבישול המסורתית.
התוכנית נמצאת כרגע בעיצומה ונכון לרגע זה יצרה החברה משקאות סאקה המשתלבים עם שמונה זני דגים מקומיים. המבשלה מתכננת להוציא את המשקאות למכירה במהלך השנה הקרובה.