בשנים האחרונות המתוקים של המטבח הערבי עשו פריצה משמעותית לרחוב הישראלי. אפשר להצביע על שניים עיקריים – הכנאפה שפתאום הפך להיות נגיש כל כך כמעט בכל שוק, והמלבי – שפרץ לתודעה בעיקר בזכות מקום אחד בתל אביב שהתחיל את הטרנד לפני עשר שנים, המלביה.
מלבי בלילה
(צילום: מיכאל אזרחי, עריכה: ספיר גורדו)
אם מישהו ישאל אתכם מה זה מלבי, כנראה יהיה לכם קשה להסביר. אז בואו נעשה סדר – מלבי הוא קינוח פופולרי שמגיע מהמטבח הערבי, הוא נודע בגרסותיו השונות בטורקיה, סוריה, ישראל ולבנון. הוא עשוי מפודינג על בסיס חלב או מים, המסמיך באמצעות קורנפלור, וממותק בתוספת מי ורדים או מי זהר. לאחר הבישול, המלבי מקורר עד להתייצבות ומוגש קר, לרוב עם סירופ מתוק ותוספות כמו פתיתי קוקוס, שברי בוטנים או פיסטוקים. המלבי הנפוץ בישראל הוא המלבי הסורי.
4 צפייה בגלריה
מאנצ׳ לילה. מלבי של ״המלביה״
מאנצ׳ לילה. מלבי של ״המלביה״
מאנצ׳ לילה. מלבי של ״המלביה״
(צילום: רועי אלמן)
אבי אביטל ועידו גל, שני חברים טובים, החליטו אי שם ב-2014 לעשות טוויסט בחיים שלהם ולהפוך את המלבי נוכח יותר ברחוב הישראלי. עשר שנים אחרי, המלביה היא נקודת ציון פופולרית ביותר בתל אביב וגוש דן עם מספר סניפים - סניף הדגל ברחוב אלנבי הוא הראשון והמוכר ביותר. אם זה אחרי הצהריים, בערב, או ב-2 בלילה אחרי שאתם יוצאים גמורים מהמועדון או הבר.
איך הכול התחיל? "חיפשנו לפתוח עסק משותף, אחרי ניסיון פחות מוצלח בתחום הטכנולוגי" מספר אביטל. "עבדנו כשכירים – אני כמנהל תיקי לקוחות בתחום השילוח ועידו בחברה שפיתחה אלגוריתם למסחר בבורסה. בהפסקות הצהריים היינו הולכים לאבו חסן ביפו, ובסוף הארוחה היינו מקנחים במלבי דג’אני, זה מקום ותיק בקצה יפו שהתאהבנו בו. חשבנו לעצמנו – איך זה שאין חוויית מלבי טובה במרכז תל אביב? מקום עם אווירה, פסטיבל קטן עם מוזיקה, שש-בש, קפה שחור ובירה זולה. כך נולד הרעיון להקים את המלביה".
4 צפייה בגלריה
אבי אביטל ועידו גל
אבי אביטל ועידו גל
החברים מאחורי המלביה. אבי אביטל ועידו גל
(צילום: מיכאל אזרחי)
היום, חוץ ממלבי (15 שקלים) וקפה שחור, יש בתפריט גם בירות בוטיק (כולל בירת הבית עם מי ורדים), קוקטיילים ועוד כמה נשנושים.
לפני עשור מלבי לא היה באופנה כמו היום. האמנתם שזה יהפוך לכזו הצלחה? "הזמן עף מהר. קיווינו מאוד שזה יצליח, אבל לא ידענו בוודאות. אחד הדברים שעבדו לטובתנו היה שהמלביה הוא לא מקום רגיל – הוא לא בית קפה ולא בר, אלא שילוב מיוחד של כמה אלמנטים. זה יצר באזז מהרגע הראשון, במיוחד בזכות המחירים הנמוכים והאווירה החברתית".
הפכתם למאנץ’ הרשמי של הלילה. איך זה קרה? "הרבה אנשים מזהים אותנו עם המאנץ' של הלילה. בקיץ מלבי, בחורף סחלב. אבל מעבר לזה, הפכנו למקום לכל דבר – אנשים באים לכאן לדייטים ראשונים, זוגות שהכירו כאן כבר התחתנו, יש שמביאים לפה את ההורים כשהם מבקרים בעיר, ואפילו יש כאלה שפגשו פה חברים חדשים. המקום כבר מזמן לא רק לילי – הוא גם יומיומי".
4 צפייה בגלריה
מלבי ב״מלביה״
מלבי ב״מלביה״
בקיץ מלבי, בחורף סחלב
(צילום: רועי אלמן)
החוויה כאן היא הרבה מעבר למלבי. "לגמרי. רצינו ליצור מקום בילוי, לא רק מקום שמוכר מלבי. כמובן שהקינוח הוא המרכז, אבל המלביה מציעה גם בירות, קוקטיילים, יין – והכול במחירים נגישים. הקונספט שלנו היה לייצר מקום אלטרנטיבי, שבו אפשר לבלות בכיף בלי לקרוע את הכיס".
איך למדתם להכין מלבי, יש מתכון סודי? ״לא היה לנו רקע בבישול, אז התחלנו עם מתכון בסיסי בבית של עידו", מסביר גל. "עשינו עשרות ניסיונות עם כמויות שונות של קורנפלור, שמן, חלב וסוגי סויה שונים, עד שהגענו למתכון המושלם. הבאנו חברים לטעום, קיבלנו פידבקים, ואפילו חילקנו מלבי בחוף גאולה כדי לבדוק את התגובות, יש סוד, כן. בסופו של דבר, מלבי זה קינוח פשוט, אבל הכול תלוי בדיוק של המינונים, בצורת ההכנה וכמובן – באהבה שמשקיעים בתהליך".
המלביה היא לא רק מקום שמוכר אוכל, אלא יותר סוג של 'האב' חברתי. העיצוב, האווירה, השש-בש, הריהוט שמזכיר את שנות ה-80, והגרילנדות הצבעוניות — כל אלה יגרמו לכם להשאר במקום אפילו הרבה יותר ממה שתכננתם. אולי בגלל זה, מספרים הבעלים על לא מעט דייטים שהפכו לנישואים, חברויות חדשות שנוצרו במקום והרבה רגעים של שמחה. אנחנו לא מנסים להיות משהו שאנחנו לא. זה מקום פשוט ואותנטי – מחירים נוחים, אוכל טוב ואווירה קלילה. אנשים מרגישים כאן בבית", אומרים השניים.
4 צפייה בגלריה
מלבי ב״מלביה״
מלבי ב״מלביה״
(צילום: רועי אלמן)
אתם מצליחים לשמור על מחירים נמוכים גם כשהכול מתייקר. איך? "זה חלק מהאג'נדה שלנו מהיום הראשון. היינו פעילים במחאה החברתית של 2011, וזה השפיע עלינו. רצינו להציע בילוי זול ונגיש לכולם, ואנחנו מתעקשים לשמור על זה למרות עליית המחירים. זה קשה, אבל חשוב לנו מאוד".
מה השילוב הכי פופולרי? "הקלאסי מנצח – מלבי עם סירופ קוקוס, בוטנים ושברי עוגיות".
מה התוכניות לעתיד? "להמשיך לצמוח בקצב הנכון, לחפש לוקיישנים נוספים ברחבי הארץ, אבל בלי למהר יותר מדי".