בשיתוף אחוזות רובינשטיין, רסטרטו, סנו ודקסל פארמה
אין כמו האוכל של סבתא – יש בו קסם נוסטלגי וניחוחות של פעם, מנות שעברו מדור לדור ומספרות על המקום ממנו באו הסבתות שלנו. בימים אלו ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, יוצאים למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" אנחנו פוגשים דמויות צבעוניות ומרתקות, נחשפים למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. והפעם: סבתא ויולט מלמדת את תמרה אהרוני להכין את אחת ממנות הדגל הבריאות של המטבח הפרסי - האָשֵה רֶשְתָה. צפו בכתבה בראש העמוד
3 צפייה בגלריה
סבתא ויולט
סבתא ויולט
סבתא ויולט
(צילום: ענת פייזר)

סודות האָשֵה רֶשְתָה

ויולט מתותי (88), נולדה בקרמנשה שבפרס וגדלה בטהרן לתוך חיי שפע נוחים ושמחים. אמא שלה, היא מספרת, הייתה בשלנית נפלאה שלימדה אותה הכל על המטבח הפרסי. "בגלל שלא היו אז מקררים, היא הייתה מבשלת כל יום. היא נהגה לבשל מאכלי אורז ובשר פרסיים. בשבת היו מכינים חמין וגם היה לנו תבשיל מיוחד עם חיטה ובשר של תרנגול. לא היה חסר אוכל".
כשויולט הייתה בת 16, בתחילת שנות ה-50, עלתה המשפחה לישראל והשתקעה בירושלים. השנים הם שנות צנע בישראל וויולט זוכרת תקופה מאוד לא פשוטה. "אלו היו שנים קשות, שגומרות את הילדות. צנע, דחק וקושי. תודה לאל שהצעירים לא מכירים ולא יכולים אפילו להבין מה זה".
3 צפייה בגלריה
המרק הצמחוני של הפרסים שיסגור לכם ארוחה
המרק הצמחוני של הפרסים שיסגור לכם ארוחה
המרק הצמחוני של הפרסים שיסגור לכם ארוחה
(צילום: ענת פייזר)
כשהגיעה ארצה ויולט נאלצה לפרוש מהלימודים כדי לעזור בפרנסת המשפחה ולעבוד בתפירה. בהמשך התחתנה עם אהוב ליבה, עובדיה, שחיזר אחריה עם מכתבי אהבה בפרסית. לאחר החתונה, בן זוגה עודד אותה ללכת ללמוד הנהלת חשבונות. במשך שנים עבדה בבנק והגיעה לעמדות בכירות. כיום ויולט גרה באחוזת בית הכרם, היא אלמנה מזה 40 שנים, אמא לשלושה ילדים, סבתא ל- 8 נכדים ו-6 נינים, כולם נהנים ממעשה ידיה ולומדים ממנה להכין מטעמים פרסיים.
אנחנו מבקרים את ויולט, שמלמדת אותנו להכין את אחת המנות הבריאות והמזינות במטבח הפרסי – האשה רשתה, מרק עשיר ומשביע, שמבוסס על קטניות, אטריות והמון עשבי תיבול. למעשה מדובר בארוחה שלמה בסיר אחד. "זה מרק לחורף. אני זוכרת שהיינו יושבים במטבח, מוזגים את המרק ושמים את הצלחת בחוץ להתקרר, כדי שישר נאכל עוד אחת".
הסוד לאשה רשתה מושלם, אומרת ויולט, הוא טיגון העשבים הירוקים טרם הכנסתם למרק שמתבשל לאיטו. בכלל, הפרסים הם חובבי עשבים ירוקים מושבעים. "היינו שמים על השולחן עשבים לאכילה. היו אומרים עלינו 'איזה מן דבר זה לאכול עשבים?!', היום אני רואה שזה הכי פופולרי". צפו בכתבה בראש העמוד

אָשֵה רֶשְתָה של ויולט מתותי

מרכיבים:
1/2 כוס שעועית לבנה
1/2 כוס שעועית אדומה
1/2 כוס חומוס
1/2 כוס עדשים ירוקות
1 בצל קצוץ
3 שיני שום פרוסות
1 ליטר מים
צרור תרד או עלי מנגולד
1 צרור פטרוזיליה
1 צרור כוסברה
1 צרור נענע
אטריות פטוצ'יני
שמן לטיגון
3 צפייה בגלריה
סבתא ויולט, מלמדת את תמרה אהרוני להכין אָשֵה רֶשְתָה מסורתי
סבתא ויולט, מלמדת את תמרה אהרוני להכין אָשֵה רֶשְתָה מסורתי
סבתא ויולט, מלמדת את תמרה אהרוני להכין אָשֵה רֶשְתָה מסורתי
(צילום: ענת פייזר)
הכנה:
משרים את הקטניות במשך כל הלילה.
מטגנים בצל ושום, מוסיפים את הקטניות – חומוס, שעועית לבנה, שעועית אדומה ולבסוף עדשים.
מוזגים כליטר מים ומבשלים במשך 30 - 40 דקות.
קוצצים את הירוקים ומטגנים במחבת עם מעט שמן. אפשר לטגן באותה מחבת את כל עשבי התיבול.
לאחר טיגון של הירוקים מוסיפים אותם לסיר המרק ומבשלים 30 דקות נוספות.
לקראת סיום הבישול מוסיפים לסיר את אטריות הפטוצ׳יני ונותנים לו להתבשל עוד 15 דקות.
  • "פרויקט סבתא" בחסות אחוזת רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס יוצאים בימים אלו למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל
בשיתוף אחוזות, רסטרטו, סנו ודקסל פארמה
פורסם לראשונה: 07:40, 07.03.22