כשהייתי ילד לא אהבתי פרג. האמת שזה לא כל כך מפתיע, כי ידוע שפרג זה לא משהו שכולם אוהבים. למעשה, רוב האנשים שאני מכיר לא אוהבים פרג. אבל בואו נשים את הדברים על השולחן - מי שאוהב פרג, מבין עניין.
פרג זה אחד הטעמים המעניינים והממכרים בעולם הקונדיטוריה. קשה להתרגל אליו ורבים מתקשים להתחבר אליו כנראה בגלל המרקם שלו, אבל ברגע שצולחים את המחסום הזה מיד תוהים איך בזבזנו כל כך הרבה זמן מיותר בלי לאהוב פרג
3 צפייה בגלריה
עוגת שוקולד פרג
עוגת שוקולד פרג
(צילום: מורן גיל)

שלושה כללים שחשוב לדעת כשאופים עם פרג:

  • רצוי מאוד לעבוד עם פרג טחון ולא עם זרעי פרג שלמים - המרקם שלהם נעים יותר בפה, וכך מקבלים גם את כל הטעם הייחודי והארומה שלו. הפרג שאנחנו רואים בסופר בשקיות הוא כמעט תמיד פרג שלם ולא טחון. אם יש לכם בבית מטחנת תבלינים או מטחנת קפה, תוכלו לרכוש את הפרג השלם ולטחון אותו בבית לפני השימוש. אני קונה את הפרג הטחון בשוק הכרמל. אני מבקש מהמוכר הקבוע שלי שיטחן אותו על המקום, וכבר באותו היום אני משתמש בו להכנת העוגה. חשוב מאוד לטחון את הפרג סמוך לזמן השימוש בו מכיוון שהפרג עלול להירקב בקלות ומהר מאוד להפוך למר, אפילו תוך ימים ספורים.
  • אם נשאר לכם קצת מהפרג הטחון, הכניסו אותו לשקית אטומה ואחסנו במקפיא עד לשימוש הבא (מומלץ לא לשמור יותר מחצי שנה במקפיא). פעם שמעתי המלצה חמה להכניס לתוך השקית האטומה כפית של סוכר לבן ולערבב, מכיוון שהסוכר הלבן שומר על הטריות של הפרג. לא ניסיתי את זה עדיין, אבל נראה לי שזה לא יזיק.
  • כשמבשלים את הפרג מומלץ תמיד להוסיף לבישול שלו מעט גרידת לימון או מיץ לימון. החמיצות של הלימון מבטלת את המרירות של זרעי הפרג מבלי לפגוע בטעם של העוגה.
יש עוד הרבה טיפים לשימוש ועבודה עם פרג, ורק לסבתא שלי לבדה יש בערך חצי מיליון טיפים טובים מהמטבח שלה בהונגריה. אבל הטור הזה מוגבל במילים ואתם בטח רוצים כבר לגשת למלאכת האפייה. אז מה הטיפים שלכם לשימוש בפרג? כתבו לי בתגובות.

עוגת שוקולד ופרג

המצרכים (לתבנית בקוטר 24 ס"מ, גובה 5 ס"מ): לעוגה - 6 ביצים 200 גר' סוכר לבן 100 גר' שוקולד מריר 30 גר' חמאה 200 גר' פרג טחון גרידה מחצי לימון
לציפוי גנאש שטוקולד - 100 גר' שוקולד מריר 100 מ"ל שמנת מתוקה
3 צפייה בגלריה
עוגת שוקולד פרג
עוגת שוקולד פרג
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-160 מעלות ומחמאים בחמאה את דפנות התבנית שלנו. מניחים בבסיס התבנית נייר אפייה. חשוב מאוד להשתמש בתבנית אטומה, כך שאם אתם משתמשים ברינג אז תעטפו את החלק התחתון שלו בנייר אלומיניום שימנע בריחה של העוגה.
  2. בקערה מתאימה למיקסר ממיסים את השוקלד והחמאה בפולסים קצרים במיקרו. מערבבים אותם יחדיו עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה. מקררים קצת בצד.
  3. בקערת המיקסר מקציפים את הביצים והסוכר עם וו בלון, עד שהן מוקצפות לתערובת תפוחה וגבוהה.
  4. לאחר שהתערובת הוקצפה היטב, בזרם דק ואיטי מכניסים את תערובת השוקולד והחמאה לתערובת הביצים, תוך כדי שהמיקסר מסתובב במהירות בינונית, עד לאיחוד שתי התערובות. מוסיפים את הפרג הטחון וגרידת הלימון פנימה.
  5. שופכים את תערובת עוגת הפרג שוקולד לתבנית ומכניסים לתנור החם ל-15-20 דקות.
  6. העוגה מוכנה כאשר החלק העליון שלה התקשה כמו שריון והמרכז שלה עוד רך (לא רוטט נוזלי, אלא נע מעט). כאשר היא מוכנה, מכבים את התנור, פותחים מעט את דלת התנור ומשאירים את העוגה בפנים לעוד חצי שעה.
  7. מוציאים את העוגה להתקרר בטמפרטורת החדר. לאחר שהעוגה התקררה היא צונחת מעט, אל תחששו מזה, זה ממש בסדר - היא תצא לחה ופאדג'ית.
  8. להכנת הגאנש שוקולד - מחממים במיקרו בפולסים קצרים את השוקולד והשמנת המתוקה ביחד. מערבבים אותם לגנאש חלק ואחיד ושופכים במרכז העוגה.
  9. הקישוט - נותנים לגנאש להתקשות מעט ואז בעזרת פלטה מדורגת עוברים על הגנאש הקשה. אפשר לשחק איתו עד שנוצר קישוט של משיכות גנאש שוקולד על גבי כל העוגה.
3 צפייה בגלריה
עוגת שוקולד פרג
עוגת שוקולד פרג
(צילום: מורן גיל)