בשיתוף אחוזות רובינשטיין, סנו, מוטי, דקסל פארמה
אין כמו האוכל של סבתא – יש בו קסם נוסטלגי וניחוחות של פעם, מנות שעברו מדור לדור ומספרות על המקום ממנו באו הסבתות שלנו. בשבועות הקרובים ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, נצא למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" נפגוש דמויות צבעוניות ומרתקות, ניחשף למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. והפעם: סבתא מרים מלמדת את תמרה אהרוני להכין חמין בגרסה הירושלמית-ספרדית. צפו בכתבה בראש העמוד

חמין לשבת שמתבשל כל הלילה

מרים נדב (86) נולדה, גדלה וחיה עד היום בירושלים. כבר שישים שנים היא מתגוררת באותו בית בשכונת אוהל משה, אחת השכונות הראשונות שהוקמו מחוץ לחומות העיר העתיקה. השכונה נמצאת בסמוך לשוק מחנה יהודה, שם עושה מרים את הקניות שלה.
3 צפייה בגלריה
מרים נדב עם חמין מקרוני
מרים נדב עם חמין מקרוני
מרים נדב בשוק מחנה יהודה
(צילום: ענת פייזר)
רוב שנותיה של מרים סבבו סביב הסירים – היא התחילה לעבוד במטבח כבר בגיל 10. "הוציאו אותי מבית הספר ועבדתי אצל משפחה, הייתי עוזרת לקלף ירקות ולנקות", היא מספרת. כשבגרה, עבדה במשך שנים בתור טבחית במסעדת פועלים ברחוב שטראוס בעיר. בין היתר היא האכילה את הנשיא הראשון חיים ויצמן ואשתו ורה. "הייתי עושה להם כל יום פירה ובשר".
מרים, דור 12 בירושלים, גדלה על המטבח הספרדי. במהלך השבוע, האוכל בבית היה פשוט וזול – ירקות, אורז וקטניות. בשישי היה מוגש חמין מקרוני, מנה מפוארת שמכינים בשכבות של אטריות, תפוחי אדמה, ביצים מבושלות ובשר. החמין מתבשל כל הלילה ומקבל צבע שחום משגע וטעם חלומי.
"זה חמין מיוחד של הספרדים", מסבירה מרים. "מכינים אותו בבוקר, מעבירים אותו לפני כניסת השבת לתנור ובשבת, אחרי שיוצאים מבית הכנסת, אחד הילדים הולך להביא את החמין ואז עושים קידוש ויושבים לאכול".
את חמין המקרוני למדה מרים להכין בצעירותה ועד היום היא מבשלת אותו לשלושת ילדיה, לששת נכדיה ועשרת הנינים, שמבקרים אותה מידי יום. את החמין היא מכינה כיום עם שוקיים של עוף ועם פסטה במרקם מחוספס, "שתספח אליה את כל הטעמים".
3 צפייה בגלריה
מרים נדב עם חמין מקרוני
מרים נדב עם חמין מקרוני
מרים נדב עם חמין מקרוני
(צילום: ענת פייזר)

חמין מקרוני ירושלמי של מרים נדב

מצרכים:
1 בצל
2 תפוחי אדמה
3 שוקיים של עוף
1 כפית פלפל שחור
1 כפית מלח
שמן לטיגון
להרכבת הסיר:
ספגטי מס 15
3 ביצים מבושלות
1 כפית פלפל שחור
1 כפית מלח
אופן הכנה:
קוצצים בצל ומטגנים עד שהוא מקבל גוון שחום.
מוסיפים לסיר את העוף עם התבלינים. מטגנים במשך רבע שעה.
מוציאים מהסיר ומניחים על נייר סופג.
מבשלים את חבילת הספגטי בסיר עם מים וכפית מלח גס למשך 10 דקות, מסננים ושוטפים.
מתבלים את הספגטי במלח ובפלפל.
מסדרים בתחתית הסיר תפוחי אדמה פרוסות עגולות של 2-3 ס"מ. שמים מעל מעט שמן ובצל מטוגן, ומעליהם - חלק מהספגטי.
מעל הספגטי מסדרים את שוקי העוף ושלוש ביצים שבושלו מראש עטופות ברדיד אלומיניום.
מעל העוף מפזרים את יתרת הספגטי.
מבשלים על אש קטנה למשך כל הלילה.
3 צפייה בגלריה
מרים נדב עם חמין מקרוני
מרים נדב עם חמין מקרוני
חמין מקרוני
(צילום: ענת פייזר)
  • "פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס יוצא בשבועות אלו למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל
בשיתוף אחוזות, סנו, מוטי, דקסל פארמה
פורסם לראשונה: 07:20, 21.02.22