המטבח הוא מגרש המשחקים של משפחת לבנטל, המתגוררת בלונדון: האבא אוהב שוקולד ולילדים יש תחביב: להמציא עוגיות. רייצ’ל מרכוס-לבנטל ומייקל לבנטל, נולדו וגדלו בלונדון, ובשל כך הם לא רק מנסים מתכונים חדשים בבית, אלא גם מקפידים במקביל לשמור על המסורת הקולינרית של המשפחה.
“אוכל בעבורנו הוא זיכרונות ומורשת, וחשוב לנו להעביר את המסורת הזאת הלאה לילדים. אם לא נעשה זאת, כל זה עלול ללכת לאיבוד. לכן, אנחנו מכינים את המאכלים שעליהם אנחנו גדלנו שוב ושוב כדי שיהפכו לחלק בלתי נפרד גם מטעמי הילדות של הילדים שלנו, סמי וג‘ק”, אומר מייקל.
מייקל הוא מוציא לאור, סופר ומייסד “גפילטעפסט” – פסטיבל האוכל היהודי של לונדון. בקרוב יראו אור ספר הילדים החדש שכתב: "מלך השוקולד" אשר מגולל את תולדות המעדן המתוק בעולם היהודי; וספר צדקה דיגיטלי ובו 50 מתכוני שוקולד כשרים. הספרים הצבעוניים ייצאו לאור בהוצאת "גרינבין" שהקים מייקל כדי ליצור ספרי ילדים יהודיים איכותיים.
רייצ'ל היא עורכת דין במקצועה, בת למשפחה שהיגרה לבריטניה ממצרים, וגדלה על מטעמיה של אימא שלה - ממלוחייה ועד מעמול תמרים.
1 צפייה בגלריה
שטרודל תפוחים, משפחת בנטל
שטרודל תפוחים, משפחת בנטל
השטרודל של הסבתא
(צילום: דבון שוב)
לרגל החג מייקל מתכנן לאפות את השטרודל של סבתא סופי. את השטרודל הזה הכינה סבתא שלו מדי שבוע לערב שבת גם כשהייתה כבר בת יותר מ-90: "כשאני מכין אותו – אף שזה מאתגר – עולים בי זיכרונות נעימים. לא אשכח כיצד נתנה לי בכל יום שישי קופסת פלסטיק ובה כמה פרוסות מהשטרודל. ביום ראשון כבר החזרתי אותה ריקה עד השבוע הבא”.
לפני מותה הספיק מייקל לאפות עם סבתו את השטרודל האהוב, והיא אף דאגה להשאיר לנכדים את המתכון כתוב בכתב ידה. “אבל המתכון שהשאירה אינו מדויק וסוג הבצק שונה מזה שהשתמשה בו בעצמה”, אומרת רייצ’ל. מייקל מעריך שהסיבה לבלבול, לכאורה, היא שסבתא סופי המנוחה לא השתמשה מעולם במתכון כתוב. אבל טעמו של השטרודל ששיחזרו יצא דומה מאוד לזה שנצרב על לשונו של מייקל.

השטרודל של סבתא סופי

מצרכים ל-10-8 מנות:
1 חבילת (400 גרם) בצק עלים מוכן, מופשר (מייקל ורייצ‘ל משוכנעים שזה צריך להיות פילו או בצק לשטרודל) מעט קמח לקימוח משטח העבודה 1 כף שמן צמחי 8 כפות ריבת פטל 4 כפות שקדים, טחונים 4 תפוחים ירוקים, מקולפים, ללא הליבה ומגוררים ¾ כוס (170 גר' צימוקים) ½ כפית קינמון 1 ביצה טרופה
להגשה - מעט אבקת סוכר
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
  2. חוצים את יריעת הבצק לרוחבה ומניחים על משטח מקומח קלות או על נייר אפייה. מרדדים חתיכת בצק למלבן דק בגודל 40X30 ס"מ.
  3. מברישים את מלבן הבצק במחצית מכמות השמן ומשאירים שוליים נקיים ברוחב ½2 ס"מ.
  4. מורחים 4 כפות של ריבה בשכבה אחידה ומפזרים מעל 2 כפות שקדים טחונים.
  5. מניחים את התפוחים המגוררים במסננת וסוחטים מהם את המיץ. מפזרים מחצית מכמות התפוחים בשכבה אחידה, ומפזרים מעל מחצית מהצימוקים ו-¼ כפית קינמון.
  6. מגלגלים בזהירות את הבצק לרולדה ומעבירים לתבנית כשהתפר פונה כלפי מטה. תוחבים את הקצוות מתחת ומברישים בביצה הטרופה.
  7. חוזרים על סדר הפעולות עם הבצק והמילוי הנותרים לשטרודל השני.
  8. אופים במשך כ-35-30 דקות עד שהשטרודל זהוב ותפוח. מניחים להתקרר על רשת.
  9. לפני ההגשה בוזקים מעל אבקת סוכר וחותכים לפרוסות.
המתכון באדיבות foodish, הסיפור של האוכל היהודי