יש ירקות שסובלים מיחסי ציבור לא טובים, ואנחנו לא מדברים רק על ברוקולי. יש ירקות שכל מיני מטבעות לשון או פתגמים עושים להם שיימינג, על לא עוול בכפם.
קחו לדוגמה את הצנון: הוא עשיר בסיבים, מסייע בעיכול ובזרימת הדם ורשימת היתרונות התזונתים שלו היא כמעט בלתי נגמרת. בנוסף לכל זה הוא גם צבעוני, פריך ועז טעם.
אז למה לא להיות צנון בעצם? מה עשה לנו הצנון שאנחנו מדביקים אותו ככינוי לאנשים שהם לא הכי מגניבים, קלילים ותקשורתים? בתכל'ס הוא לא עשה לנו שום דבר, להפך. אבל משום מה רוב האנשים מעדיפים את הצנונית - היא קטנה יותר מהצנון ומעודנת בטעמה, והיום אני אתמקד בה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
לצנונית יש כמה צבעים שונים, וגם צורות שונות המעידות על הזן. ואם נתקלתם בצרור צנוניות עם עלים, אל תקטמו אותם ותשלחו לפח - העלים של הצנונית נהדרים ומתייחסים אליהם כמו אל עשב תבלין.
היום אני מכין אתכם שני סלטים נהדרים עם צנונית - אחד עם ענבים כהים ונבטים ובשני יש גם את העלים, שאותם אני משדך לאפונה טרייה (שממש ממש עכשיו זה הזמן שלה) ושאר ירוקים.
המלצה ממני: תהיו צנון.
המצרכים:
15 יח' צנונית צרפתית (צנונית מאורכת) 150 גר' ענבים כהים (בערך 20 יחידות) חופן נדיב נבטי אלפלפא (קצת פחות מרבע חבילה) 3 גבעולים קטנים טימין 4 גבעולים קטנים של עלי מנטה (או נענע) 10 גבעולי עירית חופן אגוזי פקאן
לרוטב מיץ מ-1/2 לימון 1/3 כוס שמן זית כף חומץ בן יין 1/4 כפית מלח גס 1/2 כפית פלפל שחור גרוס
3 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
אופן ההכנה:
1. מסירים את קצוות הצנונית ופורסים דק, מעבירים לקערה. 2. חותכים את הענבים לאורכם לארבעה פלחים ומוסיפים לקערה. 3. בעזרת הידיים מפרידים את נבטי האלפלפא זה מה ומוסיפים לקערה. 4. קוצצים את העירית ומוסיפים לקערה. 5. מפרידים מן הגבעול את עלי הטימין. מפרידים את עלי המנטה מן הגבעול ומוסיפים בשלמותם לקערה. 7. בסמוך להגשה קוצצים גס את הפקאנים, מפזרים אותם למעלה, ומוסיפים גם את כל מרכיבי הרוטב לקערה. מערבבים ומעבירים לצלחת יפה.
המצרכים:
1/2 חסה עגולה 300 גר' אפונה טריה (לפני קילוף) 2 צנוניות עם העלים 4 גבעולי שמיר 3 גבעולי טימין (קטנטנים) חופן פיסטוק, קלוף
לרוטב - 1/3 כוס שמן זית מיץ מ-1 לימון 1 כף שטוחה מיונז 1 שן שום, כתושה ¼ כפית מלח גס ½ כפית פלפל שחור גרוס
3 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
אופן ההכנה:
1. חותכים את החסה לרצועות עבות ואז חותכים לרוחבן, הקיצוץ הוא גס מאוד. 2. שוטפים היטב את עלי הצנון, קוצצים דק ומוסיפים לקערה. 3. חוצים את הצנון (במידה והצנון גדול מחלקים ל4 פלחים) פורסים דק ככל שניתן. 4. מחלצים את האפונה מהתרמילים ומוסיפים לסלט (אין צרוך בבישול). 5. מסירים את חלקם הגס של גבעולי השמיר, קוצצים ומוסיפיים לקערה. 6. מפרידים את עלי התימין מהגבעול הגס ומוסיפים גם כן. 7. מוסיפים את הפיסטוקים בשלמותם. 8. בקערית נפרדת מערבבים את המיונז עם מיץ הלימון והחומץ עד לקבלת בלילה חלקה. מוסיפים את שמן הזית בזרם דק תוך כדי ערבוב, ברגע שמתקבל רוטב חלק מוסיפים את שן השום המלח והפלפל. 9. בסמוך להגשה מערבבים את הרוטב עם הסלט, מעבירים לכלי הגשה ומגישים מיד.
נדב טל הוא בעל הבלוג "עושהסלט"