בשיתוף יקב רמת הגולן
"ישראל היא מדינה קטנה אמנם אבל יש לה מגוון גיאוגרפי ואקלימי של מדינה גדולה וזה בעצם הסוד. אין ספק שיש לנו תעשיית יין נפלאה", מעיד ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן באירוע חגיגות ה-40 ליקב בו השתתפו כל שותפי היקב, מהארץ ומחו"ל, שפים מקומיים, אמנים ואורחים נוספים.
היקב, שהוקם על ידי שמונה קיבוצים ומושבים מהגולן ומהגליל העליון ב-1983 והוא מחלוצי תרבות היין הישראלית, הציב סטנדרטים חדשים ליין ישראלי איכותי וחשף אותו ואת חבל הארץ הייחודי בו הוא פעיל, להכרה בין לאומית.
 אסף בן דב, מנכ"ל יקב רמת הגולן אסף בן דב, מנכ"ל יקב רמת הגולן
אז איך נדע שהיין שאנחנו שותים הוא איכותי, למה כדאי לנו לשים לב כשאנחנו מזמינים יין ומה עושה את היין הישראלי לכה איכותי ומוערך בכל העולם? יצאנו לבדוק את הנושא. צפו בווידיאו בראש הכתבה

איך מזהים יין איכותי?

"יין עשוי בערך מ-85% מים ממיץ הענבים, 14% אלכוהול, 0.5% חומצות ומאות או אפילו אלפי תרכובות טבעיות, שנותנות לנו את האיכות הייחודית של היין", אומר שונפלד. "אנחנו מאמינים, שצריך לתת לגפן להתבטא בצורה הטבעית ביותר וההצלחה שלנו היא תוצר של יינות, שמבטאים לחלוטין את ייחודיות רמת הגולן, שאין מקום אחר על פני כדור הארץ עם שילוב כמו שלנו, של קרקעות וולקניות, גובה רב ואקלים ים תיכוני".
 ויקטור שונפלד, יינן ראשי יקב רמת הגולן ויקטור שונפלד, יינן ראשי יקב רמת הגולן

אסף בן דב, מנכ"ל היקב מוסיף ואומר: "צריך להסתכל על היין, לראות את הקלילות שלו, את הבהירות שלו, ולהריח אותו, את האדמה הבזלתית, הגובה וכל מה שהאזור הזה משדר לנו. אחר כך צריך לטעום ולהרגיש את הטעם שהוא משאיר.

יין ישראלי בינלאומי

"אחד העקרונות החשובים העומדים מאחורי העבודה היומיומית שלנו, ובחשיבה שלנו לטווח ארוך הוא – איכות", אומר בן דב ומוסיף: "האיכות מלווה את העבודה שלנו, כחוט השני וכחוט שדרה.
"אנחנו שולטים בתהליך ייצור היין, משתילת הגפן ועד סופו בבקבוק, וגם ההון האנושי שלנו הוא הטוב ביותר - החל מצוות הייננים המשובח שלנו, שבראשו עומד ויקטור (שונפלד, ל.ז.), היינן הראשי שלנו מזה 30 שנה, המחלקה החקלאית, צוות ייצור היין וכל השרשרת האנושית שלנו. לצד זה, אנחנו משקיעים כל העת במחקר ופיתוח, כדי לשמר את איכות היינות שלנו ולהמשיך ולהוביל את תרבות היין בישראל".
 "יותר ויותר קהל צעיר מתחבר ליין". שרית כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות יקב רמת הגולן "יותר ויותר קהל צעיר מתחבר ליין". שרית כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות יקב רמת הגולן
"גם בעולם", ממשיך בן דב ואומר, "ליינות של רמת הגולן יש סגנון וטביעת אצבע ייחודית ומעניינית. חובבי יין ומבינים, מוצאים ביינות שלנו איכות וסגנון שמחברים את העולם החדש והעולם הישן ביין. אזור הגידול הייחודי שלנו בא לידי ביטוי בסגנון, במורכבות ובאלגנטיות של היינות השונים, באיזון מדויק, שעובר כחוט השני, בכל הסדרות ובכל היינות ונותנים את הנגיעה הייחודית של רמת הגולן - שמש, שלג, גובה, אדמת בזלת וכדומה".
גם האיטלקים, גם הגרמנים ואפילו ביפן – שותים את היין הישראלי. הגרמנים, מספר בן דב, אוהבים לשתות ריזלינג, אבל מעדיפים את הריזלינג של היקב. "הם מסבירים את זה בכך שהוא שונה לגמרי, כי הוא מבטא את האזור – את רמת הגולן, את הבזלתיות, את הגובה, את החמיצות האחרת. הם מתים עליו".

ומה מספרים השפים על יין?

שף אורן אסידו מסביר שפעם לא הייתה מודעות ליין כמו שיש היום, "והיום זה מדהים איך הכל סביב היין, ברמה שלפעמים לקוחות אצלי במסעדה מבקשים שאני אתאים את האוכל ליין שהם שותים, ולא את היין לאוכל שהם אוכלים", הוא מספר.
שף ליאור שבא מוסיפה שליין יש מקום חשוב ומכובד בארוחה, ויותר מזה, לא תמיד יש חוקים, "טעמתי יינות שקשה לתאר בכלל את השילוב שלהם עם קינוח או עם מנה של בשר - זה ממש לא שחור על גבי לבן. זה עולם מאוד מתוחכם ומאוד רחב.

מה בין יין ל-NFT?

לרגל החגיגות מושקת מהדורה מוגבלת של יין ירדן CRU ELITE שיוצע למכירה, לראשונה בישראל, באמצעות טכנולוגיית NFT ויהיו זמינים לרכישה על ידי מסעדות יוקרה ואספני יין פרטיים. היין יוצר מענבים שמקורם בכרם בראון. "יצירה של יין חדש הוא תהליך אומנותי", מסביר שונפלד, "צריך להשקיע עבודה רבה, שעות רבות של מחשבה ותשוקה ליצור".
בשיתוף יקב רמת הגולן