לא חשוב איזה מין הורים לאיזה מין ילדים אנחנו, אוכל תמיד היה ויהיה נושא שמעסיק אותנו באופן יומיומי ואיננו מרפה או מתיישן. בין אם ילדינו קטנטנים, מתבגרים או בוגרים, בין אם הם אוכלים את כל או רוב הארוחות שלהם בבית או במסגרת אחרת בה הם מעבירים את יומם, הדאגה לתזונתם והמכשולים שעומדים בפנינו סביב סוגיות הקשורות בה תמיד קיימים.
מתכונים נוספים שיכולים לעניין אותך:
המגפה העולמית מצאה את כולנו מתמסרים לעבודות/הנאות המטבח, מוצאים בהן מפלט ועיסוק משחרר להמון שעות פנאי כפויות ובית מלא פיות רעבים. החזרה לשיגרה (ואיתה שלל עיסוקים שהצטברו ושאיפה עזה לנורמליות) השאירה אותנו מרוקנים ורוויים בחזית ההאכלה הביתית, שנמשכת כמובן ללא הפוגה.
בשנתיים האחרונות אני מוצאת את עצמי אורזת את ארוחת הצהריים של הילדים, הארוחה המרכזית שלהם ביום בדרך כלל, בקופסאות עם מפית ומזלג ומשלחת אותן כל אחת לייעודה: האחת עושה את דרכה ברכבת לירושלים שם מעביר החייל את ימיו והשנייה באוטובוס ליפו שם מבלה המתבגרת בבית הספר.
אני מאמינה שאוכל צריך להיאכל תמיד במיטבו: טמפרטורה, מרקם, תיבול וכ"ו, עניין לא בלתי בעייתי כשמדובר באוכל שנארז בקופסה ומיועד לצריכה שעות רבות לאחר מכן. תוסיפו לכך את המצב שמוכר בוודאי להורים רבים, בו שני ילדים שגדלו באותו בית, סביב אותו שולחן, עם דלת פתוחה לאותו מקרר מפתחים העדפות קולינריות שונות בתכלית זו מזה.
כך יוצא שאני נדרשת להמציא את עצמי מחדש שבוע אחר שבוע: לגוון, לארוז בתנאים מיטביים, לשמח ולהשביע שני אכלנים לגמרי לא רעים אך בעלי סטנדרטים גבוהים ושונים זה מזו. כך נולדים מדי כמה שבועות מיני מזונות חדשים שתפקידם להיטיב עם אהובי ולהרגיע את מצפוני הקולינרי שגם כך נוקף ומטריד נוכח העובדה שאיננו נפגשים עוד סביב שולחן האוכל על בסיס יומיומי. כך נולד השבוע, לגמרי במקרה, סלט ארוחה שיש בו עוף, בורגול, עדשים, ענבים, ירקות וירוקים – שילוב של הרבה דברים טובים שמתחברים יחד לקופסת אוכל טעימה ומשמחת, כזו שתצלח לא רע את השעות שעוברות מאז שהוכנה ועד שתאכל ואפילו איננה דורשת חימום.
5 צפייה בגלריה
סלט עוף בורגול עדשים
סלט עוף בורגול עדשים
(צילום: מיכל וקסמן)

סלט עוף עם בורגול ועדשים

שתי הערות לפני שמתחילים:
  • כשייעלמו הענבים מהשווקים אפשר יהיה להחליפם בקוביות תפוח חמצמצות או בגרגירי רימון.
  • אם אין לכם זמן או חשק להכין עוף קונפי אפשר להשתמש בשאריות עוף צלוי או אפילו בחזה עוף חתוך לנתחים.
המצרכים:
לעוף - 6 שוקיים של עוף 1 בצל קטן, חצוי לרוחבו עם הקליפה 10 גרגירי פלפל שחור שלמים מלח ים שמן זית לכיסוי העוף
לענבים - 300-250 גרם ענבים סגולים בשלים אך מוצקים, מחוברים לאשכולות שמן זית לזילוף
לעדשים - ¼ כוס עדשים שחורות 1 בצל קטן חצוי לרוחבו עם הקליפה מים כפול מגובה העדשים בסיר
לבורגול - ¼ כוס בורגול ¾ כוס מים 2 כפות שמן זית מלח ים
לסלט - עוף מבושל, מצונן ומפורק לנתחים בגודל ביס ענבים צלויים, מופרדים מגבעוליהם בורגול, מבושל ומצונן עדשים מבושלות, מסוננות ומבושלות ½ פלפל ירוק חריף, חצוי לאורכו, נקי מגרעינים ופרוס דק (או יותר, או פחות, לפי מידת החריפות הרצויה) 1 בצל סגול בינוני חצוי לאורכו, וכל חצי חתוך לאורכו לפלחים צרים 1 כוס עלי פטרוזיליה, מופרדים מגבעוליהם 1 כוס עלי נענע, מופרדים מגבעוליהם 1 כוס עלי בזיל או בזיל תאילנדי, מופרדים מגבעוליהם חופן עלי שומר, מופרדים לנוצות (לא חובה) 3 בצלים ירוקים חתוכים למקטעים חופן שקדים קלויים, קצוצים גס
5 צפייה בגלריה
סלט עוף בורגול עדשים
סלט עוף בורגול עדשים
(צילום: מיכל וקסמן)
לרוטב - 1 כפית גרידת לימון מיץ סחוט טרי מלימון שלם נוזלי הצליה של הענבים, אם יש 1 כף דיבס (דבש ענבים. אם אין, אפשר להחליף ב 1 כפית דבש) 1 כף חומץ יין לבן מלח ים פלפל שחור גרוס טרי שמן זית בנדיבות
אופן ההכנה:
מכינים את העוף - בסיר לא גדול שמים שוקי עוף, בצל חתוך, גרגירי פלפל ומלח. ממלאים שמן זית עד קצת מעל גובה העוף. אל דאגה, את השמן מסננים בסוף.
מביאים את השמן בסיר לרתיחה מתונה מאוד, מעל להבה נמוכה. מבשלים כמעט ללא רתיחה במשך שעה, עד שהעוף רך מאוד. מורידים מהגז ומניחים לעוף להתקרר לגמרי בתוך השמן. אפשר להכין את העוף יום לפני ולשמור אותו בשמן עד רגע הכנת הסלט.
5 צפייה בגלריה
סלט עוף בורגול עדשים
סלט עוף בורגול עדשים
(צילום: מיכל וקסמן)
מכינים את הענבים - מחממים תנור ל-250 מעלות עם טורבו. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומסדרים עליה את הענבים עם השיזרה (הגבעולים המחברים אותם לאשכול).
מזלפים שמן זית בנדיבות וצולים 20-15 דקות או עד שהענבים נצרבים מעט, מצטמקים מעט ומזדגגים. מצננים את הענבים ומפרידים מן האשכול.
5 צפייה בגלריה
סלט עוף בורגול עדשים
סלט עוף בורגול עדשים
(צילום: מיכל וקסמן)
מכינים את העדשים - בסיר לא גדול שמים עדשים ובצל חצוי. ממלאים מים כפול מגובה העדשים. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים ברתיחה פעילה (אך לא עצבנית) במשך 20 דקות, עד שהעדשים רכות אבל לא מתפרקות. מסננים את העדשים, זורקים את הבצל ומצננים.
מכינים את הבורגול - בסיר לא גדול שמים בורגול, שמן זית ומלח. מערבבים ומלהיטים מעל להבה חזקה. מוסיפים מים, מערבבים, מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים 10 דקות מעל להבה נמוכה. מכבים להבה ומניחים לסיר לעמוד מכוסה 15 דקות נוספות. מעבירים את הבורגול לקערה ומצננים.
מכינים את הרוטב - בצנצנת מערבבים את כל מרכיבי הרוטב. סוגרים ומנערים היטב עד שמתקבלת אמולסיה קרמית.
מכינים את הסלט - בקערה גדולה שמים עוף מפורק, ענבים מפורקים, בורגול, עדשים, בצל, פלפל חריף וירוקים. יוצקים את הרוטב ומערבבים בעדינות בעזרת הידיים. עורמים את הסלט בתוך קערת הגשה ואוכלים מיד.
5 צפייה בגלריה
סלט עוף בורגול עדשים
סלט עוף בורגול עדשים
(צילום: מיכל וקסמן)