בין כל מגשי הגבינה והסלטים שיפארו את שולחן שבועות שלכם, ככל הנראה תהיה גם מנת פסטה אחת לפחות, כזאת שהיא הימור בטוח ותוכל להתאים כמעט לכל האורחים - אז לפני שאתם מתלבטים בין יין לבן ליין רוזה, תסגרו קודם כל את התפריט. הנה 20 אופציות מעניינות לפסטה עם גבינה.

מקרוני שלוש גבינות

שאול בן אדרת
המצרכים (ל-4 מנות): 1 חבילת פסטה מקרוני עבה יבשה 3 כפות שמן זית 4 כפות רסק עגבניות 4 כפות קטשופ 1 כף סילאן מלח ופלפל
לגבינות - 50 גר' מוצרלה 50 גר' גבינה צהובה 50 גר' צפתית
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את המקרוני על פי הוראות יצרן, שוטפים במים קרים ומניחים בצד.
  2. מבשלים במחבת את רסק העגבניות, הקטשופ, הסילאן, השמן זית וחצי כוס מים, מתבלים במלח ופלפל ומבשלים במשך 10 דקות עד לקבלת רוטב סמיך, מוסיפים את המקרוני למחבת הרוטב ומבשלים יחד כדקה.
  3. מפזרים מעל את הגבינות, מבשלים כדקה נוספת ומגישים.

לזניה בטטה ומוצרלה

אמיר פורת ורוסלה יונה
המצרכים (לתבנית בקוטר 20x30 ס"מ):
ללזניה - 1 בטטה 1 דלורית 1/2 כפית מלח 50 גר' חמאה, חתוכה לקוביות 4 עלי מרווה 9 דפי לזנייה רוטב בשמל (מתכון בהמשך) 350 גר' גבינת מוצרלה מגורת 100 גר' גבינת פרמזן
לרוטב בשמל - 100 גר' חמאה 100 גר' קמח 1 ליטר חלב 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 כפית אגוז מוסקט
12 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הדלורית והבטטה - קולפים את הדלורית, חוצים אותה ומרוקנים את תכולתה מגרעינים. קולפים את הבטטה, וחותכים את הבטטה והדלורית לקוביות בגודל של 1 ס"מ. מערבבים עם קוביות החמאה ועלי המרווה, מניחים בתבנית ועוטפים בנייר כסף. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך כ-20 דקות עד לריכוך קל (דוקרים באמצעות מזלג כדי לבדוק האם הקוביות התרככו). מוציאים את הירקות מהתנור (אפשר להוציא בשלב זה גם את עלי המרווה), ומנמיכים את טמפרטורת התנור ל-170 מעלות.
  2. מכינים את רוטב הבשמל - בסיר ממיסים את החמאה על להבה נמוכה, ומוסיפים את הקמח. מערבבים היטב עד להטמעת הקמח בחמאה. מוסיפים את החלב, ומערבבים היטב בעזרת מטרפה. מוסיפים את התבלינים, ומבשלים על להבה נמוכה במשך כ-10 דקות עד להסמכה.
  3. מרכיבים את הלזניה - בתחתית התבנית יוצקים 3-4 כפות מרוטב הבשמל. מסדרים מעל 3 דפי לזניה, ועליהם מפזרים כ-1/3 מכמות הבשמל ומשטחים. על הרוטב מסדרים 1/3 מכמות קוביות הבטטה והדלורית, עד לכיסוי שטח התבנית. מפזרים 1/3 מכמות גבינת המוצרלה ו-1/3 מכמות גבינת הפרמזן. חוזרים על מריחת הרוטב ועל פיזור הגבינה פעמיים נוספות (סך הכל שלוש פעמים). אופים את הלזניה בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 170 מעלות במשך 30-35 דקות.

מתכון לספגטי ברוטב שום ופטריות יער

רפי כהן
המצרכים: 1/2 חבילת ספגטי (250 גרם) - מבושלת לפי הוראות היצרן 250 גר' פטריות יער – שימג'י ועוד – קטנות ושלמות 6 שיני שום, קצוצות בינוני 1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה 3/4 כוס שמן זית
להגשה - גבינת פרמזן, מגוררת
12 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים בסיר שמן זית ומטגנים פטריות ושום במשך 2 דקות תוך כדי ערבוב.
  2. מוסיפים פטרוזיליה, חצי כוס מים ואת שאר המרכיבים ומבשלים מכוסה כ-2 דקות על חום בינוני.
  3. מוסיפים פסטה, מערבבים ומבשלים 2 דקות נוספות. מעבירים לצלחות הגשה ומפזרים (בנדיבות) גבינת פרמזן מגוררת.

מתכון לניוקי 4 גבינות

המצרכים (ל-6 מנות): 1 ק"ג ניוקי, עדיף טרי 2 עגבניות טריות, טחונות בבלנדר עם מעט בזיליקום (מסננים ומשאירים נוזל נקי) 40 גר' חמאה 3 כפות וודקה קמצוץ תימין 1 מיכל שמנת לבישול 100 גר' פתיתי גבינה צהובה 100 גר' גבינת מוצרלה, מגוררת 100 גר' גבינת פרמז'ן 50 גר' גבינת רוקפור
אופן ההכנה:
  1. מחממים מחבת, ושמים בה את החמאה והתימין. כשהחמאה נמסה, מוסיפים את הוודקה, ומצמצמים את הנוזל לחצי.
  2. מוסיפים את רסק העגבניות והשמנת לבישול, ומביאים לרתיחה.
  3. מוסיפים את תערובת הגבינות, ומערבבים היטב למשך 3-2 דקות, עד שהרוטב מסמיך מעט.
  4. מרתיחים בסיר 4 ליטר מים ו-4 כפות מלח, מוסיפים את הניוקי, ומבשלים עד שהם צפים.
  5. מסננים ומעבירים את הניוקי למחבת עם הרוטב ומגישים חם.

מתכון לפטוצ'יני אלפרדו

חיים כהן
המצרכים: 1 חבילה פטוצ'יני, מבושל על-פי ההוראות שעל גבי האריזה 1/3 חבילה חמאה 1/2 כוס יין לבן 3 כוסות שמנת מתוקה 2 שיני שום, פרוסות דק חופן גבינת פרמזן, מגוררת מלח פלפל שחור
לא חובה - מעט קליפת לימון
12 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. ממיסים במחבת חמאה יחד עם שום. יש להיזהר לא לשרוף את החמאה, היא חייבת להישאר בטעם חלבי ולא לקבל צבע חום אגוזי.
  2. מוסיפים יין לבן ומאדים כדקה או קצת יותר, תוך כדי רתיחה, עד שהאלכוהול מתאדה ונשארת רק הארומה של היין.
  3. מוסיפים שמנת מתוקה, ומערבבים תוך כדי רתיחה עדינה במשך דקה.
  4. מתבלים במעט מלח ומוסיפים את הפטוצ'יני המבושל.
  5. אם כמות הרוטב גדולה - מגבירים מעט את הלהבה ומביאים לרתיחה עדינה לזמן קצר, עד שהרוטב מסמיך.
  6. מוסיפים פרמזן, מערבבים, מעבירים לצלחות ומגישים.

מתכון ללזנייה מגולגלת (רוטלו)

חיים כהן
המצרכים:
לבצק פסטה - 300 גר' קמח לפסטה 3 ביצים קמצוץ מלח
למלית - 2 תפוחי אדמה (180 גר'), מבושלים ומעוכים לפירה 2 בצל (80 גר'), מטוגן בסיר עם מעט מלח על לקטנה בין 40 דקות לשעה תוך כדי ערבוב. 2 גבעולי כרישה (80 גר'), חתוכה לרצועות ומאודה במחבת על להבה נמוכה עם מעט חמאה במשך 45 דקות תוך כדי ערבוב. 2 גבעולי תימין 60 גר' רוטב בשמל (ראו מתכון) חופן גבינת פרמזן, מגוררת מלח, פלפל - לפי הטעם
לרוטב בשמל - 50 גר' חמאה 2 כפות קמח 1 כוס חלב קמצוץ מלח ופלפל
להגשה - מעט רוטב בשמל 20 גר' גבינת פרמזן, מגוררת
12 צפייה בגלריה
רוטלו (לזניה מגולגלת) שף חיים כהן
רוטלו (לזניה מגולגלת) שף חיים כהן
רוטלו (לזניה מגולגלת) שף חיים כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את בצק הפסטה - שמים את החומרים בקערה, ולשים במשך כ-10 דקות עד לקבלת תערובת אחידה. עוטפים בניילון נצמד, ומעבירים לקירור למשך 40 דקות. מוציאים מהמקרר, מעבירים במכונת פסטה עד לקבלת דפים דקים. אופצייה נוספת היא לפתוח את הבצק בעזרת רידוד במערוך. פותחים את הדפים וחוצים כל דף ל-25 ס"מ.
  2. מכינים את רוטב הבשמל - ממיסים את החמאה בסיר קטן. מוסיפים את הקמח בהדרגה, תוך ערבוב, עד שכולו נספג בחמאה. יוצקים פנימה את החלב תוך ערבוב (למניעת יצירת גושים). ממשיכים לערבב עד לקבלת תערובת אחידה (אם סמיך מדי - מוסיפים עוד חלב עד שמגיעים לדרגת הסמיכות הרצויה). מסירים מהאש ומשאירים מכוסה.
  3. מכינים את המלית וממלאים את הדפים - מערבבים את כל מרכיבי המלית עד לקבלת תערובת אחידה. מורחים מים על קצה של דף אחד, ומדביקים אליו קצה של דף אחר (כל רול מורכב משני דפים). מפזרים מעל את המילוי ומגלגלים לרולדה.
  4. אופים את הרולדה - משמנים תבנית בשמן זית, מעבירים את הרולדה לתבנית ויוצקים מסביב כוס עם מים חמים. מכסים בנייר כסף ומעבירים לתנור שחומם מראש ל-220 מעלות במשך 20 דקות.
  5. הגשה - פורסים את הרולדה, מפזרים מעל מעט רוטב בשמל ופרמזן, ומעבירים לתנור ל-10 דקות נוספות.

ניוקי ברוטב גבינת רוקפור

משה בראל
המצרכים (ל-3-4 מנות): 500 גר' ניוקי תפוחי אדמה 100 גר' גבינת גורגונזולה או רוקפור, מפוררת לחתיכות 1 קופסה (250 מ"ל) שמנת מתוקה כף ברנדי או 2 כפות יין לבן 1/4 כפית סוכר 100 גר' אגוזי מלך קלופים (אם האגוזים גדולים אפשר לשבור בידיים)
12 צפייה בגלריה
ניוקי
ניוקי
(צילום: נועם בן אהרון)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את האגוזים במחבת נקייה וקרה, מדליקים את האש וקולים את האגוזים כשתי דקות, תוך כדי טלטול של המחבת (כדי שלא ישרפו), עד להפצת ריח קלוי. מסירים מהאש ומצננים.
  2. מביאים לידי רתיחה בסיר את השמנת המתוקה, מוסיפים כף ברנדי, סוכר וגבינת רוקפור. מבשלים על אש נמוכה תוך כדי בחישה עד שהגבינה נמסה כולה בתוך השמנת.
  3. מבשלים את הניוקי במים רותחים עם כפית מלח - מכניסים את הניוקי לסיר, ותוך כחצי דקה הניוקי המוכנים מתחילים לצוף - מוציאים את הניוקי הצפים מן המים בעזרת כף מחוררת היישר לסיר הרוטב. מערבבים היטב ומפזרים אגוזי מלך קלויים מעל, ומגישים.

מתכון לפסטה ממולאת בגבינה

רפי כהן
המצרכים (ל-8 מנות): 18 יחידות דפי פסטה מלבניים (כמו ללזנייה) בגודל 15x10 ס״מ, מרודדים דק, טרי או יבש
למילוי - 200 גר׳ גבינת פטה (לא מלוחה מדי), מגוררת בפומפייה 100 גר׳ גבינת גאודה, מגוררת דק 1 ביצה
לרוטב עגבניות פיקנטי - 3 כוסות עגבניות, מרוסקות 1 כוס מים 3 שיני שוםקצוצות 1 פלפל ירוק בינוני קצוץ 1/2 כוס שמן זית חופן עלי בזיליקום 1/2 כף מלח 1 כפית פלפל שחור גרוס
להגשה - 1/2 כוס גבינת פרמזן, מגוררת
12 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. אם משתמשים בעלי פסטה טרייה אז אין צורך לבשל אותה לפני. אם משתמשים בעלי פסטה יבשה, אז יש לבשל אותה תחילה במים רותחים לפי הוראות היצרן, ורק אז לקרר במעט מי קרח, ולנגב מנוזלים בעזרת בד לח טרם המילוי.
  2. מכניסים את כל חומרי המילוי לקערה ומערבבים היטב.
  3. פורשים את עלי הפסטה על גבי משטח העבודה. מניחים בחלקו העליון של כל עלה מעט מהמילוי ומקפלים מעט את השוליים פנימה ומגלגלים לגליל כמו סיגר.
  4. מכינים את הרוטב - מחממים את שמן הזית בסיר רחב ושטוח, מוסיפים את הפלפל והשום ומאדים עד להזהבה קלה. מוסיפים את שאר המרכיבים, מביאים לרתיחה ומנמיכים את הלהבה.
  5. מכניסים בעדינות לתוך סיר שטוח ורחב, בשכבה אחת, את גלילי הפסטה, כשהחלק הפתוח פונה כלפי מטה. הרוטב צריך לכסות את כל גלילי הפסטה.
  6. מביאים לרתיחה עדינה על להבה בינונית. מניחים מעל מחצית מכמות הפרמזן, מכניסים לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות למשך עשר דקות. מוזגים לצלחות, מפזרים מעל את יתרת הפרמזן, מטפטפים מעל מעט שמן זית ומגישים.

מתכון לספגטי זוקיני וגבינה מלוחה

מיכל לוי-אלחלל
המצרכים (ל-4 מנות): 4 זוקיני או קישואים גדולים 1/4 כוס שמן זית 2 שיני שום, כתושות עלים קצוצים גס מ-1 ענף מרווה או 1/2 כפית מרווה יבשה עלים קצוצים גס מ-1 ענף אורגנו או 1/2 כפית אורגנו יבש 100 גר' גבינה מלוחה (פטה, בולגרית), מפוררת 1 כפית חומץ בלסמי מלח, פלפל שחור
לבישול - 2 ליטר מים 1 כפית מלח
להגשה - חופן אגוזים קלויים ומומלחים, קצוצים גס
אופן ההכנה:
  1. פורסים את הזוקיני או הקישואים לאורכם, לפרוסות ארוכות ודקות בעובי כ-3 מ"מ (מומלץ להיעזר במנדולינה). את הפרוסות חותכים למקלות דקים וארוכים.
  2. מביאים לרתיחה בסיר גדול את המים והמלח. מוסיפים את מקלות הזוקיני ומבשלים כדקה וחצי. מסננים (אפשר להכין עד יום מראש ולשמור במקרר).
  3. מחממים במחבת גדולה את שמן הזית. מוסיפים את השום, המרווה והאורגנו ומטגנים כ-2 דקות, עד שהשום מזהיב. מוסיפים את הזוקיני וגם את הגבינה והחומץ הבלסמי, ומטגנים תוך ערבוב עדין כ-3 דקות. מסירים מהכיריים ומתבלים במלח ובפלפל. מפזרים את האגוזים ומגישים חם.

פסטה קונכיות

מנה שטרום
המצרכים (ל-6-4 מנות): 500 גר' פסטה קונכיות (מסוג קונקיליוני ריגאטה, פאקרי, או כל פסטה אחרת לפי טעמכם) שמן לטיגון עמוק 1 חציל, חתוך לקוביות 1/2 צנצנת רוטב עגבניות, חלק 2 שיני שום 1 כף פטרוזיליה, קצוצה מלח חופן גבינת מוצרלה, מגוררת
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הפסטה בסיר גדול עם מים רותחים ומומלחים, לפי הוראות היצרן.
  2. מחממים בסיר שמן לטיגון עמוק, ומטגנים את קוביות החצילים עד שיזהיבו.
  3. מחממים במחבת את רוטב העגבניות, מדולל בחצי כוס מים. כשהרוטב רותח, מוסיפים את קוביות החצילים המטוגנים, כותשים פנימה את שיני השום ומוסיפים את הפטרוזיליה. ממליחים. אפשר להוסיף גבינת מוצרלה מגוררת.
  4. כשהפסטה מוכנה, מסננים אותה ומוסיפים למחבת הרוטב לבישול של דקה נוספת. מגישים מיד.

מתכון ללזנייה עגבניות

מיכל וקסמן
המצרכים: 1 חבילה של דפי לזניה 100 גר' (או יותר, תלוי בגודל התבנית ובכמות הגבינה שאוהבים) גבינת פרמזן אמיתית, מגוררת דק
לרוטב עגבניות - 3.5 ק"ג עגבניות בשלות ואדומות, חלוטות, קלופות וחתוכות לקוביות או: כמות דומה של עגבניות שלמות משומרות חתוכות גס עם מיציהן, או: 5 בקבוקים (700 מ"ל כל אחד) של עגבניות מרוסקות 4 כפות שמן זית 3 שיני שום, קלופות ופרוסות דק 5-4 עלי מרווה (לא חובה) 1 כף שטוחה מלח גס
לרוטב בשמל - 100 גר' חמאה 4 כפות קמח לבן 1 ליטר חלב 3% שומן 1 כפית מלח גס
12 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את רוטב העגבניות - סיר כבד וגדול מחממים את השמן על הלהבה הגדולה ביותר. וסיפים פרוסות שום ועלי מרווה ומטגנים כחצי דקה.
  2. מוסיפים את העגבניות החתוכות ומערבבים היטב. מבשלים על להבה גבוהה ביותר כ-10 דקות. ממליחים, מערבבים ומכבים את האש. אם הרוטב עדיין נוזלי, מבשלים כ-5 דקות נוספות או עד שמסמיך.
  3. מכינים את הבשמל - ממיסים את החמאה בסיר כבד. מוסיפים את הקמח ומערבבים מיד בעזרת מטרף, בתנועות נמרצות עד שנוצרת רביכה חלקה.
  4. מוסיפים חלב וממשיכים לערבב במרץ עד שהרוטב מסמיך. הרוטב צריך להיות במרקם דומה לזה של שמנת חמוצה. זה יקרה בדרך כלל די מהר, פחות או יותר עד שהרוטב יגיע לרתיחה.
  5. מרכיבים את הלזניה - בתבנית מלבנית גדולה ועמוקה (כזו שיש בה מקום ללזניה תלת-שכבתית לפחות) מסדרים שכבה של עלי לזניה (אם העלים לא מכסים בדיוק את גודל התבנית, אפשר לשבור כמה עלים ולעשות פאזל בחלקים החסרים). יוצקים עליה שכבה של רוטב בשמל. מוסיפים מעל שכבה של רוטב עגבניות ומפזרים מעל מעט גבינת פרמזן מגוררת.
  6. מרכיבים שכבה נוספת - מתחילים שוב מדפי הפסטה ובונים לפי אותו סדר שתי שכבות נוספות. מפזרים למעלה את שארית גבינת הפרמזן המגוררת (אפשר להוסיף עוד אם אוהבים יותר גבינה למעלה).
  7. מכניסים את התבנית למרכז תנור, שחומם מראש ל-180 מעלות ואופים כ-40 דקות. מוציאים ומניחים ללזניה לעמוד 10 דקות או יותר לפני שחותכים אותה לקוביות, אחרת היא תתפרק בחיתוך.

מתכון לקנלוני גבינות

יענקלה שיין
המצרכים (ל-5 מנות): 5 עלי לזניה טריים 500 גר' גבינת סנט מור 50 גר' גבינת פרמזן 300 גר' גבינת ריקוטה 100 גר' גבינה צפתית 1/2 פלפל צ'ילי חופן בזיליקום 5 שיני שום כתוש 2 פלפלים, קלויים
אופן ההכנה:
  1. מגררים את כל הגבינות בפומפייה ומערבבים עם כל שאר המרכיבים עד קבלת תערובת אחידה.
  2. חותכים את עלי הלזניה בגודל הרצוי (מומלץ 6X4 ס"מ), ממלאים בתערובת הגבינות ומגלגלים. מניחים על תבנית משומנת.
  3. מכניסים לתנור בטמפרטורה של 150 מעלות לכ-30 דקות.

לזניה זוקיני חצילים וגבינת עיזים

לי לרון
המצרכים (לתבנית פיירקס מלבנית גדולה):
ללזניה - 12 דפי לזניה מקמח מלא אורגני (ניתן להשיג בכל בתי הטבע) 4 זוקיני, פרוסים לאורך 2 חצילים, פרוסים לאורך 3 כפות שמן זית מלח גס 2 גבעולי תימין
לתערובת הגבינות - 1 גביע גבינת עיזים רזה 5% (250 גר') 1/2 גביע יוגורט רזה 5% 1 כוס עלים קצוצים דק (לפי הטעם: פטרוזיליה, עירית, זעתר, נענע, בזיליקום) 1 כוס עלי תרד, ללא גבעולים, קצוצים מלח, פלפל 2 שיני שום, כתושות
לרוטב העגבניות - 2 בצלים, קצוצים דק 4 עגבניות, חתוכות לקוביות קטנות 1 פלפל אדום, חתוך לקוביות 4 שיני שום, פרוסות 1 כף רסק עגבניות 1/2 כוס מים מלח, פלפל
12 צפייה בגלריה
לזניה מקמח מלא עם זוקיני - שלי לרון
לזניה מקמח מלא עם זוקיני - שלי לרון
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מסדרים בתבנית זוקיני פרוס וחצילים פרוסים, מתבלים בשמן זית, מלח גס, טימין וצולים בתנור שחומם לטמפרטורה של 180 מעלות למשך 15 דקות, או עד שהירקות משחימים.
  2. מערבבים את הגבינה והיוגורט יחד עם עשבי התיבול, השום הכתוש ומתבלים במלח ופלפל.
  3. מאדים את הבצל הקצוץ עד שקיפות, מוסיפים עגבניות ופלפלים ואת שאר מרכיבי רוטב העגבניות ומבשלים כ-20 דקות.
  4. מסדרים בתבנית מלבנית דפי לזניה. מסדרים מעליהם את פרוסות החצילים וחצי מתערובת הגבינות. מניחים שוב שכבה של דפי לזניה. מעליהם מסדרים את הזוקיני ואת יתרת תערובת הגבינות. מניחים שוב שכבה של דפי לזניה ומעל את רוטב העגבניות.
  5. מכסים ברדיד אלומיניום ואופים בתנור שחומם לטמפרטורה של 180 מעלות למשך 40 דקות.

קנלוני חציל ממולא גבינות

מיכל לוי-אלחלל
המצרכים (לתבנית בגודל 30X20 ס"מ): 2 חצילים בינוניים, ארוכים וצרים 1/4 כוס שמן זית מלח
לרוטב - 1/2 קופסה עגבניות מרוסקות משומרות (200 מ"ל) 1 כף רסק עגבניות 2 כפות שמן זית עלים מ־2 ענפי בזיליקום
למלית - 100 גר' גבינת מסקרפונה או גבינת שמנת 16% שומן ומעלה 100 גר' גבינה קשה, מגוררת (פרמזן, קשקבל או קצ'וטה) 100 גר' גבינת מוצרלה, מגוררת 1/2 כפית אגוז מוסקט מגורר מלח, פלפל שחור
אופן ההכנה:
מחממים את התנור לטמפרטורה של 200 מעלות ומרפדים 2 תבניות תנור בנייר אפייה.
  1. חותכים את החצילים לאורכם, לפרוסות ארוכות ודקות בעובי כ-2 מ"מ (מומלץ להיעזר במנדולינה). מניחים אותן בתבניות, מברישים בשמן הזית משני הצדדים ומתבלים במלח. אופים 10-8 דקות, עד הזהבה. מוציאים ומניחים לצינון עד להמשך השימוש. לא מכבים את התנור.
  2. אופן הכנת הרוטב - שמים בקערת מעבד המזון או הבלנדר את העגבניות המרוסקות, רסק העגבניות, שמן הזית והבזיליקום ומעבדים כדקה לרוטב אחיד. יוצקים לתבנית האפייה ומיישרים לכיסוי מלא.
  3. אופן הכנת המלית - מערבבים בקערה את גבינת המסקרפונה, הגבינה הקשה ומחצית מכמות המוצרלה. מוסיפים את המוסקט, מלח ופלפל ומערבבים.
  4. מניחים בקצה כל פרוסת חציל כף מהמלית ומגלגלים לגליל הדוק. מעמידים את גלילי החצילים בתבנית, צמודים זה לזה. מפזרים עליהם את יתרת המוצרלה. אופים 15-12 דקות, עד הזהבה. מוציאים ומגישים חם.

מתכון לפסטה שמנת פטריות

משה בראל
המצרכים (ל-3-4 מנות): 500 גר' טליאטלה ירוק לבן (אפשר גם שלושה צבעים) 2 סלסילות פטריות משני סוגים שונים 2 שיני שום, כתושות 1 מכל שמנת מתוקה (250 מ"ל) 2 כפות שמן זית 50 גר' פרמזן, מגוררת 1/2 צרור פטרוזיליה, קצוצה מלח ופלפל
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית במחבת, מנקים את הפטריות וחותכים לרבעים. מוסיפים את הפטריות למחבת ומטגנים כדקה-שתיים עד להזהבה. מוסיפים שום כתוש ומערבבים. מטגנים קלות כדי שהשום לא יישרף. מוסיפים שמנת מתוקה, פרמזן, מלח ופלפל. מבשלים יחד מספר דקות תוך כדי בחישה עד להמסה של הפרמזן. מסירים מהאש.
  2. מבשלים את הפסטה במים רותחים עם כפית מלח במשך כ-2-3 דקות. מסננים ומעבירים אל הרוטב, מערבים יחד. מוסיפים פטרוזיליה טרייה בנדיבות ומגישים.

מתכון לקפלצ'ו תרד וריקוטה

משה בראל
המצרכים (ל-3-4 מנות): 1/2 ק"ג קפלצ'ו ממולאים תרד וריקוטה 300 גר' תרד טרי קצוץ גס 1 מכל שמנת מתוקה (250 גר') 2 כפות יין לבן 2 כדורי מוצרלה טרייה, חתוכים לחתיכות גסות 2 כפות שמן זית 2 כפות יין לבן קורט פלפל שחור קורט מלח גס
להגשה - חופן גבינת פרמזן מגוררת
12 צפייה בגלריה
פסטה תרד
פסטה תרד
פסטה תרד
(צילום: נועם בן אהרון)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר, מוסיפים את התרד ומאדים תוך כדי בחישה במשך 2 דקות. מוסיפים 2 כפות יין לבן, מעט פלפל שחור, מעט מלח ומערבבים, מוסיפים את השמנת המתוקה והמוצרלה, ומבשלים על אש נמוכה עד לרתיחה, תוך כדי בחישה.
  2. מסירים מהאש ובעזרת בלנדר ידני טוחנים את הרוטב החם עד לקבלת רוטב אחיד בצבע ירקרק רענן (למי שאין בלנדר ידני אפשר גם במעבד מזון).
  3. מבשלים את הקפלצ'ו במים רותחים עם כפית מלח במשך כ-5-6 דקות. מסננים ומעבירים לרוטב. מבשלים יחד עוד כדקה. מפזרים פרמזן מגוררת, ומגישים.

רביולי וניוקי ברוטב שמנת וגבינות

ברק חי חורש
המצרכים: 8 יחידות רביולי גבינות/בטטה (96 גר') – מבושלים במים רותחים, מסוננים ומשומנים 9 יחידות ניוקי (45 גר') - מבושלים במים רותחים, מסוננים ומשומנים 5 קוביות גבינת פטה מסעדות (25 גר') 3/4 כוס שמנת מתוקה 32% (150 גר') 4 קריצות גבינת מה עז (40 גר') פרוסת גבינת קממבר (25 גר') 4 פלחי בצל סגול אנטיפסטי (30 גר') 1 כף סילאן (10 גר') 1 כף פרוסות שקדים קלויים (10 גר') פלפל שחור גרוס, מלח אטלנטי אגוז מוסקט – לא חובה
12 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפגין)
אופן ההכנה:
  1. מחממים במחבת את השמנת המתוקה ומוסיפים את גבינת המה עז, מערבבים היטב עם מטרפה עד לקבלת רוטב אחיד וקרמי, מתבלים בפלפל שחור גרוס, מלח אטלנטי ואגוז מוסקט (לא חובה).
  2. מוסיפים את הרביולי והניוקי למחבת עם הרוטב ומערבבים קלות, מוסיפים את קוביות גבינת הפטה מסעדות ומערבבים, מניחים על צלחת הגשה את פלחי הבצל ומעליהם מניחים את הפסטה עם הרוטב.
  3. מניחים את פרוסת גבינת הקממבר על הפסטה, מטפטפים מעט סילאן ובוזקים מעט פרוסות שקדים קלויים ומגישים.

מתכון לפפרדלה אספרגוס וגבינת פטה

יוגב ירוס
המצרכים: 200 גר' פסטה מסוג פפרדלה 2 בצלים ירוקים, חצויים לאורכם 2 כוסות עלי תרד שטופים 150 גר' גבינת פטה כבשים, מפוררת 1 צרור אספרגוס, ללא החלק התחתון הסיבי, קלופים עד חצי מגובהם 3 שיני שום, פרוסות דק ככל האפשר 1/4 כוס שמן זית
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים מים בסיר גדול וממליחים היטב את המים, מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן.
  2. מחממים מעט את שמן הזית ומוסיפים את השום, מטגנים כ-3 דקות ומוציאים החוצה את פרוסות השום בעזרת כפית, זורקים את השום.
  3. טובלים את האספרגוס בסיר עם הפסטה והמים הרותחים למשך כ-15 שניות, מוציאים ומניחים על מגבת. חוצים את האספרגוס לאורכם ומוסיפים למחבת.
  4. מסננים את הפסטה ומוסיפים למחבת עם האספרגוס יחד עם עלי התרד והבצל הירוק, ממליחים ומקפיצים יחד כמה שניות.
  5. יוצקים על צלחות הגשה, מפוררים מלמעלה את הגבינה, מטפטפים מעט שמן זית ומגישים.

לזניה חצילים וגבינת עיזים

אמיר פורת ורוסלה יונה
המצרכים (לתבנית בקוטר 20x30 ס"מ):
ללזניה - 2 חצילים קלופים מעט שמן זית 9 דפי לזניה 1 כוס רוטב עגבניות 1 גליל (200 גר') גבינת עיזים 200 גר' גבינת קשקבל, מגוררת
לרוטב עגבניות - 1 ק"ג עגבניות, מרוסקות 1 בצל גדול 5 שיני שום, כתושות 6 כפות שמן זית 1 כפית סוכר 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 כפית אורגנו יבש
12 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את החצילים - פורסים את החצילים לאורכם בעובי של 1 ס"מ, ומברישים כל פרוסה במעט שמן זית. מניחים את החצילים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך 10 דקות עד להזהבה קלה.
  2. מכינים את רוטב העגבניות - בסיר על להבה בינונית יוצקים את שמן הזית. אחרי שהשמן מתחמם מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה קלה. מוסיפים את השום הכתוש ומטגנים כחצי דקה. מוסיפים את העגבניות המרוסקות, הסוכר, המלח, הפלפל השחור והאורגנו ומערבבים היטב. מנמיכים את האש ללהבה נמוכה, מכסים את הסיר ומבשלים במשך כ-10 דקות. מכבים את האש, ומקררים את הרוטב לטמפרטורת החדר.
  3. מרכיבים את הלזנייה - בשכבה הראשונה מסדרים בתבנית 4 כפות מרוטב העגבניות, ומפזרים על כל התחתית בצורה אחידה. מניחים 3 דפי לזניה על הרוטב, ועל דפי הלזניה יוצקים כ-1/3 מכמות הרוטב ומשטחים. על הרוטב מניחים פרוסות חצילים לכיסוי שטח התבנית. מפזרים 1/3 מכמות גבינת העזים, ו-1/3 מכמות גבינת הקשקבל. חוזרים על כל התהליך פעמיים נוספות (שלוש שכבות בסך הכל, שאותן מסיימים בגבינה מגוררת). אופים את הלזניה בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 170 במשך 30-35 דקות.

מתכון ללזניה קישואים, עגבניות וגבינות

מיכל לוי-אלחלל
המצרכים (לתבנית בקוטר 30X15 ס"מ): 6 קישואים או זוקיני 500-400 מ"ל רוטב עגבניות קנוי או ביתי
לבישול - 1 ליטר מים רותחים 1 כפית מלח
לרוטב בשמל - 80 גר' חמאה 1/2 כוס + 1 כף קמח (80 גרם) 1 מכל שמנת לבישול (250 מ"ל) 3/4 כוס חלב (180 מ"ל) 100 גר' גבינת קוטג', 9%-5% שומן 50 גר' גבינה מלוחה (פטה או בולגרית) מגוררת, 5% שומן ומעלה 1/2 כפית אגוז מוסקט מגורר מלח, פלפל שחור
ללזניה - 80 גר' גבינת קשקבל, מגוררת
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 170 מעלות ומשמנים את התבנית.
  2. מביאים לרתיחה את המים והמלח. בינתיים, פורסים את הקישואים דק לאורכם, לפרוסות בעובי כ-3 מ"מ (מומלץ במנדולינה). מעבירים את הפרוסות למים הרותחים ומבשלים כדקה וחצי, עד ריכוך קל. מעבירים למסננת ומניחים בצד להמשך השימוש.
  3. מכינים את הבשמל - ממסים את החמאה בסיר קטן. מוסיפים את הקמח ומבשלים תוך ערבוב כדקה. מוסיפים את השמנת והחלב ומביאים לרתיחה תוך כדי טריפה קלה (כדי למנוע גושים). כשהרוטב מסמיך, מסירים מהכיריים. מוסיפים מיד את הקוטג' והגבינה המלוחה ומערבבים. מתבלים במוסקט, במעט מלח (הגבינה מלוחה) ובפלפל. מניחים לצינון.
  4. מניחים רבע מפרוסות הקישוא בתבנית, כך שיכסו את התחתית. מורחים עליהן במצקת כחצי מהבשמל. מניחים עליו באופן אחיד כמצקת מרוטב העגבניות. מכינים כך עוד שתי שכבות מלאות (קישואים, בשמל, עגבניות) ומסיימים בשכבת קישואים. מפזרים עליה את הקשקבל.
  5. אופים כ-30 דקות, עד שהמאפה מתייצב ומזהיב מעט. מוציאים, מצננים כ-5 דקות ומגישים חם.
פורסם לראשונה: 10:11, 13.05.21