מצאתי סבתא תימניה מקסימה בשם יהודית, שגרה בשכונת יד אליהו בתל אביב. יהודית היא אישה ג'דאית, רועת צאן בדימוס, שהייתה לוקחת את הכבשים שלה לסיבוב בוואדי של איילון. היא בת לשוחט, מומחית בבשר ומלאת סיפורים כרימון. לא משעמם איתה לרגע. כשפגשתי אותה לראשונה היא כבשה את ליבי עם החיוך השובבי שלה והרוח החיה שמלוה אותה. יהודית היא אולי סבתא בת 83 אבל האנרגיה שלה היא כמו של נערה צעירה.
3 צפייה בגלריה
ג'חנון וקובנה, נופר זוהר
ג'חנון וקובנה, נופר זוהר
מי רוצה ג'חנון בשבת?
(צילום: יובל חן)
אימהּ של יהודית עלתה לישראל ממחוז שרעב בתימן, יתומה שניצלה מהתנצרות ובזכות השכנה שהייתה להם אז, היא ניצלה - השכנה הטובה אספה אותה אליה כשהוריה נפטרו, וגידלה אותה כבת. כך, היא נחלצה מהגורל שיועד לה - חיים בכנסייה, ולבסוף היא גם הצליחה לעלות לארץ ישראל.יהודית חוגגת את החיים. היום שהיא הכי אוהבת הוא שבת, אז היא יושבת בחיק משפחתה סביב קובנה וג'חנון, עם רסק עגבניות, סחוג - והרבה אהבה בלב.

הג'חנון של יהודית

  • הכמויות כתובות בכוסות וכפות מידה
המצרכים (לסיר ג'חנון בקוטר 22):
1/2 ק"ג קמח 1 כפית אבקת אפיה 1/4 כוס סוכר 1 כפית מלח 1/4 1 כוסות מים 1 כף דבש
אופן ההכנה:
  1. בקערת מיקסר עם וו לישה שמים קמח, אבקת אפיה ומערבבים. מוסיפים את הסוכר, הדבש והמלח.
  2. מוזגים מהמים בהדרגה לקערת המיקסר ומפעילים את המיקסר במהירות בינונית למשך חמש דקות, עד לקבלת בצק אחיד ומעט דביק.
  3. מעבירים לקערת מעט משומנת. מכסים בניילון ונותנים לבצק לנוח שעתיים בטמפרטורת בחדר.
  4. שוקלים את הבצק ומחלקים אותו ל-8 כדורים שווים, מכסים בניילון נצמד למשך 30 דקות (כל כדור זה ג'חנון אחד - סך הכל 8 יחידות ג'חנון).
  5. פתיחת בצק ג'חנון - משמנים את המשטח בכמות נדיבה של חמאה. שמים כדור בצק ומעליו כמות נדיבה של חמאה, ומתחילים להחליק בתנועות פתיחה על השיש, עד לקבלת עלה דקיק, כמעט שקוף (כשהעלה פתוח דק מאוד מומלץ לרדד את הדפנות ולוודא שגם הן דקות מאוד). מקפלים שליש בצק מכל צד (קיפול ספר תורה), ומגלגלים לצורת רולדה.
  6. מניחים בתחתית סיר ג'חנון שכבה בעובי של 2 ס"מ של פרוסות לחם ישן. שופכים חצי כוס מים בתחתית הסיר. מרפדים את הלחם ואת דפנות הסיר בנייר אפייה משוח היטב בחמאה רכה, ועליו מניחים את הג'חנונים שגלגלנו. מעליהם מניחים עוד נייר אפייה וביצים (לא מבושלות). מכניסים לתנור לטמפרטורה של 110 מעלות (חום עליון וחום תחתון) למשך לילה שלם (כ-12 שעות). מגישים חם לצד רסק וסחוג.
3 צפייה בגלריה
ג'חנון, נופר זוהר
ג'חנון, נופר זוהר
ידיים מסתחררות מעל בצק דק מאוד
(צילום: נופר זוהר)

הקובנה של יהודית

המצרכים (לסיר ג'חנון בקוטר 18 ובגובה 10 ס"מ):
1/2 ק"ג קמח 15 גר' שמרים יבשים 100 גר' סוכר 20 גר' מלח דק 250 מ"ל מים חמימים 35 גר' שמן חמניות 200 גר' חמאה רכה לפתיחת הבצק
3 צפייה בגלריה
ג'חנון וקובנה, נופר זוהר
ג'חנון וקובנה, נופר זוהר
קובנה - להגיש עם רסק וסחוג
(צילום: יובל חן)
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו לישה שמים קמח, סוכר ומלח. בקערה נפרדת שמים את השמרים והמים החמימים, וטורפים היטב. שמים בצד את המים והשמרים ונותנים להם לנוח חמש דקות.
  2. אחרי חמש דקות מוסיפים את המים והשמרים לקערת המיקסר, ולשים במהירות איטית במשך שתי דקות, עד שמתקבל כדור בצק כמעט אחיד.
  3. מוסיפים את השמן, וממשיכים ללוש עוד חמש דקות (לפתיחת הגלוטן ויצירת אלסטיות לבצק). נותנים לבצק לנוח בקערה עם מעט שמן מעל. עוטפים בניילון נצמד ובמגבת לחה עד להכפלת הנפח של הבצק, כשעה וחצי (תלוי במזג האוויר).
  4. שוקלים את הבצק לאחר התפחה, ומחלקים את הבצק לשישה כדורים שווים. מניחים על מגש מוברש בחמאה, משמנים מעט את הכדורים מלמעלה ומכסים בניילון נצמד לתפיחה נוספת של 30 דקות.
  5. משמנים את המשטח בכמות נדיבה של חמאה. את כדור הבצק ומעליו כמות נדיבה של חמאה ומתחילים להחליק בתנועות פתיחה על השיש עד קבלת עלה דקיק כמעט שקוף. מקפלים את הבצק לשליש מכל צד (קיפול ספר תורה), ומגלגלים לצורת רולדה ארוכה. מגלגלים את הרולדה לצורת שבלול או לצורת לחמניית קשר.
  6. משמנים סיר ג'חנון בכמות נדיבה של חמאה, ומניחים בסיר את השבלולים. כדאי להכין את הבצק בערב ולתת לקובנה התפחה של לילה במקרר (כ- 12 שעות) או - להשאיר בסיר ולהתפיח כשעתיים עד שהבצק מכפיל שוב את נפחו.
  7. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות (בתוכנית של חום עליון וחום תחתון) במשך כחצי שעה, עד לקבלת צבע זהוב ושזוף. מגישים חם.
פורסם לראשונה: 12:38, 04.03.21