הפעם יש כאן ארבעה מתכונים מושלמים לשולחן החג, מכל טוב השוק: מרק פול, שהוא בשבילי מלא משמעות; סלט קינואה חגיגי עם סלק ופקאנים בוויניגרט תפוזים; גלילות חצילים במילוי עדשים, בטטה ושאר ירקות, אפויים ברוטב עגבניות משגע; ולקינוח – גלידת טחינה טבעונית שעושים בקלות ללא צורך במכונת גלידה.
מי ייתן והחג השנה יביא איתו את ההתחדשות שאנחנו כל כך צריכים, ושגם כל כך מגיע לנו. יאללה מתכונים.

מרק פול

המצרכים: ¾ ק"ג תרמילי פול טריים או 2 כוסות פול (טריים או קפואים) 1 כרישה גדולה, שטופה היטב ופרוסה לטבעות דקות (בערך 2 כוסות) 2 ענפי סלרי (ללא העלים), פרוסים 2 גזרים, פרוסים לטבעות 2 קישואים, חתוכים לקוביות 2 תפו"א גדולים, פרוסים לקוביות 2 כפות שמן זית ½ כפית כורכום 1 כפית מלח, או יותר לפי הטעם ½ כפית פלפל שחור 2 ליטר מים, או יותר לפי הצורך צרור כוסברה קצוצה (בערך כוס)
אופן ההכנה:
  1. מחלצים את הפול מתוך התרמילים. אחר כך, בעזרת סכין יוצרים חתך קטן בכל פול ומקלפים בנפרד כל פול. אם אין פולים טריים ומשתמשים בפולים קפואים - אפשר לדלג על שלב זה.
  2. בסיר עמוק מחממים שמן זית. מוסיפים את הירקות הקצוצים - כרישה, סלרי, גזר, קישואים ותפוחי אדמה. מוסיפים כורכום, מלח ופלפל שחור, מערבבים ונותנים לירקות להתבשל ולהזיע במשך כ-10 דקות תוך כדי ערבוב מידי פעם.
  3. מוסיפים 2 ליטר מים, מערבבים ומביאים לרתיחה. לאחר הרתיחה מבשלים 45 דקות נוספות על להבה בינונית עד שכל הירקות מתרככים. אם צריך מוסיפים מעט מים.
  4. מוסיפים את פולי הפולים הקלופים, מביאים שוב לרתיחה וממשיכים לבשל 45 דקות נוספות.
  5. בעזרת מועך תפוחי אדמה מועכים את הירקות באופן גס מאוד. בשלב הזה ניתן להוסיף עוד מים אם רוצים עד לסמיכות הרצויה (אני מוסיפה בערך עוד 2 כוסות מים) ומבשלים 10 דקות נוספות. בודקים תיבול ומוסיפים עוד מלח ופלפל אם צריך.
  6. מכבים את הלהבה ומוסיפים פנימה צרור של כוסברה קצוצה דק (בערך כוס). מגישים לצד מצה שאותה מפוררים לתוך קערית המרק האישית.

סלט קינואה

המצרכים:
לקינואה - 1 כוס קינואה 1 כף שמן זית ½ כפית מלח
לשאר מרכיבי הסלט - 1 סלק מבושל (בין 200-250 גר'), חתוך לקוביות קטנטנות ½ כוס גזר, מגורר דק ½ כוס אגוזי פקאן, קצוצים גס ½ כוס פטרוזיליה, קצוצה 2-3 ענפי בצל ירוק, קצוצים
לוויניגרט תפוזים (במנה משתמשים במחצית מהכמות) - ¼ כוס מיץ תפוזים 2 כפות מיץ לימון או חומץ בן יין ½ כוס שמן זית גרידת תפוז מתפוז אחד ½ כפית מלח (או יותר לפי טעם) ½ כפית פלפל שחור
3 צפייה בגלריה
סלט קינואה וסלק בוויניגרט תפוזים
סלט קינואה וסלק בוויניגרט תפוזים
סלט קינואה וסלק בוויניגרט תפוזים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הסלק (אם משתמשים בסלק שבושל מראש מדלגים על שלב זה) - מחממים תנור ל-200 מעלות. עוטפים את הסלק בנייר כסף ומכניסים לתנור לאפייה, כשעה – שעה ורבע, תלוי בגודל הסלק עד לריכוך. מצננים ואז מקלפים את הסלק.
  2. מבשלים את הקינואה - ישנן מספר שיטות לבישול קינואה, אני מבשלת קינואה כמו אורז: בסיר קטן מחממים שמן זית, מוסיפים את הקינואה ומטגנים 1-2 דקות תוך כדי ערבוב. מוסיפים 2 כוסות מים, מכסים ומביאים לרתיחה. לאחר הרתיחה מנמיכים את הלהבה למינימום, ומבשלים עד שכל המים מתאדים, כ-20 דקות. מניחים לקינואה להצטנן.
  3. מכינים את הוויניגרט – מכניסים לצנצנת עם מכסה את כל חומרי הוויניגרט. סוגרים היטב את הצנצנת ומשקשקים עד לקבלת רוטב אחיד.
  4. בקערת ערבוב גדולה מניחים את כל חומרי הסלט - קינואה מבושלת, קוביות סלק, גזר מגורד, פקאן, פטרוזיליה קצוצה ובצל ירוק. שופכים מעל כמחצית מרוטב הוויניגרט שהכנו ומערבבים בעדינות בעזרת מזלג, ומגישים.

גלילות חצילים במילוי עדשים

המצרכים:
לחצילים - 3 חצילים 1/4 כוס שמן זית להברשה
למילוי העדשים – ½ כוס עדשים שחורות או ירוקות, מושרות לשעתיים לפחות, שטופות ומסוננות 1 בצל קטן, קצוץ דק 2 ענפי סלרי (בערך ⅓ כוס), קצוץ דק 1 בטטה בינונית, מגוררת דק או עבה על פומפייה 6-7 פטריות, קצוצות 1 פלפל צ'ילי (פחות או יותר לפי טעם), קצוץ דק 2 כפות אורגנו טרי קצוץ דק או 1 כף אורגנו יבש 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית כמון 1 כפית בהרט 1 כף רכז רימונים 1 כפית מלח ½ כפית פלפל שחור ½1 כוסות מים
לרוטב העגבניות – 400 גר' עגבניות מרוסקות 1 כף שמן זית 2 שיני שום, כתושות קורט מלח, קורט פלפל שחור
להגשה – ¼ כוס עלי בזיליקום, קצוצים
3 צפייה בגלריה
גלילות חצילים במילוי עדשים ושאר ירקות
גלילות חצילים במילוי עדשים ושאר ירקות
גלילות חצילים במילוי עדשים ושאר ירקות
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את החצילים - מחממים תנור ל-200 מעלות. בעזרת קולפן קולפים את החצילים בצורת זברה. פורסים את החצילים לאורך לפרוסות בעובי של כ-1 ס"מ, ומניחים אותן בשכבה אחת על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון (תצטרכו שתי תבניות בשביל כמות כזאת). מברישים את פרוסות החצילים בשמן זית בנדיבות. אופים עד להשחמה, בין 20-30 דקות. מצננים.
  2. מכינים את מילוי העדשים - במחבת רחבה (סוטאז') עם מכסה מחממים שמן זית. מוסיפים בצל קצוץ דק ומטגנים תוך כדי ערבוב 2-3 דקות. מוסיפים סלרי קצוץ, בטטה מגורדת, פטריות קצוצות, פלפל צ'ילי קצוץ (כמות הפלפל צ'ילי היא לפי טעם, ניתן גם לוותר לגמרי אם חוששים מחריפות), פפריקה מתוקה, כמון, בהרט, מלח ופלפל שחור, וממשיכים לטגן תוך כדי ערבוב 5 דקות נוספות.
  3. מוסיפים עדשים שחורות או ירוקות (שטופות ומסוננות), אורגנו טרי או יבש, רכז רימונים ומים. מערבבים, מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, ומבשלים עד שהמים מתאדים והעדשים מתרככות, כ-25 דקות. מכבים את הלהבה ומשאירים (מכוסה) להצטנן מעט לפני מילוי החצילים.
  4. מכינים תבנית מתאימה, בגודל 20X30 ס"מ או דומה לכך, רצוי מסוג פיירקס. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  5. מכינים את רוטב העגבניות – בקערה מתאימה מניחים את כל מרכיבי הרוטב ומערבבים. משאירים במקרר עד למילוי.
  6. מילוי החצילים - מניחים על משטח עבודה נקי את פרוסת החציל. מניחים כף גדושה ממילוי העדשים בשלישי התחתון של החציל ומגלגלים אותו כך שהמילוי נעטף כולו בחציל. מניחים בעדינות בתבנית וממשיכים לפרוסת החציל הבאה. את החצילים מניחים אחד לצד השני בצפיפות יחסית.
  7. יוצקים מעל לחצילים את רוטב העגבניות ומכניסים לתנור לאפייה של כ-30 דקות.
  8. לפני הגשה - מפזרים מעל בזיליקום קצוץ, ומגישים.

גלידת טחינה

המצרכים:
2 פחיות קרם קוקוס (400 מ"ל כל אחת), 17% שומן לפחות, מקוררות למשך הלילה 1/2 כוס טחינה גולמית 1/4 כוס סילאן 5-6 תמרים מסוג מג'הול, קצוצים
3 צפייה בגלריה
גלידת טחינה טבעונית
גלידת טחינה טבעונית
גלידת טחינה טבעונית
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. שימו לב - לפני הכנת הגלידה יש לקרר את פחיות קרם הקוקוס במקרר למשך 8 שעות לפחות. בזמן הזה נוצרת היפרדות של קרם הקוקוס לשתי שכבות – העליונה היא קרם הקוקוס עם מרקם סמיך מאוד ומתחתיה נוזל הקוקוס. לצורך הכנת הגלידה משתמשים בשכבה העליונה והסמיכה בלבד. את נוזל הקוקוס אפשר לשמור בצד ולהשתמש בו לתבשילים או לשייקים.
  2. פותחים בזהירות (ללא ערבוב כלל) את פחיות קרם הקוקוס. בעזרת כף שולפים את השכבה העליונה והמוצקה של קרם הקוקוס ומניחים בקערה. בעזרת מיקסר מקציפים את קרם הקוקוס למשך 3-5 דקות.
  3. מוסיפים לתערובת טחינה גולמית, סילאן ותמרים קצוצים. מקציפים שוב עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. מעבירים את התערובת לכלי שטוח יחסית ומכניסים להקפאה לשעתיים. זהו, הגלידה מוכנה. אם מקפיאים את הגלידה במשך כמה ימים, כדאי להוציא אותה מהמקפיא מספר דקות לפני הגשה.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג "העדשים השמחות"