הרי ירושלים, עמק האלה וסביבת מטה יהודה הם מהאזורים המוכרים בארץ לגידול יין. מטה יהודה הוא גם האזור היחידי בארץ שזכה לתואר הרשמי "נפת יין" (Appellation). באזור הזה פועלים כ-35 יקבים וכרמים לרוב. הסיבה לריכוז הגבוה של יצרני היין באזור הגיאוגרפי הזה, הוא בית הגידול הייחודי והאקלים המושלם לענבים שמאפיינים את האזור.
לא מעט מהישובים בהרי ירושלים ועד אזור עמק האלה קרויים בשמות של זני גפנים, אבל מלבד אלמנט היין, יש לעמק האלה גם פן היסטורי: לפי ממצאים ארכיאולוגיים, הסיפורים על דוד וגוליית וגם על שמשון הגיבור, התרחשו ממש כאן.
כיום, פועלים באזור הזה שניים מהיקבים העתיקים בישראל: יקב לטרון, שהוקם ב-1890 ויקב טפרברג שהוקם ב-1870, שהוא גם היקב השני בגודלו בארץ ומייצר כ-10 מיליון בקבוקים בשנה. ואם לא די בכך, שוכנים במקום גם כמה יקבי בוטיק בולטים: יקב קסטל של משפחת בן זקן, יקב פלם של משפחת פלם ויקב סוסון ים של היינן והמייסד זאב דוניה במושב בר גיורא. ביקבי הבוטיק האלה עדיין משמרים את מסורת ייצור היין, כפי שאפשר לפגוש באזורי היין הנחשבים של צרפת ואיטליה - יקבים שממוקמים צמוד לכרמים שבהן גדלים הענבים.
12 צפייה בגלריה
יקב קדמא
יקב קדמא
הנוף והסוכה ביקב קדמא
(צילום: באדיבות היקב)
במיוחד בחורף, האזור קסום ומזמין, ואם נפלתם על יום שמש חורפית - אז בכלל הסתדרתם. כאן תוכלו לשכוח לרגע מכל העולם ולנשום לתוך הטבע. שימו לב שיש מקומות (כמו יקב פלם, אבל יש עוד רבים אחרים) שיש בקרבתם שולחנות קק"ל, ובעזרת תיק עם כמה דברים טעימים שהבאתם מהבית, תוכלו לעשות שם פיקניק קטן עם בקבוק שרכשתם ביקב.

יקב פלם

במרכז המבקרים של היקב, אפשר להתארח לטעימות יין או לסדנת יין, ואפשר לשלב בביקור גם סיור מודרך ביקב (300 שקלים לזוג עבור סיור בכרם וטעימת ארבעה סוגי יינות לצד גבינות ולחמים). פלם זה יקב בוטיק משפחתי שמציין השנה 26 שנות פעילות, מה שמעיד גם על גילה של תרבות היין החדשה בארץ. בראש היקב עומד אב המשפחה, ישראל פלם, שבמשך 35 שנים עבד ביקבי כרמל. בנו, גולן, למד תואר שני בייננות והוא היינן של היקב, בנו השני, גלעד, משמש כמנכ"ל היקב, ואמם - קמי מנהלת הכספים של העסק.
12 צפייה בגלריה
מסעדות בטבע
מסעדות בטבע
יש ספסלי קק"ל בכניסה ליקב, לכו על פיקניק בכניסה ליער. יקב פלם
(צילום: Cornersfilms)
את הדרך היקב הזה התחיל כיקב גראז', וב-2005 העתיק את פעילותו למבנה יפהפה עם מרכז מבקרים הצופה לנוף המשכר נשכח של הרי ירושלים. היין הראשון של היקב בוקבק בשנת 1998 וכיום בבעלות היקב 290 דונם של כרמים (באבן ספיר ובגבעת ישעיהו), מהם מיוצרים 180,000 בקבוקים בשנה, כש-30 אחוז מתוכם משווקים מחוץ לישראל.
סוגי הענבים שיש פה הם קברנה סוביניון, מרלו, סירה, רוזה, סוביניון בלאן, שרדונה ובלנד "פלם קלאסיקו", הנחשב לרב המכר מבין כל יינות היקב (365-115 שקלים), שמתיישנים בחביות עץ אלון.
יער הקדושים אשתאול, 02-9929923, הגעה בתיאום מראש, כשר

יקב מטלר

יקב משפחתי קטן של בני הזוג לאה והנס מטלר, שעברו מאזור המרכז להרי ירושלים לפני 11 שנים. את היין שמייצרים ביקב תוכלו לטעום בגינה היפה שמוקפת עצי פרי, ולאה מגישה גם בראנץ'.
12 צפייה בגלריה
(צילום: טס מטלר)
12 צפייה בגלריה
יקב מטלר
יקב מטלר
הגפנים והבראנץ' ביקב מטלר
(צילום: באדיבות היקב)
בין היינות יש להם קברנה סוביניון, שלושה ממסכים אדומים, ויין רוזה. אגב, גם את הבירות, הלימונצ'לו, שמן הזית והריבות הנהדרות - לאה מייצרת בעצמה. הכרם שלהם גדל בסמיכות ליקב המשפחתי, שם גם פועלות מזקקת גראפה ומבשלת בירות ביתית, הנושאת את אותו השם כמו היקב. טעימת שלושה יינות וליקר אחד המלווים בגבינות ולחם, יעלו לכם 55 שקלים.
עגור, 050-2802554, 054-4512045, שבת 16:00-10:00 בתיאום מראש, לא כשר

יקב רביב

יקב משפחתי נוסף הוא רביב, שבו מיוצרים יינות מגפנים הגדלים בכרם הממוקם מול בית המשפחה. אופיר רביב, מהנדס אזרחי במקצועו, הוא גם היינן ששתל את הכרם בשנת 2010.
12 צפייה בגלריה
יקב רביב
יקב רביב
(צילום: באדיבות היקב)
12 צפייה בגלריה
  אופיר ודינה רביב: הגפנים ממוקמות מול בית המשפחה
  אופיר ודינה רביב: הגפנים ממוקמות מול בית המשפחה
אופיר ודינה רביב: הגפנים ממוקמות מול בית המשפחה

מאז 2015 הוא עוסק בייצור היין, כשכל ארבעת ילדיו מסייעים לו בעבודות היקב. אשתו, דינה, מעצבת גרפית במקצועה, אחראית על הויזואליה של כל הבקבוקים. כיום מייצרים שם 5,000 בקבוקים בשנה מהזנים מרלו, סירה ופטיט ורדו, וגם כמה בלנדים ורוזה. מחירו של בקבוק יין מתחיל ב-80 שקלים.
נס הרים, 052-2393293‏, בתיאום מראש, כשר

יקב קדמא

לינה סלוצקין הקימה את יקב "קדמא" לפני 13 שנים. את היין היא מייצרת בכדי חרס ענקיים, שאותם הביאה מגיאורגיה, בכוונה לייצר יין בשיטה עתיקה שכוללת תסיסה והשריה בכדים. עד כה, היקב שלה הוא היחידי בארץ שבו מייצרים את היין בשיטה הזו. בין היינות המיוצרים ביקב יש שנין בלאן, יין קינוח ושלושה יינות אדומים נוספים. אם תחליטו להגיע לכאן, תבקשו מסלוצקין לעשות לכם סיור במקום כולל הסברים וטעימות (מחיר: 49-149 שקלים, תלוי במספר הטעימות שתרצו). בחצר המוצלת של היקב, שצופה לנוף יפהפה, מתקיימות ארוחות, הופעות ג'אז וטעימות יין לצד גבינות ולחם. המלצה שלנו: לפני שמגיעים ליקב, כדאי להתקשר ולבדוק מה בתוכנית לסוף השבוע הקרוב.
כפר אוריה, 054-9195156, 02-9927894, ראשון-חמישי בתיאום מראש שישי-שבת 15:00-11:00, לא כשר

יקב כרם ברק

יקב בוטיק משפחתי שהוקם בשנת 2011 על ידי בני הזוג יוסי ויעל רוזנברג, שרכשו משק במושב בקוע מתוך רצון להקים שם יקב בוטיק ומחלבה ואף לנטוע כרמי יין. יקב "כרם ברק" נקרא על שם בנם הבכור והאהוב, ברק ז"ל, שנפטר ממחלה קשה בגיל 18. ברק היה אמן וצייר קומיקס, והדמויות שיצר לסיפוריו (גיבורי-על ואחרים) מעטרים את תוויות היינות השונות ואת הלוגו המסקרן של היקב. במהלך השנים, ועד להקמת היקב, יוסי ייצר יין לצריכה עצמית ולחברים בלבד.
12 צפייה בגלריה
כרם ברק חוות רוזנברג
כרם ברק חוות רוזנברג
(צילום: יעל רוזנברג)
הידע והניסיון שצבר עם השנים, חברו לאהבה לאדמה ולחלום לעבודת כפיים פשוטה - וכל אלא התממשו לכדי משק תיירותי פעיל - "חוות רוזנברג", שהיקב הוא אחד ממרכיביו העיקריים. לצידו, פועלים שם מחלבה ומרכז מבקרים, בו אפשר לרכוש את הגבינות והיינות המיוצרים במקום. בימי שישי, מרכז המבקרים פתוח בין השעות 10:00-15:00 לביקור, לטעימת ארבעה יינות (60 שקל) ולארוחות בראנץ' (35-65 שקל).
משק 46 בקוע, 052-6288591, הגעה בתיאום מראש, לא כשר

יקב קסטל

ללא ספק יש כאן את אחד ממרתפי החביות היפים ביותר בארץ, אבל זה גם אחד היקבים היפים, המאפשר סיורים מודרכים בתיאום מראש: טעימת יין (ללא סיור): 80-115 שקל, סיור וטעימת יין: 145 שקל. יקב הבוטיק הוותיק הזה מייצג אותנו בכבוד על מדפי חנויות היין ובמסעדות היוקרתיות ביותר בעולם. מדובר ביקב משפחתי השוכן בהרי יהודה המקדמים את פני העולים לירושלים.
12 צפייה בגלריה
אלי בן זקן, יקב רזיאל
אלי בן זקן, יקב רזיאל
(צילום: תיקי גולן)
הסיפור שעומד מאחוריו הוא היינן והבעלים אלי בן זקן, שנטע את כרמיו בשנת 1988 והפך לחלוץ באזור יהודה, כשבשנת 1992 הוא בצר את הענבים ל-600 בקבוקי היין הראשונים. היום מייצר היקב כ-200,000 בקבוקים בשנה, והוא חביב מבקרי היין הישראלי בארץ ובעולם.
יד השמונה, 02-5342249, הגעה בתיאום מראש, כשר

יקב הדר

היקב הזה הוא למעשה הגשמת חלומם של בני הזוג פיטר (עולה מארצות הברית) ובת שבע מארק - הוא נגן קונטרבס בפילהרמונית והיא שחקנית לשעבר בתיאטרון ילדים. לקראת הפרישה לגמלאות החליטו השניים לעשות שינוי דרסטי בחייהם, ולעזוב את ביתם בהוד השרון לטובת שטח נטוש ומוזנח במושב עגור.
12 צפייה בגלריה
יקב הדר
יקב הדר
(צילום: באדיבות היקב)
12 צפייה בגלריה
 פיטר ובת שבע מארק: נטעו כרם בשטח נטוש
 פיטר ובת שבע מארק: נטעו כרם בשטח נטוש
פיטר ובת שבע מארק: נטעו כרם בשטח נטוש
הם נטעו שם כרם, והקימו יקב במחסן ששימש בעבר לייבוש טבק. הבית עצמו קטן למדי, אבל יש לו מרפסת ענקית הצופה אל הגפנים וחלל אינטימי שיכול להכיל עד 100 איש, בו הם מארחים בקיץ קונצרטים לחובבי יין. אבל עכשיו בחורף, הם פתוחים למבקרים - ביקור ביקב עם טעימת מגוון יינות, ריבות וזיתים ולחם המוכנים במקום: 75 שקלים.
כיום בבעלות השניים שלושה כרמים והם מייצרים יינות סירה, קברנה פרנק וקולומבר. כיום היקב מייצר 4,500 בקבוקים בשנה.
משק 13 עגור, 050-2325110, בתיאום מראש, לא כשר

יקב צובה

היקב הוקם בשנת 2005 על ידי היינן פול דאב, והוא נמצא משמאל לכניסה לקיבוץ פלמ"ח צובה. כרמי היקב נמצאים גם בסביבה הקרובה, ומי שרוצה יכול להצטרף לסיור מודרך בכרמים ובגת העתיקה מתקופת בית ראשון שנמצאת במקום. כרמי היקב פרוסים על שטח של כ-400 דונמים, ומספקים ענבי יין ליקבים נוספים באזור. מבין 60,000 הבקבוקים המיוצרים מדי שנה, יין הדגל של היקב הוא "מצודה" - שילוב של קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומלבק, שיושן במשך 24 חודשים בחבית.
12 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
אפשר לשלב עם לילה באזור ואז לשתות כמה שרוצים. יקב צובה
חוץ מזה, מייצרים שם גם יינות זניים: שיראז, קברנה סוביניון, מרלו ושרדונה. יש כאן גם יין קינוח לבן המופק מענבי שרדונה ויין קינוח אדום בסגנון פורט, העשוי מענבי קברנה סוביניון (160 שקל). ליקב גם מרכז מבקרים הפתוח בכל ימות השבוע בין השעות 10:00-16:00 ושישי 10:00-14:00, שבו אפשר לטעום מקבץ יינות בעלות של 60 שקלים וגם לקנות הביתה (הרכישה מבטלת את התשלום על הטעימה).
קיבוץ צובה, 02-5347678, הגעה בתיאום מראש, כשר

יקב שורק

מוסד ייחודי בענף היין הישראלי. מדובר ביקב, החובק בתוכו בית ספר מקצועי לעשיית יין בבעלותו של ניר שחם. שני הענפים האלו, המתקיימים בכפיפה אחת - מאפשרים לשחם חופש בחירה ויצירה: מבחירת הכרמים והזנים, ועד לאופי היינות המיוצרים במקום מדי שנה. היקב בוצר בארבעה אזורי גידול שונים מכרמים נבחרים, תוך חיפוש מתמיד אחר כרמים חדשים בהם גדלים זנים ייחודיים ומעניינים. יינות היקב אינם משויכים לסדרות, ולכן אינם מחויבים להמשכיות מבציר לבציר. היקב עצמו מייצר יינות איכותיים, במקצועיות ובמגוון סגנונות, הניחנים בעוצמת טעמים ובטקסטורה בולטת שמקורה בענבים ובטכנולוגיה חדשנית.
נחשון, 08-9450844, הגעה בתיאום מראש, לא כשר

יקב טפרברג

אחד מהיקבים הגדולים והמתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית בישראל. היקב הוותיק נוסד בשנת 1870, והיום נמצא בבעלות הדור השישי – מוטי טפרברג.
12 צפייה בגלריה
יקב כרם ענבים גפן, טפרברג
יקב כרם ענבים גפן, טפרברג
הכרם של טפרברג: יינות בכמה רמות מחיר
(צילום: יח"צ טפרברג)
היינן שיקי ראוכברגר עושה עבודה נפלאה, ומייצר מספר סדרות של יינות איכות המופקים ממרבית זני הענבים הגדלים בארץ. ליקב מבחר יינות בכמה רמות מחיר, ומה שבטוח הוא, שכל אחד ימצא שם את טעמו.
צרעה, 02-9908080, הגעה בתיאום מראש, כשר

יקב צרעה

אחד היקבים המסקרנים והטובים בארץ, שהיינות שלו מופקים בעזרת מומחה היין, ערן פיק. היקב אמנם נוסד בשנת 1993 על ידי רוני ג'יימס ז"ל, אך פיק לקח את המושכות ודאג לכך שהיין יופק מתוצרי בית הגידול עצמו. ואכן, מתוך 100,000 היינות המיוצרים ביקב, רובם קרויים על שם הכרמים האיכותיים שנמצאים בסביבת היקב. כאן יש טעימות יין רגילות לצד צלוחית גבינות ולחם (120 שקל), וכן טעימות עומק מיינות היקב (180 שקל).
צרעה, 02-9908261, הגעה בתיאום מראש, כשר