דווקא בתקופת הקורונה, כשעסקים נסגרים, דווקא יש כמה תחומים שפורחים - עולם היין, למשל. אין ספק שאם הקורונה לימדה את הישראלים משהו, זה לשתות יין בבית. בבת אחת קלטנו שערב בסלון עם בקבוק יין, או כוסית משקה אחר, יכול להיות גם אופציה לא רעה בכלל - וזה גם לא שיש לנו אופציה אחרת מאז פרוץ הנגיף.
4 צפייה בגלריה
חנויות יין - שי שגב - חנוסות בוסר
חנויות יין - שי שגב - חנוסות בוסר
יינות ב"בוסר"
(צילום: נבו שיראזי)
דבר נוסף שלמדנו בתקופת הסגר האחרון זה שחנויות יין הם עסקים חיוניים - בדיוק כמו מאפיות. ותכל'ס - רבים מאיתנו יודו שזה נכון ושאין כמו כוס יין במרפסת בשביל לברוח מהחדשות.
רוני ססלוב: "כשאתה מגיע לקנות יין - אתה יודע כמה תרצה להוציא, ואם בא לך אדום או לבן. לרוב יהיה לך פחות חשוב אם היין יהיה מצרפת או מאיטליה"
אז בדיוק בנקודה הזאת שבה עולם האלכוהול והיין מתחיל לחדור יותר לבתים, נפתחות כמה חנויות יין מקוריות במיוחד בארץ - החל מחנות שתייצג רק יינות בוטיק ישראליים; דרך חנות יין שמוכרת יינות ייבוא בוטיקיים מחו"ל; וגם חנות שתציג את מלאי היין על פי המחיר.

ביניים
ממש השבוע נפתחה החנות אוצרות יין: IL100% בקניון גן העיר בתל אביב, המאגדת כ-40 יקבים ישראלים, קטנים עד בינוניים בגודלם.
המיזם הוא פרי יצירתם של שחר זיו - יזם ואיש יין ועופר יוכלמן - חובב יין ותיק שמתמחה בתיירות יין. השניים שכרו חנות יוקרתית במתחם הקניון, שתתחיל כמיזם פופ-אפ, ובהמשך תהיה שער שיחשוף יקבים קטנים - אלה ששמענו עליהם, אבל עוד לא יצא לנו לבקר בהם. האמת, שחלק מהיקבים שם כל כך קטנים, שממש לא בטוח שבכלל אפשר לבקר בהם.
שחר זיו: "מתחת לרדאר של רוב חובבי היין, נולדו יצירות מופלאות של יינות איכותיים ברבים מ-360 היקבים הפזורים בארץ
בין היקבים תוכלו למצוא שמות מוכרים - ומוכרים פחות: יקב אבנר, יקב אחת, יקב אדם, יקב איל, יקב ארגוב, יקב בהט, יקב בזק, יקב בית אל, יקב בקוש, יקב ברניקי, יקב ג'וליה, יקב גבעות, יקב גלאי, יקב גת שומרון, יקב הים האדום, יקב הר אדר, יקב הרא"ה, יקב ויינר, יקב כישור, יקב כהנוב, יקב לגזיאל, יקב מואה, יקב מטרא, יקב סימון, יקב סלומון, יקב סריג, יקב עבייה, יקב צוובנר, יקב צפרירים, יקב קובננט, יקב קפסוטו ויקב רוגלית. הרשימה, אגב, הולכת וגדלה מיום ליום.
4 צפייה בגלריה
חנויות יין - שי שגב - שחר זיו
חנויות יין - שי שגב - שחר זיו
שחר זיו
(צילום: דיויד סילברמן)
"אנו מאמינים כי החיבור בין מספר משמעותי של יקבי בוטיק והקמתו של מרכז לתרבות יין, המהווה גם נקודת מכירה ומרכז הדרכה, הוא צעד חיוני שמחבר בין קהל הצרכנים לבין היקב והיינות", אומר זיו. "הקורונה הביאה תובנה צרכנית שאומרת שזה הזמן לתמוך ביצרנים המקומיים. צרכנים רבים יישמו את האג'נדה הזו והקפידו לשתות כחול-לבן".
וכך, בשקט בשקט, לרוב מתחת לרדאר של רוב חובבי היין, נולדו יצירות מופלאות של יינות איכותיים ברבים מ-360 היקבים הפזורים בארץ. את רובם אי אפשר היה למצוא בחנויות היין עד כה, ואפשר היה להשיג אותם רק ביקבים עצמם, המפוזרים בכל קצוות הארץ. עכשיו הם נגישים.
ומה עם המחיר? "אפשר למצוא בחנות יינות ב-60 שקלים באיכויות שרק יקבים, שהמנוע המרכזי שלהם הוא תשוקה לעשיית יין - יכולים לספק. חשוב לזכור שהיקבים קובעים את המחיר לצרכן, איזה יינות יגיעו לרשימת המבצעים, מה יהיו מחירי המבצע מה יהיה התזמון וכו'. היינות של היקבים האלה מגיעים במשלוח עד הבית במחירים נוחים ולפעמים אפילו מפתיעים, שחלקם מערערים את התפיסה שהיינות של יקבי הבוטיק יקרים".

ביניים
בלב שכונת החשמל בתל אביב תיפתח בימים הקרובים החנות "בוסר", חנות יין שתתמחה ביינות בוטיק, שקשה למצוא בחנויות היין ברחבי הארץ. החנות תציע יינות ייבוא בוטיקיים, בעיקר של יצרנים קטנים ויבואנים קטנים, ותתבסס ברובה על יינות העולם הישן ועל יצרנים מעניינים במיוחד.
"הדגש הוא היין, מקצועיות הצוות והעובדה שעם כל הידע מגיע גם הרבה שקט, כי אנו יכולים לדבר על יין במונחים לא מאיימים"
שלושה שותפים חברו למיזם הזה - גל יעקובי ("בסטה", "טוטו"), תור ורדימון ("בר "51) ואביתר ברעם ("בר 51", "מונא", "אנה"). שלושת השותפים, בגילאי ה-30, היו אוצרי יין (סומליירים) במסעדות מובילות בתל אביב ובירושלים, ולאחר תקופה ארוכה של התנסות והכרת השוק, החליטו להנגיש יינות מחו"ל, שפחות מוכרים לציבור הישראלי.
4 צפייה בגלריה
חנויות יין - שי שגב  - שלושת השותפים
חנויות יין - שי שגב  - שלושת השותפים
מימין לשמאל: גל יעקבי, תור ורדימון ואביתר ברעם
(צילום: נבו שריזאי)
"הדגש ב'בוסר' הוא היין, המקצועיות של הצוות והעובדה שעם כל הידע מגיע גם הרבה שקט, כי אנו יכולים לדבר על יין במונחים לא מאיימים", אומר אביתר ברעם. "המטרה היא להנגיש את עולם היין מצד אחד, אבל גם להיות תו התקן של חנות היין המקצועית של תל אביב, לאנשי התעשייה ולחובבי יין, או לזוג שרוצה לשתות כוס יין במקום ולקחת בקבוק הביתה. הניסיון המקצועי והאהבה לאירוח תהפוך אותנו לחנות שמוכרת את היין של המסעדות, או בעצם – אנו אלו ששמים את היבואנים הקטנים על המדפים".
איך עלה הרעיון לפתוח חנות יין עם קונספט כזה מיוחד? "רצינו לעשות משהו בשביל עצמנו, ובינואר ישבנו יחד, זה היה עוד לפני שהתחיל הקורונה, ומאז הכל קרה מהר. הבנו שאנחנו רוצים להביא לאנשים יינות שאחנו אוהבים מאוד באופן אישי – יקבים בוטיקיים הכי חתרניים, ובמקביל – גם לדבר על יין בגובה העיניים בצורה הכי נקייה, כאילו זה המשקה הכי טעים בעולם".
איזה יבואנים חברו אליכם? "הפורמט הוא להביא יבואנים קטנים ובוטיקים, שבדרך כלל אפשר היה למצוא אותם במסעדות ובברים ייחודיים. יהיו יינות של דני ליפשיץ, אורי כפתורי, אלדד לוי, בכחוס, סארו (סלובניה) ועוד. אפשר לקרוא לנו 'איגוד היבואנים הקטנים'".
ומה עם המחיר? "יין זה משקה טעים שאתה שותה עם חברים, אני מציע יינות שמתומחרים בצורה מאוד הוגנת, אפשר למצוא יין טוב מאוד גם ב-60-80 שקל, וגם דברים יקרים. החנות מותאמת צורך".
ומה תמכרו ליד היין? "רק עוד כמה ימים נהיה פתוחים רשמית, אז כשנפתח יהיו שם גבינות, ואפשר יהיה גם לשבת ולשתות יין בכוסות – אם כי חשוב לי להדגיש שזה לא בר יין. כרגע אנו מוכרים יינות רק באינסטגרם, בפייסבוק וגם ב"צ'אט עם סומלייה".

ביניים
הייננית רוני ססלוב (לשעבר יקב "ססלוב" המשפחתי) מייעצת על יין לחנות קונספט שתפתח בקרוב בנתניה בשם "(DIVINO (story | wine | deli" - חנות יין ומעדנייה עם מקומות ישיבה ואירוח. יהיו שם יינות בייבוא בלעדי, יהיו צלחות דליקטסים ותכנים נוספים הקשורים ביין. החנות אמורה להיפתח בתוך כחודשיים.
4 צפייה בגלריה
חנויות יין - שי שגב -
חנויות יין - שי שגב -
רוני ססלוב
(צילום: ידי בן יוסטר)
ססלוב, תסדר את היינות באופן נגיש וחריג בנוף חנויות היין בישראל - היינות יהיו מסודרים על פי הסוגים שלהם - לבן, רוזה, אדום, מבעבע וקינוח, ועל פי טווח המחירים שלהם ולא על פי מדינות. "אני מאמינה, שכשמגיעים לקנות יין - אתה יודע כמה תרצה להוציא ואם בא לך אדום או לבן. לרוב יהיה לך פחות חשוב אם היין יהיה מצרפת או איטליה".
בחנות יהיה גם מגוון גדול של חצאי בקבוקים, "בשביל לפתור את הדילמה אם לפתוח לבד או לא", היא מסכמת.