עוגת תפוחים דנית

ענת צרפתי
המצרכים (תבנית עגולה בקוטר 22 ס"מ או תבנית אינגליש קייק בגודל 13X28 ס"מ):
450 גר' (3 יחידות) תפוחים מסוג פינק ליידי, חרמון או גאלה 1 כף מיץ לימון 1 כוס + 1 כף (210 גר') סוכר לבן 1 כף (15 גר') קינמון 175 גר' חמאה רכה (או מרגרינה) 3 ביצים בגודל L, בטמפרטורת החדר 1/4 1 כוסות (175 גר') קמח תופח
5 צפייה בגלריה
עוגת תפוחים
עוגת תפוחים
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים את התבנית, מקמחים אותה קלות ומנערים כדי להיפטר מעודפי קמח.
  2. קולפים ומגלענים את התפוחים. חותכים אותם לרבעים, ופורסים כל רבע לאורכו לפרוסות דקות ככל האפשר. מעבירים את הפרוסות לקערה, מוסיפים את מיץ הלימון ומערבבים היטב.
  3. שמים בקערית 3 כפות (35 גר') מהסוכר ואת הקינמון ומערבבים. שומרים בצד.
  4. מתקינים במיקסר את וו הגיטרה (אפשר לעבוד גם עם מיקסר ידני). שמים בקערת המיקסר את החמאה ומעבדים כדקה במהירות נמוכה. מוסיפים בהדרגה את יתרת הסוכר, מגבירים למהירות בינונית-גבוהה ומערבלים 3 דקות. עוצרים ומנקים את דפנות וקרקעית הקערה עם לקקן. מערבלים 3 דקות נוספות, עוצרים ומנקים את הקערה שוב.
  5. מפעילים שוב את המיקסר ומוסיפים את הביצים, בזו אחר זו (מחכים בכל פעם שהביצה הקודמת תיטמע). עוצרים ומנקים את דופנות וקרקעית הקערה.
  6. מעבדים עוד כמה שניות ומורידים את מהירות המערבל לנמוכה ביותר. מוסיפים בהדרגה את הקמח ומעבדים רק עד שמתקבלת בלילה אחידה.
  7. יוצקים לתבנית מחצית מהבלילה ומיישרים.
  8. מסננים את פרוסות התפוחים היטב מהנוזלים, מוסיפים להן את תערובת הקינמון והסוכר ומערבבים היטב. מסדרים מחצית מפרוסות התפוחים על הבלילה שבתבנית בשני מעגלים – הפרוסות צריכות לחפוף זו את זו, כמו רעפים.
  9. מכסים את הפרוסות ביתרת הבלילה ומסדרים עליה את יתרת הפרוסות - גם הן בשני מעגלים חופפים.
  10. אופים כ-55 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

טארט תפוחים ונוגטין שקדים

מיקי שמו
המצרכים (לתבנית קפיצית עגולה/רינג בקוטר 24 ס"מ):
לבצק פריך עדין: 175 גר' (1/4 1 כוסות) קמח לבן 100 גר' (1 כוס פחות 2 כפות) אבקת סוכר 50 גר' (כ-3/4 כוס לא דחוסה) שקדים טחונים (אבקת שקדים) קורט מלח 1/4 כפית תמצית וניל איכותית (לא חובה) 50 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות 2 חלמונים מביצה מס' 1 (לשמור חלבון אחד לנוגטין) 2 כפות מים קרים 2 כפות ריבת משמש או תפוחים או אגסים איכותית
לשכבת התפוחים - 5 תפוחי עץ מזן גרני סמית (בינוניים), מגולענים, קלופים ופרוסים לפרוסות דקות 3/4 כוס (150 גר') סוכר 2 שקיקים (20 גר') סוכר וניל 50 גר' (1/2-2/3 כוס) שקדים (קלופים), קצוצים דק 50 גר' (כ-1/3 כוס) צימוקים בהירים
לנוגטין שקדים - 1 חלבון (של ביצה מס' 1) 1/2 כוס סוכר 150 גר' (1/2 1 כוסות) שקדים מולבנים פרוסים (שבבי שקדים)
לזיגוג מבריק - 2 כפות נפאז' (לא חובה)
להגשה - גלידה וניל (לא חובה)
אופן ההכנה:
  1. לבצק הפריך - מניחים חומרים יבשים (קמח, אבקת סוכר, אבקת שקדים ומלח) במעבד מזון ומפעילים למשך 10 שניות.
  2. מוסיפים וניל, חמאה וחלמונים ומעבדים עד לקבלת פירורים גדולים. מוסיפים 2 כפות מים קרים ומעבדים עד להווצרות כדור בצק חלק. מוציאים, עוטפים בניילון נצמד ומאחסנים במקרר למשך חצי שעה עד שעה.
  3. כשהבצק נראה נוח לעבודה, מוציאים מן המקרר, מרדדים בתבנית או ברינג שמונח על גבי תבנית אפייה שטוחה (תבנית תנור) ומאחסנים במקרר או במקפיא עד לשעת הצורך.
  4. להכנת התפוחים - מכינים סיר מלא מים רותחים על אש גבוהה. מוסיפים את פרוסות התפוחים ומביאים לרתיחה, תוך בעבוע טוב, במשך 5 דקות או עד שהתפוחים רכים דיים אך לא רכים מדי. מסננים היטב ומעבירים לקערה.
  5. מוציאים את התבנית מן המקרר ומורחים שכבה דקיקה של ריבה על גבי הבצק.
  6. מערבבים תפוחים עם סוכר, סוכר וניל, שקדים קצוצים וצימוקים ומניחים ל-10 דקות, עד להשתחררות נוזלים. מעבירים למסננת ומסננים היטב, כדי שהתפוחים לא ירטיבו בהמשך את הבצק. מניחים את התפוחים על גבי הריבה בתבנית, מיישרים ומהדקים. מתאימים את גובה דפנות הבצק לגובה התפוחים, יתכן ויהיה צורך להנמיך מעט את דפנות הבצק.
  7. מחממים תנור ל-170 מעלות.
  8. לנוגטין - מניחים חלבון וסוכר בסיר על אש גבוהה. מערבבים בכף עץ עד שהסוכר נמס, הנוזל מסמיך וכף העץ מותירה סימנים בנוזל. מוסיפים שקדים ומערבבים במשך 3-4 דקות או עד שהשקדים מזהיבים קלות. מפזרים באופן אחיד על פני העוגה. מכניסים לתנור ואופים במשך 37 דקות או עד ששבבי השקדים ושולי הבצק מוזהבים היטב. אם אופים בשתי תבניות פאי מוארכות משך האפיה יהיה 30 דקות. מוציאים ומצננים.
  9. מצפים בזיגוג מבריק (מומלץ מאוד - אך לא חובה): מניחים 2 כפות נפאז' בקערית ומוסיפים 1/2 1 כפות מים רותחים. מערבבים עד לקבלת נוזל חלק ומושחים את העוגה (הן את הנוגטין והן את שולי הבצק) בעזרת מברשת. מומלץ להגיש עם גלידה וניל.

עוגת תפוחים עם קראסט אגוזים

מירי צדוק
המצרכים: 4 ביצים 1/2 כוס סוכר קנים או סוכר לבן 1/4 כוס סוכר להקצפת החלבונים 3/4 כוס שמן 1/2 1 קמח מנופה (אפשר כוס קמח כוסמין וחצי כוס קמח לבן) 1 כפית אבקת אפייה 1 כפית תמצית וניל 2 תפוחים ירוקים, קלופים ופרוסים לפרוסות דקות
לקראסט - 1 תפוח, קלוף ופרוס דק 1 כוס אגוזים, קצוצים (אפשר גם חצי כוס, תלוי בגודל התבנית שבחרתם) 3 כפות סוכר חום כהה לאפייה לקישוט 1 כפית קינמון
5 צפייה בגלריה
עוגת תפוחים, מירי צדוק
עוגת תפוחים, מירי צדוק
(צילום: מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. מפרידים חלבונים וחלמונים, את החלבונים שמים בקערת מיקסר ומקציפים עם רבע כוס סוכר עד לקבלת קצף תפוח ויציב.
  2. מעבירים את החלבונים לקערה אחרת ובאותה קערה (אין צורך לשטוף) מוסיפים חלמונים וחצי כוס סוכר חום כהה, מקציפים במשך 3 דקות עד לקבלת קצף תפוח ובהיר.
  3. מנמיכים את המהירות של המיקסר ומוסיפים את השמן בהדרגה, עד שהוא מוטמע בתערובת. מוסיפים תמצית וניל ואבקת אפייה.
  4. מקפלים את החלבונים המוקצפים לתוך התערובת ולאחר מכן מוסיפים את הקמח המנופה, נותנים ערבוב קצר.
  5. פורסים שני תפוחים לפרוסות דקות, את התפוח השלישי שומרים לכיסוי העוגה, מוציאים על הליבה של התפוח ופורסים לרבעים ואח"כ לשמיניות ואת השמניות חותכים לשנים עד שמתקבלות פרוסות תפוחים הכי דקות.
  6. מוסיפים את התפוחים הפרוסים לתערובת כך שכולם יהיו מכוסים ומעבירים את התערובת לתבנית מכוסה בנייר אפייה, תבנית בקוטר 22-26 ס"מ תתאים.
  7. פורסים את התפוח השלישי ומסדרים אותו יפה מעל העיסה ומעל מפזרים את האגוזים הקצוצים וכף סוכר חום כהה.
  8. מכניסים לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות ל-60-75 דקות, עד אשר קיסם ננעץ ויוצא יבש.

עוגת תפוחים בחושה ומתובלת

רוני ונציה
המצרכים: 2 כוסות קמח לבן 1 כוס קמח חיטה מלא 1 ו-1/2 כפיות אבקת סודה לשתייה 1/2 כפית אגוז מוסקט, טחון 1 כפית קינמון ‭1/4‬ כפית ציפורן, טחון ‭1/4‬ כפית ג'ינג'ר, טחון ‭1/4‬ כפית מלח 1/2 1 כוסות שמן צמחי 1 כוס + 2 ו-1/2 כפות סוכר חום בהיר 3 ביצים 1 כפית תמצית וניל 5-4 תפוחים ‭500)‬ גר') מסוג גרנד, קלופים וחתוכים לקוביות בגודל 1 ס"מ (לכמות של 3 ו-1/2 כוסות) 1 ו-1/4 כוסות אגוזי פקאן קלויים, קצוצים גס 1 כוס צימוקים 3 כפות ברנדי תפוחים קלבדוס (או ברנדי אחר) כלים: תבנית סיר פלא בקוטר כ‭25-‬ ס"מ, משומנת
אופן ההכנה:
  1. בקערה קטנה שמים את הצימוקים עם ה"קלבדוס‭,"‬ ומשרים במשך שעה. מסננים.
  2. מחממים את התנור לחום בינוני-נמוך ‭160)‬ מעלות‭.(‬
  3. מנפים יחד את שני סוגי הקמחים, אבקת הסודה, התבלינים והמלח.
  4. בקערת מערבל שמים את השמן והסוכר, ומקציפים במהירות בינונית עד לקבלת תערובת סמיכה, במשך כ‭5-‬ דקות. מוסיפים את הביצים בזו אחר זו, ומקציפים היטב לאחר כל תוספת. מוסיפים את הווניל. במהירות נמוכה ובהדרגה מוסיפים את תערובת הקמח, ומערבלים רק עד שהחומרים נספגים בתערובת.
  5. מקפלים פנימה את התפוחים, האגוזים והצימוקים בעזרת מרית.
  6. יוצקים לתוך התבנית ואופים ‭60-55‬ דקות, או עד שקיסם הננעץ פנימה יוצא נקי. ‭
  7. מצננים את העוגה בתבנית צינון מלא. מעבירים סכין חדה וקטנה מסביב, הופכים ומשחררים מהתבנית.

עוגת תפוחים וקוקוס

מורן גיל
המצרכים (לתבנית בקוטר 24 ס"מ):
לתערובת העוגה - 4 ביצים 300 גר' סוכר חום דמררה 1 כפית מחית וניל 180 מ"ל שמן קנולה 140 גר' קמח לבן 80 גר' שבבי קוקוס לבן 2 כפיות אבקת אפייה
לטעם והניחוחות - 3 תפוחים קלופים וחתוכים לקוביות 3 כפות (30 גר') סוכר לבן 1 כפית קינמון חופן שקדים פרוסים 1/2 תפוח פרוס דק לקישוט העוגה מעל
5 צפייה בגלריה
עוגת תפוחים וקוקוס
עוגת תפוחים וקוקוס
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-170 מעלות ומשמנים את התבנית.
  2. על מנת להוציא מהתפוחים את הנוזלים, מערבבים אותם בקערה עם הסוכר הלבן והקינמון ונותנים לקערה לעמוד בצד כ-15 דקות.
  3. בינתיים מתחילים בהכנת תערובת העוגה. מקציפים במיקסר עם וו בלון את הביצים עם הסוכר והוניל לתערובת תפוחה ובהירה.
  4. לאחר שהתערובת תפחה, בעת ערבוב המיקסר, מוסיפים בזרם דק את שמן הקנולה עד לאיחודו בתערובת.
  5. מוסיפים את הקמח, שבבי הקוקוס ואבקת האפייה עד להטמעתם בתערובת העוגה.
  6. מוציאים את קערת המיקסר ומקפלים לתוך התערובת שבתוכה את התפוחים החתוכים לאחר שהנוזלים שלהם יצאו. חשוב לשים לב להעביר את התפוחים ללא הנוזלים שבקערה.
  7. מכינים תבנית משומנת עם נייר אפייה בתחתית ומעבירים לתוכה את תערובת העוגה.
  8. מסדרים פרוסות תפוחים ושקדים פרוסים בחלק העליון של העוגה ומכניסים לאפייה בתנור החם לכ-50 דקות עד שעה, או עד שמרכז העוגה יציב ויבש, מומלץ לבדוק עם קיסם.
  9. נותנים לעוגה להתקרר כשעה בטמפרטורת החדר ומחלצים אותה עם סכין שמעבירים בעדינות בקצוות דפנות התבנית. מפזרים קצת אבקת סוכר מעל לקישוט ובתאבון!

עוגה גבינה בחושה עם תפוחים

אלון גולדמן
המרכיבים (לתבנית קפיצית עגולה בקוטר 26 ס"מ):
לקראמבל פירורים - 50 גר' חמאה קרה 50 גר' (1/4 כוס) סוכר 50 גר' (5 כפות) קמח לבן 50 גר' (כ-3/4 כוס לא דחוסה) שקדים טחונים (אבקת שקדים) ניתן להחליף את אבקת השקדים בקמח לבן.
לשכבת התפוחים - 20-30 גר' חמאה 5 תפוחי עץ (600 גר' לערך) מזן גרני סמית, חתוכים לקוביות קטנות 3 כפות סוכר חום דמררה מעט קינמון
לעיסת הגבינה - 150 גר' חמאה רכה 300 גר' (1/2 1 כוסות) סוכר תוכן מקל וניל אחד או 1 כפית תמצית ניל איכותית גרד קליפת לימון אחד 150 גר' גבינת שמנת 30% 150 גר' גבינה לבנה 9% 270 גר' (2 כוסות פחות כף) קמח לבן 6 גר' (כ-1/2 שקיק) אבקת אפיה 165 גר' ביצים (כ-3 ביצים מס' 1)
לשימון - מעט חמאה מומסת
לקימוח - מעט קמח לבן
אופן ההכנה:
  1. קראמבל: מניחים חמאה, סוכר, קמח ושקדים טחונים במעבד מזון ומעבדים עד לקבלת פירורים. מאחסנים במקרר או בטמפרטורת החדר עד לשעת הצורך.
  2. מכינים את התפוחים: מחממים מעט חמאה בסיר רחב או מחבת גדולה על אש בינונית ומוסיפים תפוחי עץ, סוכר חום דמררה ומעט קינמון. מקפיצים עד להתרככות התפוחים ומסירים מן האש. מסננים היטב.
  3. מחממים תנור ל-155 מעלות, משמנים תבנית במעט חמאה מומסת ומקמחים קלות.
  4. מכינים את עיסת הגבינה: מקציפים חמאה וסוכר עד לקבלת עיסה חלקה. מוסיפים תוכן מקל וניל או תמצית וניל, גרד קליפת לימון ואת שני סוגי הגבינות. מקציפים עד לקבלת עיסה חלקה.
  5. מערבבים קמח עם אבקת אפיה בקערה נקייה. טורפים ביצים בקערית נפרדת.
  6. מוסיפים לעיסה, לסירוגין, ביצים טרופות וקמח ומקציפים עד לקבלת עיסה חלקה.
  7. יוצקים שליש מהעיסה לתבנית.
  8. מפזרים את התפוחים (המסוננים היטב!) מעל העיסה ויוצקים את יתרת העיסה.
  9. מפזרים את פירורי הבצק (הקראמבל) ששמרנו בצד. בשלב זה מומלץ להכניס את העוגה למקרר, למשך שעה, להתייצבות המסה, אך אין זה הכרחי.
  10. מכניסים לתנור ואופים במשך 65-75 דקות או עד שהפירורים מזהיבים היטב וקיסם הננעץ בעוגה יוצא יבש למדי. חשוב להזהר מייבוש יתר. מוציאים את העוגה מהתנור ומצננים במשך שעה לפחות בטמפרטורת החדר.

רולדת תפוחים עם קרם גבינה

חגית שחם
המצרכים (ל-1 רולדה):
לבסיס - 6 ביצים מופרדות 140 גר' קמח 1 כפית אבקת אפיה 1 כפית קינמון קורט מלח 1/2 כוס שמן קנולה 1/4 כוס חלב 1/4 כוס דבש 1/3 כוס סוכר
לקרם - 500 גר' גבינת מסקרפונה 500 גר' שמנת מתוקה 3/4 כוס (160 גר') סוכר 60 גר' דבש 1 כפית תמצית וניל
לתפוחים מקורמלים - 4 תפוחים קלופים, חצויים, נקיים מגרעינים ופרוסים לפרוסות דקות 1/2 כוס (120 גר') סוכר דמררה 120 גר' דבש 1 כף מיץ לימון 1 כפית קינמון 100 גר' חמאה
5 צפייה בגלריה
תפוחים יעל שביט
תפוחים יעל שביט
(צילום: חגית שחם)
אופן ההכנה:
  1. קולפים את התפוחים, חוצים לשניים ומנקים את הגרעינים בעזרת סכין קטנה. פורסים את התפוחים לפרוסות דקיקות כך שמתקבלות מעין קשתות.
  2. בסיר רחב ושטוח מניחים את כל החומרים למעט התפוחים, ממיסים הכל עד לקבלת נוזל אחיד. מוסיפים את פרוסות התפוחים ומבשלים תוך ערבוב מדי פעם, כ-10 דקות עד שהפרוסות מתרככות ומקבלות גוון שקוף מעט.
  3. מעבירים את תכולת הסיר למסננת ונותנים לתפוחים להצטנן לגמרי.
  4. להכנת הבסיס - מחממים תנור ל-170 מעלות.
  5. מרפדים שתי תבניות תנור גדולות (30X40) או גודל דומה בנייר אפייה ומשמנים את הנייר.
  6. בקערה אחת מערבבים - קמח, 3/4 כוס סוכר, את 1/3 כוס הסוכר הנוספת יש לשמור בצד להקצפת החלבונים, מלח, אבקת אפייה וקינמון.
  7. בקערה שנייה מערבבים היטב חלמונים, שמן, דבש וחלב. מאחדים את שתי התערובות וטורפים לבלילה חלקה.
  8. בקערת המיקסר מניחים חלבונים ומקציפים במהירות גבוהה עד קבלת קצף לבן בהיר. מוסיפים בהדרגה 1/3 כוס סוכר וממשיכים להקציף לקבלת קצף רך אך יציב.
  9. מקפלים את הקצף לבלילה – בכל פעם 1/3 מכמות הקצף לקבלת בלילה אחידה ומעט נוזלית. מחלקים את הבלילה בצורה שווה בין שתי התבניות שהכנו, משטחים ומחליקים את הבלילה כך שתגיע לכל קצוות התבנית.
  10. אופים כ-15 דקות עד שהעוגה מוכנה, זהובה, אפויה וקפיצית למגע. מוצאים מהתנור ומצננים לחלוטין.
  11. מכינים את הקרם - בקערת המיקסר שמים את גבינת המסקרפונה, הסוכר הווניל והדבש. מקציפים במהירות בינונית עד שרואים שלא נשארו גושי גבינה. מוסיפים את השמנת המתוקה ומקציפים עד קבלת קרם אוורירי ויציב.
  12. מרכיבים את העוגה - על מנת להקל על הגלגול, משחררים בעדינות את הרולדות מנייר האפייה אבל משאירים אותן על הנייר. בעזרת סרגל מחלקים כל רולדה לארבעה פסים שווים ברוחב כ-8 ס"מ.
  13. מורחים על כל רולדה חתוכה, ובעוד הפרוסות זו ליד זו שליש מהקרם ומפזרים בצורה שווה על כל פני השטח. שליש מהקרם משאירים לציפוי העוגה.
  14. מתחילים לגלגל פרוסה אחת של רולדה בצורה הדוקה. בכל פעם מוסיפים רצועה ומגלגלים יחד.
  15. מניחים את הרולדה על צלחת הגשה ומצפים את העוגה שהתקבלה בקרם ששמרנו.
  16. מקשטים את העוגה - מניחים את פרוסות התפוח כך שיהיו חופפות בהיקף החיצוני של העוגה, ליצירת עיגול וחוזר חלילה עד שמצפים את כל העוגה ומתקבלת מעין שושנה. אפשר לקחת ארבע פרוסות להניח אותן בשורה כשהן חופפות מעט ולגלגל יחד לקבלת מעין שושנה קטנה שניתן להניח במרכז העוגה. את העוגה שומרים בקירור.

מאפינס תפוחים וקינמון

מירי צדוק
המצרכים: 3 ביצים גביע יוגורט 3% 1/4 כוס שמן 1 כוס קמח כוסמין מלא 1 כוס קמח כוסמין לבן 1 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית סודה לשתייה 3/4 כוסות סוכר קנים 1 כפית תצית וניל 2 תפוחים גראנד סמיט (הירוקים), קלופים ומגוררים
החומרים לשטרויזל - 100 גר' קמח כוסמין מלא (3/4 כוס) 1/3 סוכר קנים 1/2 כפית קינמון 80 גר' חמאה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את השטרוייזל - מערבבים את קמח, סוכר קנים, חצי כפית קינמון עם החמאה עד לקבלת בצק אחיד עוטפים אות הבצק בניילון נצמד ומאחסנים בפריזר לרבע שעה.
  2. משתמשים בשתי קערות - בקערה אחת מערבבים את החומרים היבשים קמח וסוכר, בקערה שנייה מערבבים את החומרים הרטובים – ביצים, יוגורט, שמן, תמצית וניל. מערבבים את החומרים היבשים עם הרטובים ומוספים את התפוחים המגוררים, רצוי לא לערבב יותר מדי אלא רק עד שהכל מתאחד.
  3. בעזרת שתי כפות מכניסים לתבנית מאפינס מכוסה במנז'טים וממלאים רק 3/4 מהכמות שלא יהיה מלא עד הסוף.
  4. מוציאים את הבצק של השטרוייזל שהיה מהקפאה ומגררים מעל המאפינס.
  5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-20-25 דקות. מוציאים מהתנור מקררים ומשחררים מהתבנית. אפשר לשמור בקופסא אטומה יומיים או במקרר.

רולדת תפוחי עץ

המצרכים (לרולדה אחת ארוכה, ניתן ואף רצוי להכפיל כמויות):
לבצק - 100 גר' חמאה (להוציא מהקירור כ-15 דקות לפני השימוש) 1/2 1 כוסות קמח (כוס בנפח 200 מ"ל או 180 גר' קמח) 1 חלמון ביצה (את החלבון שמרו לשלב הכנת הציפוי) 1/2 שקית אבקת אפייה 2 כפות סוכר 1 כפית תמצית וניל 2 כפות חלב
למלית - 3 תפוחי עץ גדולים, קלופים (מכל הסוגים) 2 כפות מיץ לימון 3 כפות סוכר 1 כפית קינמון 1 כף גדושה צימוקים בהירים (לא חובה)
לקישוט - אבקת סוכר חופן שקדים פרוסים
5 צפייה בגלריה
רולדת תפוחי עץ מבצק פריך
רולדת תפוחי עץ מבצק פריך
(צילום: סיגל פרץ ברמר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - בקערה, מערבבים בעזרת מזלג חמאה, חלמון ביצה, קמח, 1/2 שקית אבקת אפייה, סוכר, חלב ותמצית וניל עד לקבלת בצק אחיד. מכסים את הקערה בניילון נצמד, ומעבירים לקירור עד להכנת המלית.
  2. מכינים את המלית - מגרדים את התפוחים הקלופים על פומפייה (בצד הגס שלה), סוחטים היטב את הנוזלים שמפרישים התפוחים, ומעבירים לקערה (את המיץ שנשאר מהתפוחים אפשר לשתות).
  3. מוסיפים לקערה את הצימוקים, הקינמון, הסוכר והלימון, ומערבבים היטב עד לפיזור הסוכר והקינמון באופן אחיד.
  4. מרכיבים את הרולדה - מפזרים קמח בנדיבות על גבי נייר אפייה, ומרדדים את הבצק למלבן בעובי 1/2 ס"מ. מפזרים את מלית התפוחים על כל הבצק, ומגלגלים לרולדה (נאפשר לקפל קיפול ראשון של הבצק בצורה ידנית, ואז להרים את נייר האפייה ולגלגל בעזרתו את הבצק עד לקבלת רולדה).
  5. אפייה - מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות. מניחים את הרולדה עם נייר האפייה באלכסון בתבנית התנור, מושחים את הרולדה בחלבון ששמרנו ומפזרים מעל את השקדים. אופים במשך כ-30 דקות או עד שהמאפה משחים. בסיום האפייה, מוציאים את הרולדה ומניחים בצד לקירור בטמפרטורת החדר.
  6. לפני ההגשה, מפזרים על הרולדה אבקת סוכר, חותכים לפרוסות ומגישים. את החתיכות שנותרו שומרים במקרר.

עוגת תפוחים וערק

אורן גירון
אם אתם לא אוהבים אניס, העוגה הזו לא תתאים לכם. ריחו של האניס מורגש בה, וטעמו מורגש בה בעדינות רבה. ניתן להסתפק בערק פשוט, אפשר להשתמש באוזו איכותי ואפשר להשתמש גם בפסטיס. העוגה אינה מאוד מתוקה: אם אתם אוהבים עוגות מתוקות מאוד, הוסיפו מעט סוכר.
המצרכים (ל-2 תבניות אינגליש קייק באורך 30 ס"מ):
1/2 כוס צימוקים בהירים 2/3 כוס צנוברים 5 תפוחים (600 גר' לערך) מזן גרני סמית, קלופים וחתוכים לקוביות בגודל 1 ס"מ 70 גר' (כ-5 כפות) סוכר דמררה 1 כפית קינמון טחון 350 גר' (21/2 כוסות) קמח לבן 1 שקיק (10 גר') אבקת אפייה 1/4 כפית מלח 4 ביצים מס' 1 או 2 250 גר' (1/4 1 כוסות) סוכר 125 מ"ל (כ-1/2 כוס) שמן זית איכותי 125 מ"ל (כ-1/2 כוס) שמן קנולה 1 כפית תמצית וניל איכותית גרד קליפת לימון אחד 80 מ"ל (1/3 כוס) חלב 3% 80 מ"ל (1/3 כוס) עראק או אוזו או פסטיס
לתבנית: מעט שמן קנולה ומעט סוכר לפיזור
אופן ההכנה:
  1. משרים צימוקים במים חמים למשך חצי שעה-שעה. מסננים וסוחטים היטב בעזרת הידיים.
  2. מחממים מחבת טפלון ללא שמן וקולים את הצנוברים עד להזהבה נאה, תוך השגחה צמודה. מעבירים מיד למעבד מזון וקוצצים גס. מניחים בצד, על צלחת ועליה נייר סופג.
  3. מניחים בקערה תפוחים, סוכר חום דמררה וקינמון ומערבבים היטב. משרים ל-30 דקות ומסננים היטב.
  4. מנפים יחדיו קמח, אבקת אפייה ומלח.
  5. מחממים תנור ל-170 מעלות, משמנים את התבניות ומפזרים מעט סוכר.
  6. מקציפים ביצים וסוכר במהירות בינונית-גבוהה עד לקבלת תערובת תפוחה.
  7. מוסיפים שמן זית, שמן קנולה, תמצית וניל וגרד קליפת לימון ומקציפים עד לקבלת תערובת קרמית, בהירה ואחידה.
  8. מנמיכים את מהירות ההקצפה ומוסיפים את תערובת הקמח, לסירוגין עם החלב והעראק, עד לקבלת עיסה חלקה.
  9. מקפלים פנימה, בעזרת מרית, תפוחים (מסוננים היטב), צנוברים וצימוקים (מסוננים היטב). מערבבים ויוצקים לתבניות.
  10. מכניסים לתנור ואופים במשך 45-50 דקות, או עד שהעוגות זהובות וקיסם הננעץ בהן יוצא כשעליו 2-3 פירורים יבשים. מוציאים ומצננים היטב בטמפרטורת החדר.
פורסם לראשונה: 08:48, 30.09.22