בשיתוף ערוץ האוכל
לכל אחד מאיתנו יש זיכרון מתוק מהמטבח של סבתא, או לפחות געגועים למאכל אחד וייחודי שרק סבתא הייתה יודעת לבשל. בשבועות הקרובים אנחנו ב- ynet, בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, נצא למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" נפגוש דמויות צבעוניות ומרתקות, ניחשף למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. לקראת היציאה למסע: הכירו את נבחרת הסבתות המשתתפות בפרויקט. והפעם: דייזי קפלן, יקירת העיר הרצליה שהדריכה נשים צעירות בשנות ה-70 לבשל וגם היום, בגיל 86, מעמידה סירים לתפארת.
2 צפייה בגלריה
 טוני זרוק, עם אוכל מהמטבח המרוקאי
 טוני זרוק, עם אוכל מהמטבח המרוקאי
סבתא דייזי
(צילום: ענת פייזר)

ממשיכה לארח ולבשל למשפחה ולחברים

דייזי נולדה בבגדד ב-1936 ובשנות ה-50 עלתה לישראל עם משפחתה. מגיל קטן היא נמשכה למטבח, כך היא מספרת. "אני זוכרת את עצמי יושבת ליד סבתא ולומדת ממנה להכין קובה מאורז. אחרי שהיא הייתה מסיימת, הייתי שמה שוב את הפתילייה על הגז ומנסה לבשל בעצמי".
את הפעם הראשונה שנכנסה למטבח ובישלה בכוחות עצמה היא לעולם לא תישכח: "הייתי בת 10. אמא שלי נסעה והשאירה את אבא איתנו הילדים. החלטתי לבשל אורז אדום ברוטב עגבניות. כשאבא שלי הגיע הביתה, הוא הריח את ריחות הבישולים ולא הבין איך יש אוכל אם אמא עדיין לא חזרה. סיפרתי לו שאני בישלתי. הוא חיבק ונישק אותי ומאז אני אוהבת לבשל".
בתור ילדה דייזי למדה את רזי המטבח העירקי, וכשהתחתנה היא נחשפה לראשונה גם למטבח האשכנזי. "בעלי היה אשכנזי ועברנו לגור בהוד השרון ליד היקיים. אחר כך עברנו להרצליה. מהר מאוד למדתי להכין צ'ולנט, מרק זך, קיגל, גפילטע פיש. תמיד כשהייתי טועמת משהו שאהבתי, הייתי מיד מבקשת את המתכון. ככה הרחבתי את המטבח שלי שהפך להיות מאוד מגוון".
דייזי מעולם לא הפכה את האהבה הגדולה שלה למטבח למקצוע, אבל היא התנדבה במספר ארגונים בתור מבשלת, מטפלת ומדריכה, שזיכו אותה באות יקיר העיר הרצליה. את העשייה ההתנדבותית שלה היא התחילה בשנות ה-70 בנעמ"ת, שם הדריכה במשך מספר שנים כלות טריות. "לימדתי את כל הצעירות שלא ידעו איך להסתדר במטבח ואיך לארח. עד היום, 40 שנים אחרי, נשים שהדרכתי מזהות אותי ומספרות לי שהן עדיין מכינות את אותו מתכון שלימדתי אותן. אחרי נעמ"ת התנדבתי במשך 30 שנים בעמותת אנוש לנפגעי נפש, שם בישלתי וטיפלתי בבנות".
היום דייזי מתנדבת במועדון ניצולי השואה שבעלה לקח בו חלק. "אני ממשיכה את הדרך שלו ומאוד נהנית". גם בגיל 86 ממשיכה דייזי לארח ולבשל למשפחה ולחברים. "לפני כמה חודשים הנכדה שלי התחתנה. עשיתי לה את החינה וגם הכנתי את כל האוכל לאירוע. היא זו שרשמה אותי לפרויקט סבתא. היא מאוד מתעניינת בבישול שלי, כל הזמן מתקשרת, שואלת ורושמת מתכונים".

קציצות בשר חמוץ-מתוק עם משמשים של דייזי קפלן

מצרכים ל-10 סועדים:
½ ק"ג בשר צלעות טחון (אפשר להוסיף ¼ ק"ג חזה עוף טחון)
200 גרם משמשים יבשים או טריים
1 קופסת רסק עגבניות
¼ כוס סוכר
¼ כוס מיץ לימון
¼ כוס שמן
1 בצל גדול או 2 בצלים קטנים
1 כף פפריקה
פלפל שחור
מלח לפי הטעם
2-3 עלי דפנה
2 צפייה בגלריה
קציצות משמשים חמות מתוק
קציצות משמשים חמות מתוק
קציצות משמשים חמות מתוק
(צילום: אור קפלן)
הוראות הכנה:
מעבירים את הבשר לקערה.
קוצצים את הבצל (עדיף במעבד מזון), שוטפים היטב, סוחטים ומוסיפים לקערת הבשר.
מוסיפים את הפלפל, הפפריקה והמלח ומערבבים היטב.
יוצרים מתערובת הבשר קציצות בגודל פלאפל (אפשר גם גדולות יותר) ומטגנים במחבת עם ¼ כוס השמן.
מכינים את רוטב הקציצות: מדללים בסיר גבוה את רסק העגבניות עם 2 כוסות מים, מוסיפים את ¼ כוס הלימון, ¼ כוס הסוכר והמלח.
שוטפים את המשמשים, מכניסים לסיר הרוטב ומביאים לרתיחה. בשלב זה רצוי לטעום את הרוטב ולהגיע לטעם החמוץ-מתוק הרצוי. אם הרוטב חמוץ מידי – להוסיף סוכר, ואם הוא מתוק מידי – להוסיף לימון.
כשהרוטב רותח בסיר, מוסיפים את הקציצות המטוגנות ומבשלים במשך חצי שעה. מוסיפים את עלי הדפנה ומורידים מהאש. את הקציצות מומלץ להגיש עם אורז.
"פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס ייצא בשבועות הקרובים למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל.