אין כמו עוגת תפוחים לשבת. השילוב הכי מוצלח בעיני הוא של תפוחים ואגוזים בעוגה, וכך נולד המתכון של עוגת התפוחים עם קראסט אגוזים משגע. השילוב של אגוזים, תפוחים וסוכר חום יוצר מעטה קריספי וטעים, האגוזים מקבלים אפקט של קלייה מחום האפייה וזה מעניק להם טוויסט שאי אפשר לעמוד בפניו. אני השתמשתי השתמשתי בסוכר חום כהה לאפייה, אבל אפשר גם להחליף לסוכר לבן ועדיין ייצא לכם טעים.
המתכון השני הוא מאפינס ביתיים טעימים ועדינים במתיקותם. השטרויזל מקמח מלא, וגם במאפינס עצמו השתמשתי בקמח כוסמין מלא.
2 צפייה בגלריה
מירי צדוק, עוגת תפוחים
מירי צדוק, עוגת תפוחים
עוגת תפוחים משגעת עם קראסט אגוזים
(צילום: מירי צדוק)
במתכון האחרון יש לכם גם אופציה לעוגה נפלאה מקמח כוסמין מלא עם תפוחים מקורמלים. הרעיון כאן הוא לפזר כמה שיותר תפוחים מקורמלים על כמה שיותר שטח, כך שהעוגה לא תהיה גבוהה מדי אבל היא תכיל הרבה תפוחים. אז ההוראות הן לאפות אותה בתבנית מלבנית או בתבנית עגולה (26 ס"מ) כך שיהיה כמה שיותר שטח פנים עליו תוכלו לפזר את התפוחים המקורמלים. מה שהכי יפה בעוגה הזאת זה שהיא פרווה כך שהיא מתאימה גם לערב ראש השנה. זאת ללא ספק אחת מעוגות התפוחים הטובות שלי, ואני ממליצה לאכול אותה חמה עם כדור גלידה וניל ליד.

עוגת תפוחים עם קראסט אגוזים

המצרכים:
4 ביצים 1/2 כוס סוכר קנים או סוכר לבן 1/4 כוס סוכר להקצפת החלבונים 3/4 כוס שמן 1/2 1 קמח מנופה(אפשר כוס קמח כוסמין וחצי כוס קמח לבן) 1 כפית אבקת אפייה 1 כפית תמצית וניל 2 תפוחים ירוקים קלופים ופרוסים לפרוסות דקות
לקראסט - 1 תפוח, קלוף ופרוס דק 1 כוס אגוזים, קצוצים (אפשר גם חצי כוס, תלוי בגודל התבנית שבחרתם) 3 כפות סוכר חום כהה לאפייה לקישוט 1 כפית קינמון
אופן ההכנה:
  1. מפרידים חלבונים וחלמונים, את החלבונים שמים בקערת מיקסר ומקציפים עם רבע כוס סוכר עד לקבלת קצף תפוח ויציב.
  2. מעבירים את החלבונים לקערה אחרת ובאותה קערה (אין צורך לשטוף) מוסיפים חלמונים וחצי כוס סוכר חום כהה, מקציפים במשך 3 דקות עד לקבלת קצף תפוח ובהיר.
  3. מנמיכים את המהירות של המיקסר ומוסיפים את השמן בהדרגה, עד שהוא מוטמע בתערובת. מוסיפים תמצית וניל ואבקת אפייה.
  4. מקפלים את החלבונים המוקצפים לתוך התערובת ולאחר מכן מוסיפים את הקמח המנופה, נותנים ערבוב קצר.
  5. פורסים שני תפוחים לפרוסות דקות, את התפוח השלישי שומרים לכיסוי העוגה, מוציאים על הליבה של התפוח ופורסים לרבעים ואח"כ לשמיניות ואת השמניות חותכים לשנים עד שמתקבלות פרוסות תפוחים הכי דקות.
  6. מוסיפים את התפוחים הפרוסים לתערובת כך שכולם יהיו מכוסים ומעבירים את התערובת לתבנית מכוסה בנייר אפייה, תבנית בקוטר 22-26 ס"מ תתאים.
  7. פורסים את התפוח השלישי ומסדרים אותו יפה מעל העיסה ומעל מפזרים את האגוזים הקצוצים וכף סוכר חום כהה.
  8. מכניסים לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות ל-60-75 דקות, עד אשר קיסם ננעץ ויוצא יבש.

מאפינס תפוחים וקינמון

המצרכים:
3 ביצים 3% גביע יוגורט 1/4 כוס שמן 1 כוס קמח כוסמין מלא 1 כוס קמח כוסמין לבן 1 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית סודה לשתייה 3/4 כוסות סוכר קנים 1 כפית תצית וניל 2 תפוחים גראנד סמיט (הירוקים), קלופים ומגוררים
החומרים לשטרויזל - 100 גר' קמח כוסמין מלא (3/4 כוס) 1/3 סוכר קנים 1/2 כפית קינמון 80 גר' חמאה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את השטרוייזל - מערבבים את קמח, סוכר קנים, חצי כפית קינמון עם החמאה עד לקבלת בצק אחיד עוטפים אות הבצק בניילון נצמד ומאחסנים בפריזר לרבע שעה.
  2. משתמשים בשתי קערות - בקערה אחת מערבבים את החומרים היבשים קמח וסוכר, בקערה שנייה מערבבים את החומרים הרטובים – ביצים, יוגורט, שמן, תמצית וניל. מערבבים את החומרים היבשים עם הרטובים ומוספים את התפוחים המגוררים, רצוי לא לערבב יותר מדי אלא רק עד שהכל מתאחד.
  3. בעזרת שתי כפות מכניסים לתבנית מאפינס מכוסה במנז'טים וממלאים רק 3/4 מהכמות שלא יהיה מלא עד הסוף.
  4. מוציאים את הבצק של השטרוייזל שהיה מהקפאה ומגררים מעל המאפינס.
  5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-20-25 דקות. מוציאים מהתנור מקררים ומשחררים מהתבנית. אפשר לשמור בקופסא אטומה יומיים או במקרר.

עוגת תפוחים מקמח כוסמין

המצרכים (לתבנית מלבנית 36×24):
4 ביצים 1/2 כוס סוכר קנים 1 כוס קמח כוסמין מלא 1/2 1 כוס קמח כוסמין לבן או קמח לבן רגיל 3/4 כוס שמן 1 כפית אבקת אפייה גרידה מחצי לימון 1 כפית תמצית וניל
2 צפייה בגלריה
מירי צדוק, עוגת תפוחים
מירי צדוק, עוגת תפוחים
עוגה עם תפוחים מקורמלים
(צילום: מירי צדוק)
לקרמל - 1 כוס סוכר 3-4 תפוחים ירוקים חתוכים לקוביות קטנות
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו גיטרה מקציפים 4 ביצים עם חצי כוס סוכר קנים למשך 5 דקות עד לקבלת קצף לבן ותפוח. 
  2. מאטים את פעולת המיקסר ומוסיפים שאת השמן בהדרגה עד שכל השמן נטמע בתוך הבלילה.
  3. מפסיקים פעולת המיקסר ועם מרית מקפלים לתערובת את הקמח המנופה ואבקת האפייה.
  4. משמנים תבנית מלבנית. מעבירים את הבלילה לתבנית כך שתתפזר באופן שווה בכל התבנית.
  5. מכינים את הקרמל - במחבת בקוטר 26 ס"מ שמים כוס סוכר ומחממים, עד אשר הקצוות משנים את צבעם לחום בהיר. מערבבים בעדינות את הסוכר עד אשר הוא הופך לנוזל סמיך של קרמל.
  6. מעבירים את קוביות התפוחים למחבת עם הקרמל וממתינים 2 דקות שהם יגירו נוזלים, נותנים ערבוב קצר כך שכל קוביות מהתפוחים יהיו מכוסים ברוטב מהקרמל ומעבירים מעל מהבלילה עם מעט מהנוזלים שניגרו מהתפוחים. מפזרים באופן שווה שכל העוגה תהיה מכוסה בתפוחים המקורמלים.
  7. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות לכ- 30 עד 40 דקות עד אשר קיסם ננעץ ויוצא יבש. מוציאים את העוגה, מקררים מעט ומפזרים מעל אבקת סוכר.
מירי צדוק היא מתכונאית ובעלת הבלוג "עוגה לשבת"