בשיתוף אחוזות רובינשטיין
אין כמו האוכל של סבתא – יש בו קסם נוסטלגי וניחוחות של פעם, מנות שעברו מדור לדור ומספרות על המקום ממנו באו הסבתות שלנו. בשבועות הקרובים ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, נצא למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" נפגוש דמויות צבעוניות ומרתקות, ניחשף למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. והפעם: יצאנו לפגוש את אגי קאופמן, הונגרייה גאה, שלימדה אותנו להכין גולאש הונגרי מסורתי שעובר 3 דורות במשפחה. צפו בכתבה בראש העמוד
את אגי (אגנס, 74) אנחנו פוגשים באחוזת פולג, שם היא מתגוררת בשנים האחרונות עם הכלב צ'ייס. היא ילידת רומניה, שארית הפליטה של יהודי הונגריה הבודדים שנשארו לאחר מלחמת העולם השנייה בטרנסילבניה ההונגרית לשעבר. בתחילת שנות ה-60, בגיל 13, היא עלתה עם הוריה לישראל. המנטליות ההונגרית, כך היא מעידה, השתרשה עמוק ונותרה בה עד היום, ולא רק בכל מה שקשור למטבח ההונגרי שבו היא מצטיינת.
4 צפייה בגלריה
אגי קאופמן
אגי קאופמן
אגי קאופמן
(צילום: שני בריל)
לאגי היו שתי קריירות בחיים: היא התחילה בתור מורה לאנגלית ואחרי שנים ארוכות עשתה הסבה מקצועית למדריכת טיולים בחו"ל, בייחוד במזרח הרחוק. גם היום אגי לא נחה לרגע - היא שרה ומנגנת על פסנתר ואקורדיון ומרצה על קהילות היהודים בסין.
אנחנו נכנסים למטבח של אגי שמלמדת אותנו להכין גולאש מסורתי כמו הונגריות אמיתיות – בשר בקר נימוח עם תפוחי אדמה רכים מבושלים במרק, ולא בתבשיל סמיך. לקדירה המתבשלת במשך יותר משעה אגי מוסיפה מרכיב פיקנטי - פלפל חריף. "הגולאש מתאר בדייקנות את האישה ההונגריה - הוא קופצני, עליז ומלא פלפל. כמו הגולאש שמדבר אלייך, גם האישה ההונגריה - לא סותמת את הפה לרגע", אומרת אגי וצוחקת.
את המתכון לגולאש, כמו את מרבית המתכונים מהמטבח ההונגרי, למדה אגי מאמא שלה. את המתכון המסורתי, כמו מתכונים הונגריים נוספים, היא העבירה בירושה לכלתה המרוקאית "שמבשלת אוכל הונגרי אפילו יותר טוב ממני!".
4 צפייה בגלריה
אגי קאופמן
אגי קאופמן
אגי קאופמן
(צילום: שני בריל)
הגולאש הוא מנת הדגל של המטבח ההונגרי - נזיד עם בשר בקר, פלפל ופפריקה המתבשל במרק אדום. הגולאש נולד מתוך צורך של רועי הצאן באזור הבלקן, שנדדו במשך רוב חודשי השנה בתנאי קור, באוכל משביע וחם שעשוי מחומרי גלם עמידים לתנאי מזג האוויר. הם נהגו לבשל בקדרה מעל האש הבוערת מרכיבים שהיו זמינים להם כמו שומן חזיר, דוחן, בצל, מלח ופלפל. שמם של אותם רועי צאן היה גולאש (gulyás) וכך התקבע שמה של המנה שהפכה למסורת בהונגריה.

גולש תפוחי אדמה של אגי קאופמן

המרכיבים:
1 ק״ג קוביות עגל
1.5 ק״ג תפו"א
1 בצל גדול קצוץ דק
4 שיני שום
1 פלפל חריף חתוך לטבעות
4 כפות שמן קנולה
3 כפות פפריקה מתוקה
1 כפית פפריקה חריפה
2 כפיות מלח
1 ליטר מים או יותר, לפי הצורך
4 צפייה בגלריה
אגי קאופמן
אגי קאופמן
גולאש תפוחי אדמה
(צילום: שני בריל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר עמוק. מוסיפים את הבצל והשום. בוחשים עד שיהפכו לזגוגיים.
  2. מוסיפים לסיר את הפלפל החריף ומטגנים מעט. מוסיפים את הפפריקה המתוקה והחריפה.
  3. מטגנים את נתחי הבשר בסיר עם הבצל ומוסיפים מים עד לכיסוי מלא, מתבלים במלח ונותנים לסיר להתבשל לפחות 30 דקות.
  4. מקלפים את תפוחי האדמה וחותכים לרבעים.
  5. לאחר שהבשר מעט מתרכך מוסיפים את תפוחי האדמה לסיר ונותנים לו להמשיך להתבשל ל-30 דקות נוספות לפחות, עד שתפוחי האדמה נהיים רכים.
4 צפייה בגלריה
אגי קאופמן
אגי קאופמן
אגי קאופמן
(צילום: שני בריל)
  • "פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס ייצא בשבועות הקרובים למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל
פורסם לראשונה: 11:17, 24.01.22