אני אוהבת קציצות - מטוגנות, אפויות, מבושלות או על הגריל – זה לא באמת משנה. היכולת להכניס לכדור אחד קטן מספר מרכיבים שיוצרים ביחד ארוחה של ממש, היא נפלאה בעיניי. זו גם דרך נהדרת לנצל שאריות, או לתת לילדים לאכול כל מיני ירקות שהם לעולם לא היו אוכלים בשום דרך אחרת (בלי לגלות להם).
כשאני מכינה קציצות - וזה לא באמת משנה מאיזה סוג - אני תמיד מכינה כמות גדולה במיוחד. את רוב הקציצות טורפים באותו הרגע, ואת היתר שומרים בהקפאה ושולפים מתי שצריך. אפשר להגיש לידן תוספת פשוטה, או סלט, או סתם לדחוף לתוך פיתה. הכי כיף זה לשדך להן איה מטבל, או רוטב לפי העדפה, ולזלול אותן ככה.
היום יש לנו שלושה סוגים של קציצות – קציצות עדשים כתומות וטעימות, קציצות כרובית ואפונה עם ניחוח הודי על בסיס קמח חומוס והמבורגר פטריות ושעועית שחורה. יאללה מתכונים.
המצרכים (ל-20 קציצות): 1 כוס עדשים כתומות, מושרות במים לפחות 3 שעות 2 גזרים בינוניים, חתוכים גס 1 בצל בינוני, חתוך גס 1/2 צרור כוסברה, כולל גבעולים, קצוץ גס 1/2 כוס שיבולת שועל, עבה או דקה 1 כף אבקת קארי 1/2 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כפית סודה לשתייה אם בוחרים לטגן - שמן לטיגון
3 צפייה בגלריה
קציצות עדשים
קציצות עדשים
קציצות עדשים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. משרים את העדשים במים לפחות 3 שעות. בתום ההשריה שוטפים היטב את העדשים ומסננים מעודפי מים.
  2. אופים או מטגנים - אם בחרתם לאפות - מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות ומכינים תבניות מרופדת בנייר אפייה. אפשר לשמן מעט את נייר האפייה בתרסיס שמן כדי לעזור לקציצות להיפרד מהנייר בתום האפייה, אך ממש לא חובה.
  3. במעבד מזון טוחנים בצל, גזר, כוסברה (כולל גבעולים), אבקת קארי, מלח ופלפל, עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים למעבד המזון את העדשים המושרות, מסוננות מכל עודפי המים, שיבולת שועל וסודה לשתייה. ממשיכים לטחון את התערובת כדקה עד שמתקבלת תערובת חלקה לגמרי.
  4. יוצקים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ. התערובת יכולה להיות מעט נוזלית אם לא מקפידים על סינון טוב של העדשים - אין דאגה, הן יתייצבו בבישול בכל מקרה. אם בחרנו לאפות את הקציצות - יש להניח אותן על התבנית המרופדת בנייר אפייה ולאפות בין 20-25 דקות עד שהקציצות מתייצבות לגמרי. אם בחרנו לטגן - יש להניח אותן בזהירות במחבת עם שמן צמחי בגובה של כ-2 ס"מ ולטגן כשתי דקות מכל צד. כדאי להגיש לצד מטבל טעים.
*הקציצות נשמרות במקרר עד שלושה ימים. ניתן (אפילו רצוי) להקפיא, וכך הן יישמרו עד שלושה חודשים.
המצרכים (ל-15 קציצות): 1 כוס אפונה קפואה 1/2 ראש כרובית, מגורר בפומפייה גסה או קצוץ היטב לפתיתים בגודל דומה 1 בצל בינוני, קצוץ דק 1/2 צרור כוסברה, קצוץ 1 שן שום, כתושה 1 כפית אבקת קארי 1/2 כפית כורכום 1/2 כפית זרעי כוסברה טחונים 2 כפות שמן זית 1/2 1 כוסות קמח חומוס 1 כוס מים מלח, פלפל לפי טעם (לפחות 1 כפית מלח) שמן לטיגון
3 צפייה בגלריה
קציצות אפונה
קציצות אפונה
קציצות אפונה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. במחבת רחבה מחממים שמן זית. מוסיפים את הבצל הקצוץ, פתיתי הכרובית, שום כתוש ואת התבלינים - קארי, כורכום, אבקת כוסברה, קורט מלח ופלפל ומבשלים תוך כדי ערבוב בין 5-7 דקות, עד שהכרובית מתרככת מעט.
  2. במקביל, מבשלים את האפונה: בסיר קטן (אפשר אפילו בפינג'אן), מכניסים את האפונה עם מים רותחים עד לכיסוי מלא של האפונה, מביאים לרתיחה שנייה וממשיכים לבשל 5 דקות נוספות. מסננים.
  3. בקערה גדולה שמים קמח חומוס וכוס מים וטורפים היטב עד לתערובת חלקה. מוסיפים את הכרובית והבצל המבושלים, האפונה המבושלת, כוסברה קצוצה, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  4. מחממים שמן לטיגון במחבת על להבה בינונית (בערך חצי ס"מ גובה). יוצקים מהתערובת קציצות פחוסות בקוטר של כ-5 ס"מ ומניחים בזהירות בשמן החם. אפשר גם להשתמש בכף ליצירת הקציצות. חוזרים על כך עם יתר התערובת עד למילוי המחבת. הקציצות מתרחבות מעט בטיגון, אז יש להקפיד על מרווחים בין קציצה לקציצה ולא לצופף אותן. מטגנים שלוש דקות (לא להתעסק איתן בזמן הזה), הופכים בזהירות ומטגנים את הצד השני כ-2 דקות נוספות. מעבירים לצלחת עם נייר סופג.
*מגישים חם או קר, מומלץ עם רוטב בצד (נסו את זה עם מטבל יוגורט ונענע).
המצרכים (ל-6 קציצות): 200 גר' פטריות שמפיניון או פורטובלו (סלסילה), נקיות וקצוצות גס 1/2 1 כוסות שעועית שחורה מבושלת (כ-250 גר') - אפשר להשתמש גם בשעועית לבנה או אזוקי 1 בצל סגול בינוני, קצוץ 1/2 כוס אגוזי מלך 1/2 כוס קמח עדשים 2 כפות שמן זית 3 שיני שום, קצוצות 1 כף רוזמרין טרי, קצוץ 2 כפות סויה 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור, או יותר לפי טעם שמן לטיגון
3 צפייה בגלריה
המבורגר פטריות
המבורגר פטריות
המבורגר פטריות
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מקפיצים את הפטריות והבצל – מחממים מחבת עם שמן זית. מוסיפים בצל קצוץ ומטגנים כ-3 דקות, תוך כדי ערבוב. מוסיפים פטריות קצוצות, שום כתוש, רוזמרין, סויה, מלח ופלפל וממשיכים לבשל עוד כ-3-5 דקות נוספות. מערבבים מידי פעם. מכבים ומניחים בצד.
  2. במעבד מזון מניחים שעועית שחורה מבושלת, תערובת הפטריות והבצל המוכנה, אגוזי מלך וקמח עדשים. מעבדים בפולסים עד לקבלת המרקם הרצוי. המרקם צריך להיות לא גס מידי ולא חלק לגמרי. מעבירים את התערובת למקרר לפחות לחצי שעה הצטננות, על מנת שיהיה קל יותר ליצור את הקציצות.
  3. מחממים היטב מחבת פסים ומשמנים טוב בשמן לבחירתכם (אני משתמשת בשמן זית). בעזרת ידיים נקיות יוצרים קציצות בעובי של כ-1 ו-1/2 ס"מ ובקוטר של כ-8 ס"מ. מניחים את ההמבורגר על המחבת החמה ומטגנים 3 דקות מכל צד. מגישים מיד לצד כל התוספות האהובות.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג "העדשים השמחות"