כשחושבים על וויסקי, המחשבה נודדת בדרך כלל למרחבים הערפיליים של סקוטלנד, לשדות השעורה באירלנד או למסורת המוקפדת של יפן. אולם בשנים האחרונות, כוסית משובחת של משקה הזהב יכולה להגיע ממיקום מפתיע הרבה יותר: ישראל. מה שהחל כהרפתקה של כמה חובבי טעם הפך למהפכה של ממש, שהפכה את ארץ הקודש למעצמת וויסקי מתפתחת, עם לא פחות משמונה מזקקות וויסקי שגורפת פרסים בינלאומיים ומייצאות לחו"ל.
זה לא קרה ביום אחד. הענף צמח מתוך שינוי תרבותי עמוק, שבו הקהל המקומי, שבעבר העדיף משקאות כמו וודקה וערק, גילה בשנים האחרונות את העומק, המורכבות והאופי של הוויסקי. כיום, חובבי וויסקי נוסעים לסיורי מזקקות בסקוטלנד ובאירלנד, צריכת הוויסקי בארץ גדלה בהתמדה וקבוצות החובבים פורחות ברשתות החברתיות.
מוודקה לוויסקי
תומר גורן, המזקק של מזקקת M&H (מילק אנד האני) בדרום תל-אביב, שהייתה הראשונה שהוקמה כאן עוד ב-2013, ומי שהביא לכאן את תערוכת וויסקי לייב (ראו בהמשך), מזהה את נקודת המפנה בתהליך כלכלי וחברתי: "קצת לפני הקורונה החל תהליך של 'רה-פרימיזציה' – הורדת מחירי המשקאות בעקבות הפחתת מסים, מה שהביא לכך שאנשים גילו שבאותו מחיר יותר משתלם לשתות משקאות איכותיים יותר", הוא מסביר. "אנשים גילו טעמים חדשים במשקאות שלא הכירו קודם לכן, ובין השאר טעמי העץ והעשן של וויסקי".
לדברי גורן, אף שוויסקי הוא טעם נרכש, הטעם המעושן התחבב על אלפים כאן. גורן יזם את תערוכת הוויסקי הראשונה בארץ לפני 11 שנים: "היו כמה מאות בודדות של חובבי המשקה, ועם השנים ראינו גידול בכמות האנשים והמבקרים. בשנה שעברה היינו קצת מתחת ל-9,000 איש ובקבוצות של חברים ממש אדוקים לתחביב יש מעל 5,000 איש".
תערוכת הוויסקי
(ירון ברנר)
האקלים המקומי החם מאפשר יישון מהיר יחסית, מה שמביא את המשקה לכדי שתייה במהירות רבה יותר לעומת מדינות קרות כסקוטלנד או אירלנד. ב-2023 המהפכה הגיעה לשיא כשמזקקת M&H קטפה פרס בינלאומי על הוויסקי הטוב בעולם. "מילק אנד האני היא כיום מזקקת הוויסקי הגדולה בישראל", אומר גורן, וגם חרבות ברזל לא עצרה את ההתפתחות: "מאז המלחמה יש ירידה ביצוא. לפני המלחמה,80-75 אחוז מהייצור שלנו נמכר ברחבי העולם, והיום זה התהפך ל-60 אחוז בארץ. יש פטריוטיזם לשתות וויסקי ישראלי והקהל המקומי פה הולך וגדל".
ומהו הטעם הישראלי בוויסקי? "בכללי, ישראלים אוהבים מתוק, אבל יש גם מי שנתפס קצת לטעם המעושן – כי זה מגניב. לפיכך, ב-M&H מרבית החביות תהיינה שרי ובורבון – מתוק ומתיישן", הוא אומר.
הקהילה צומחת
גיל פירת', בן 37 מקיבוץ אילון, הוא דוגמה חיה למהפכה. הוא לוחם אש שלאחר שעות העבודה נשאב לעשן הוויסקי, ומנהל את קהילת "אוהבי הוויסקי בישראל", מהקהילות הגדולות בעולם, שבה יותר מ-27,000 חברים. "אני חי ונושם וויסקי", מספר מי שמסייע ליבואנים קטנים להביא ארצה משקאות חדשים, ובמקביל תורם מהידע שלו להקמת מזקקות כחול-לבן: "ישראל היא הוויסקי ניישן, גם מבחינת ידע", הוא קובע. "בתקופת מלחמת חרבות ברזל, לא רק שלא האטו את הייצור, אלא התקדמו וייצרו ציוד חדש, והעסק ממשיך להתקדם".
פירת', שירצה על התפתחות תעשיית הוויסקי בישראל במסגרת תערוכת וויסקי לייב, מאמין כי החך הישראלי מעדיף וויסקי "מוחצן" עם כבול (חומר שמוסיף לוויסקי בשומת מעושנת, ש"ש). לדבריו, "רמת הצריכה בארץ גבוהה ביחס למספר האנשים ששותים משקאות אלכוהוליים, והיא נמצאת במקום גבוה מאוד בראייה עולמית. סינגל מאלטים כמו שיבאס או בלאק לייבל הם עדיין הכי נמכרים כאן, אבל יש קהל שמחפש את המיוחד, פונה ליבואנים קטנים, וחובבי התחום מוכנים לשלם יותר כדי לקבל טוב יותר. בניגוד לשאר משקאות האלכהול, בוויסקי מותגי פרימיום עובדים טוב יותר".
תעשייה של חלוצים
המהפכה לא הייתה מתאפשרת בלי חלוצים שהעזו לסטות מהנתיב המוכר. עופר רונן, הבעלים של מזקקת "הינשוף השיכור", מספר איך הפכה ממבשלת בירה גם למזקקה: "אנחנו מייצרים בירה כבר 14 שנה, כמבשלת שריגים עם המותגים רונן ועמק האלה. לפני כמה שנים חברנו עם ד"ר ניר דותן, טייס חיל האוויר וד"ר לביוכימיה, שהתחיל לזקק אצלנו וויסקי. שיתוף הפעולה היה מאוד פורה ויצירתי, והחלטנו לאחד כוחות כי המוצר מאוד מיוחד. אנו היחידים בארץ שעושים וויסקי שיפון ולא שעורה כמו כל השאר.
"לצערי, רוב חומרי הגלם הם לא ישראליים", הוא ממשיך. "רוב הדגנים בארץ הולכים לבהמות. שיפון מיובא לארץ, ואנו כמעט היחידים בעולם שעושים וויסקי מ-100 אחוז שיפון (רוב המזקקות מוסיפות 4-10 אחוזי שעורה, ש"ש), וזה בזכות ניר".
מזקקה נוספת שהתפתחה מתוך ייצור מוצר כוהלי אחר היא "פלטר". המנכ"ל גל יניב מספר שהיא הוקמה ב-2013 כחלק מהתרחבות יקב פלטר: "הבאנו מזקקת אלמביק מחבל קוניאק שבצרפת. התחלנו בזיקוק תמרים (הם מייצרים ברנדי מג'הול, המתיישן 11 שנה בחביות עץ אלון, ש"ש). ב-2014 זוקק הסינגל מאלט הראשון ומאז הגדלנו את נפח הייצור והחביות הנמצאות בתהליך יישון. אנו מאמינים בתהליך ארוך טווח כדי להגיע למוצר איכותי, ייחודי וטעים.
"היישון המינימלי אצלנו הוא שמונה שנים", ממשיך יניב. "השנה שיחררנו כ-2,000 בקבוקים ועם השנים תגדל הכמות שנשחרר. בגלל המלאי הנמוך אנו מוכרים כרגע רק אצלנו במרכז המבקרים, הקהל מגוון מאוד והתגובות נפלאות".
יניב טוען כי לא ניתן להגדיר אופי "ישראלי" לוויסקי, אלא יותר "השפעת מיקום". "אנחנו נמצאים בצפון הגולן, 1,000 מטר גובה, ויש לכך השפעה על הטעם ועל הכמות המתאדה כל שנה. כמו כן, צורת דוד הזיקוק שלנו והחביות שבהן משתמשים, מאחר שאנחנו יקב – יש לזה השפעה ייננית על אופי וטעם הוויסקי, המתבטא בעיקר בטעם מעודן".
על המעבר של הקהל הישראלי מוודקה לוויסקי הוא אומר כי "החך הישראלי כיום יותר מומחה ואוהב את דגשי הברבן. לוודקה אין טעם בעוד לוויסקי יש אופי, מגוון רחב של סגנונות וטעמים ומכאן בא העניין. כמו כן הסיפור של כל מזקקה, סוג וצורת הדוד נותנים עומק לסיפור הכללי ועניין רחב יותר מוודקה".
עמוס ניר, מנכ"ל מזקקת NGK, מספר ש"המזקקה נוסדה במאי 2020 במושב גן השומרון ליד פרדס חנה, וביוני 2022 עשינו את הבישול/ זיקוק הראשון. אנו מייצרים וויסקי סינגל מאלט ישראלי מעושן עדין. ב-2024 התחלנו לשווק את מהדורת המייסדים שלנו שכוללת שלושה בקבוקים. הראשון הוא וויסקי של M&H עם פרופיל טעמים דומה לזה שאנו מייצרים אצלנו, והוא בעצם מהדורה מיוחדת שחוגגת את הקמת המזקקה. הבקבוק השני הושק בתחילת 2025 – מהדורת Young Single Malt, וויסקי צעיר, פחות משלוש שנים, שנותן ללקוחותינו הזדמנות לטעום את המוצר שלנו בזמן היישון שלו ולראות כיצד הוא מתפתח. הבקבוק השלישי הוא מהדורת ה-Founders, הסינגל מאלט הראשון של המזקקה. שלוש המהדורות האלו יצאו במלאי מוגבל מאוד".
ניר מספר ש"כיום קהל הלקוחות ברובו מישראל, אבל המשווק ביפן רכש כמות גדולה וישנה ציפייה גדולה להמשיך את הקשר עימם ולראות עוד בקבוקים של NGK על המדפים ביפן וכמובן בשאר העולם".
לדברי ניר, "בשנה וחצי הראשונות ייצרנו קרוב ל-3,000 ליטר תזקיק. לאחר שהבנו את הפוטנציאל של המזקקה, ובנוסף זכינו במדליית זהב ב-2024 בתחרות בינלאומית נחשבת על תזקיק הניו מייק שלנו, עברנו לייצר במזקקת M&H בתל-אביב וכיום אנחנו מייצרים סביב ה-16,000 ליטר בשנה. ב-2025 זכינו שנה שנייה ברציפות במדליית זהב באותה תחרות על תזקיק הניו מייק שלנו. כשנקים את המזקקה החדשה עם מרכז המבקרים נחזור להשתמש בדוודים המסורתיים שלנו.
"אני לא חושב שאפשר להגיד שיש טעם אחד ספציפי לוויסקי שמיוצר בישראל", הוא ממשיך. "מה שכן, כל המזקקות בישראל נהנות מהעובדה שהאקלים החם והלח עוזר להאיץ את תהליך היישון וליצור כאן וויסקי נהדר ומגוון – בתקופה יחסית קצרה למה שנהוג בעולם. משמח מאוד לראות שבכל שנה מוקמות עוד מזקקות בישראל והקהל הישראלי נחשף ליותר ויותר וויסקי איכותי כחול-לבן. היות שתעשיית הוויסקי בארץ מאוד צעירה, הצרכן הישראלי מאוד פתוח לנסות מוצרים חדשים מהארץ ומהעולם.
"ב-2018 טסתי לקורס זיקוק בסיאטל, שם למדתי את כל יסודות הזיקוק והתנסיתי לראשונה בזיקוק", מספר ניר על תחילת דרכו. "מיד הבנתי שזה מה שאני רוצה לעסוק בו, וכשחזרתי לארץ התחלתי לתכנן יחד עם תומר גורן מזקקה קטנה שלימים הפכה ל-NGK. ביוני 2022, אחרי מספר הרצות למערכות הייצור, עשינו את הבישול הראשון במזקקה וברגע אחד הבנתי שכל העבודה הקשה שלנו השתלמה. כמובן זאת הייתה רק ההתחלה".
כל הבקבוקים במקום אחד
תערוכת וויסקי לייב ישראל 2025, אירוע הוויסקי הבינלאומי הגדול בארץ, יתקיים במתחם Expo בתל-אביב בימים רביעי וחמישי השבוע בין השעות 14:00-23:00. האירוע יציג מגוון רחב של מותגים מקומיים ובינלאומיים, החל ממזקקות מובילות ועד לקטנות, כולל של ג'ין, ערק וליקרים נוספים. השנה גם ישתתפו באירוע שמונה מזקקות וויסקי ישראלי, ויהיו בו מתחם פרימיום משודרג, סדנאות ממומחים מהארץ ומחו"ל והשקות בלעדיות של מהדורות מוגבלות ונדירות.
בין הסדנאות ניתן למצוא טעימות וויסקי אוסטרלי בהנחיית דיוויד ליגוף, ופאנל טעימות וויסקי ישראלי בהנחיית גיל פירת'. עוד יגיע טאגור ראמוטר, מומחה מזירת הוויסקי האנגלי, מייסד שותף של גילדת הוויסקי האנגלי ומייסד שותף של מזקקת אוקספורד ארטיסן עטורת הפרסים. בנוסף, תושק בתערוכה סדרת "סינגל בארי" של חיים ילין, שחלק מהכנסותיה ייתרמו לשיקום קיבוצי הנגב המערבי. מחירי הכרטיסים מתחילים ב-153 שקל, וכוללים כוס וויסקי מקצועית ושלוש טעימות. הכניסה מגיל 18 ומעלה.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.25












