כרוב הוא ירק זמין וזול, בריא ומזין מאוד. תכונותיו הבולטות הן שהוא דיאטטי - או בלשון הדיאטות - ירק חינמי ממנו אפשר לאכול כמעט בלי חשבון. הכרוב הפך לכוכב פופולרי בשנים האחרונות, ואני מאושרת מזה כי ירקות הם עולם ומלואו עבורי ואני לא מרגישה שום חסר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
אני אוהבת להתנהג לכרוב כאל ״בשר״, הוא ורסטילי ויודע לספוח לתוכו טעמים נפלאים. במתכונים של היום יש סטייק כרוב מעולה, כרוב מאודה ברוטב עדין וטעים שאי אפשר להפסיק לזלול, וגולת הכותרת היא לזניה ללא גלוטן מעלי כרוב חלוטים, בשר ושזיפים ברוטב רימוני אגדי שאי אפשר להפסיק לזלול, ואיך אמרנו קודם, חינם וללא גלוטן בכלל.
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)

לזניה כרוב ללא גלוטן

המצרכים: 1 ראש כרוב בינוני עדיף כרוב בלאדי שטוח ופחוס
למלית - 500 גר' בשר בקר טחון (ממליצה על צוואר) 1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים 1 כפית בהרט 1/2 כוס שזיף מיובש, מגולען קצוץ 1/2 כפית קינמון טחון 1/2 כף מלח 1 בצל לבן גדול, קצוץ דק 6 כפות שמן זית, לטיגון
לרוטב - 3/4 כוס רכז רימונים טבעי 2 כפות סילאן מלח פלפל לפי טעם אישי 1 כוס ציר עוף או ירקות
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות.
  2. מפרידים את עלי הכרוב בעדינות ומקפידים להשאיר אותם שלמים. חולטים אותם בסיר עם מים רותחים למשך 2 דקות ומוציאים לקערה עם מים קרים.
  3. אופן הכנת המלית - מטגנים את הבצל הלבן בשמן זית במחבת רחבה מעל להבה בינונית כ-7-5 דקות עד להזהבה מדי פעם מערבבים. מוסיפים את הבשר ומטגנים 10 דקות נוספות, מערבבים תוך כדי שמפוררים את הבשר עם כף עץ. מתבלים בבהרט ומלח, פלפל מערבבים ומוסיפים תוך כדי ערבוב שזיפים מיובשים קצוצים ואגוזי מלך קצוצים, מטגנים כחצי דקה ומכבים.
  4. מרכיבים את הלזניה - שמים לוקחים תבנית פירקס מרובעת קוטר 25-30 ס"מ, מרפדים את התחתית של התבנית בעלי הכרוב. מפזרים מעל העלים 1/3 מכמות הבשר ומזלפים מעט רוטב רימונים מעל. מכסים את הבשר בשכבה נוספת של עלי כרוב, מניחים עליה שכבה נוספת של בשר ושוב שכבת עלי כרוב, שכבת בשר ושכבה אחרונה של עלי כרוב לכיסוי (סה"כ 4 שכבות כרוב ו-3 שכבות בשר) מזלפים מהרוטב מעל הכל. מכסים את התבנית בנייר כסף, מעבירים לתנור עם נייר אפייה ונייר כסף, ואופים 45 דקות.
  5. לאחר 45 דקות מסירים את נייר הכסף ואופים 15 דקות נוספות עד שפני הלזניה מזהיבים ומשחימים מעט.

סטייק כרוב צלוי בתנור

המצרכים: 1/2 כרוב לבן, חתוך לשישיות 2 גבעולי רוזמרין או תימין, מופרדים לעלים מלח ים אטלנטי חופן (לפי טעם) פלפל שחור גרוס (לפי טעם) קורט שום יבש, גרוס קורט זרעי כוסברה, שבורים 3 כפות שמן זית לצריבה 2 כפות חמאה 3/4 כוס ציר ירקות 1 כף סילאן
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות במצב טורבו.
  2. מחממים מחבת פסים על הגז, מוסיפים שמי זית ומניחים את שישיות הכרוב, מתבלים כמו סטייק במלח ופלפל, זרעי כוסברה ושבבי שום גרוס, צורבים למשך 2 דקות כל צד עד לקבלת חריכה ברורה של פסים וצבע זהוב.
  3. בתבנית התנור נשים נייר אפיה ועליה את הכרובים הצלויים, אפשר לפי צורך להוסיף תיבול (מלח, פלפל, שום).
  4. לשים בקערה את ציר הירקות והסילאן ולערבב היטב, למזוג מעל הכרובים ששוכבים בתבנית, להוסיף 2 כפות חמאה ולפזר מעל המגש. לכסות בנייר אפייה ונייר כסף מעליו, להכניס לתנור למשך 30 דקות.
  5. להגיש עם פרמזן מגורד מלמעלה או שמנת חמוצה בצד. בתאבון.

כרוב מאודה של רבקה

המצרכים: 1/2 כרוב בינוני, חתוך לשערות גסות 3 שיני שום, חצויות 1 פלפל חריף ירוק, חצוי לאורך (לפי טעם) 1 כפית משחת רסק עגבניות 3 עגבניות, קלופות וחתוכות ל-4 1 כפית מלח גס 1/4 כפית פלפל שחור 1 כף גדושה פפריקה בשמן 1 כפית סוכר 1/2 1 כוסות ציר ירקות
10 צפייה בגלריה
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את כל המרכיבים יחד בסיר ומבשלים עם מכסה על להבה בינונית.
  2. מערבבים מדי פעם את הכרוב למניעת הידבקות, ומבשלים כ-45 דקות עד שהמים מתאדים כמעט לגמרי.
  3. מתקנים טעמים לפי צורך ומגישים עם חצי לימון בצד.