בראש שלי לכל ירק יש אפיון מסוים: חסה נותנת נפח לסלט וסיבים תזונתיים; סלק נותן עומק וחיבור לאדמה; העגבנייה היא סוג של מלכה שיכולה לעשות במטבח כמעט כל דבר; וכן הלאה עם שאר הירקות.
בטטה, מבחינתי, מטרתה להביא שימחה. ככה פשוט. יש לה טעם מתקתק ומנחם, הצבע שלה משגע והיא חביבה על ילדים ומבוגרים כאחד.
יש דרכים רבות לאכול בטטה, וגם שיטות רבות לבשל אותה. אישית, אני מחבבת במיוחד את שיטת האפייה של הבטטה, כשהיא נכנסת לתנור בשלמותה על מצע של מלח גס. בצורה הזאת נמנעת כניסה נוספת של נוזלים לשורש, והטעמים המתוקים של הבטטה מתעצמים. אם עוד לא ניסיתם – אני ממליצה בחום.
במדור היום שלושה מתכונים עם בטטה – הראשון הוא פאי רועים טבעוני על בסיס עדשים ירוקות. את פירה תפוחי האדמה המסורתי מחליף פירה בטטה. למתכון יש מספר שלבים, וההשקעה פה באמת משתלמת כי המאפה שמתקבל טעים באופן יוצא דופן.
המתכון השני הוא פסטה עם בטטה ובצל סגול שאפויים בתנור עם מרווה. האפייה של הבטטה והבצל הסגול בתנור מוציאה מהירקות קרמל שמחמיא מאוד לירקות.
המתכון האחרון הוא פנקייק בטטה. כן כן, קינוח עם בטטה (בעצם למה לא?), ופקאנים מסוכרים, שתוכלו להכין במחבת תוך מספר דקות. יאללה מתכונים.

פאי רועים טבעוני עם פירה בטטה

המצרכים (לתבנית בקוטר 20X30 ס"מ):
לפירה בטטה - 3 בטטות (בערך 1 ק"ג) 2 כפות שמן זית 1/4 כוס פטרוזיליה, קצוצה דק 1/2 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור
לאפיית הבטטות – 1/2 ק"ג מלח גס שמן זית להברשת הבטטות
לשכבת העדשים - 1 כוס עדשים ירוקות, מושרות לשעתיים לפחות, שטופות ומסוננות היטב 1 בצל בינוני, קצוץ דק 2 ענפי סלרי, קצוצים (1 כוס) 1 בטטה קטנה, מגורדת דק (1 כוס) 100 גר' ערמונים קלופים וקלויים, קצוצים גס 400 גר' עגבניות מרוסקות או פאסטה (מחית עגבניות) 3 שיני שום, קצוצות 3 כפות שמן זית 2-3 ענפי אורגנו טרי, קצוץ (או1 כף אורגנו יבש) 1 ענף רוזמרין, קצוץ (1 כף) 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1 כוס מים
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבטטות - מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות טורבו. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון, ועליה שופכים בשכבה עבה מלח גס (כמצע לבטטות). מברישים את הבטטות במעט שמן זית, בעזרת מזלג מחוררים את הבטטה לאורכן ומניחים אותן על המלח גס. מכניסים לתנור ואופים כשעה, עד שהבטטות רכות מאוד. מניחים להצטנן.
  2. מכינים את העדשים - במחבת רחבה ועמוקה מחממים שמן זית. מוסיפים בצל וסלרי קצוצים ומטגנים, תוך כדי ערבוב 3-4 דקות. מוסיפים בטטה מגורדת דק ושום קצוץ וממשיכים לטגן 2 דקות נוספות. מוסיפים את שאר המרכיבים – ערמונים קצוצים גס, עגבניות מרוסקות (או פאסטה), אורגנו, רוזמרין, פפריקה מתוקה, מלח, פלפל שחור וכוס מים. מערבבים היטב, מכסים ומביאים לרתיחה. לאחר הרתיחה מנמיכים לאש בינונית ומבשלים 25-30 דקות, עד שכל הנוזלים מתאדים והעדשים רכות. משאירים מכוסה עוד מספר דקות.
  3. מכינים את הפירה – מסירים מהבטטות את הקליפה, שמתקלפת די בקלות. מעבירים את הבטטות לקערה ומועכים את הבטטות בעזרת מזלג או ממעך תפו"א. מוסיפים לבטטות המעוכות 2 כפות שמן זית, פטרוזיליה קצוצה דק, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  4. מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות, משמנים את התבנית במעט שמן זית. מניחים בתחתית את תבשיל העדשים ומשטחים. מעל לשכבת העדשים מניחים שכבה של פירה הבטטה וגם אותה משטחים ומיישרים. אם רוצים, אפשר להעביר מזלג על השכבה העליונה וליצור כך צורה יפה. אופים ללא כיסוי למשך שעה. אם רוצים השחמה יפה של השכבה העליונה, מוציאים את המאפה כ-10 דקות לפני סיום האפייה, מרססים מעל מעט שמן זית ומחזירים לתנור ל-10 דקות אחרונות. בתאבון.

פסטה עם בטטה ומרווה

המצרכים (ל-3 מנות): 250 גר' פסטה לפי בחירה 1 בטטה (בערך 300 גר') 2 בצלים סגולים 1-2 ענפים של מרווה, עלים בלבד (כ-15 עלים) 3 כפות שמן זית 1/4 כפית אגוז מוסקט 1 כפית מלח
לרוטב - 1 כף שמן זית 20 גר' חמאה (רגילה או טבעונית) 1-2 שיני שום, קצוצות 1/4 כוס צנוברים 1/4 כוס ממי הבישול של הפסטה
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות. קולפים את הבטטה ופורסים לקוביות בגודל נגיסה (בערך 1/2 1 ס"מ). את הבצלים הסגולים פורסים לאורך לרבעים או שמיניות. מניחים בתבנית מתאימה את הבטטות הפרוסות, פלחי הבצל הסגול, עלי מרווה, שמן זית, אגוז מוסקט ומלח. מערבבים כך שכל הירקות עטופים היטב ואופים בתנור כחצי שעה, עד שהבטטות רכות והבצל הסגול מקבל חריכה.
  2. מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן. מכינים את כל המרכיבים מראש ומתזמנים להתחיל את השלב הבא (סיום הכנת הרוטב) 2-3 דקות לפני תום זמן בישול הפסטה.
  3. במחבת רחבה מחממים שמן זית וחמאה. כאשר החמאה נמסה מוסיפים את השום הקצוץ ומטגנים כחצי דקה בלבד (חשוה להקפיד שהשום לא יישרף). מוסיפים למחבת את הבטטה והבצל האפויים, יחד עם עלי המרווה וכל המיצים מהתבנית, מוסיפים את הצנוברים ומערבבים בזהירות.
  4. מוסיפים למחבת את הפסטה המבושלת יחד עם רבע כוס ממי בישול הפסטה, ומערבבים בעדינות עד שכל הפסטה עטופה ברוטב מהמחבת. מגישים מיד. אם רוצים, אפשר להוסיף גבינת פטה מעל.

פנקייק בטטה עם אגוזי פקאן

המצרכים (ל-6 פנקייקים גדולים בקוטר 12 ס"מ או 12-15 פנקייקים קטנים):
יבשים - 1 כוס קמח 2 כפות סוכר 1 כפית אבקת אפייה 3/4 כפית אבקת קינמון קורט אגוז מוסקט טחון קורט יפה של מלח
רטובים - 1 כוס בטטה מבושלת ומעוכה לפירה (1 בטטה בינונית) 1 מיכל יוגורט (150 גר') 1/2 כוס חלב 1 ביצה 1 כף שמן 1 כפית תמצית וניל חמאה לטיגון
לפקאנים המסוכרים - 1/2 כוס אגוזי פקאן, קצוצים גס מאוד 10 גר' חמאה 1 כף סוכר
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הפקאנים המסוכרים - מחממים מחבת על חום בינוני-נמוך. מוסיפים למחבת המרכיבים – אגוזי פקאן, חמאה וסוכר, ומבשלים תוך כדי ערבוב במשך 5 דקות. מעבירים את הפקאנים המסוכרים לצלחת עם נייר אפייה עליה ונותנים לאגוזים להצטנן למשך מספר דקות. שימו לב לא לטעום את הפקאנים ישר שהם מסיימים את הבישול כי הסוכר המקורמל רותח בשלב זה.
  2. בקערת ערבוב מניחים את כל המרכיבים היבשים ומערבבים. בקערה נוספת מניחים את כל המרכיבים הרטובים ומערבבים לתערובת אחידה. מעבירים את תערובת המרכיבים הרטובים לתערובת המרכיבים היבשים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. התערובת המתקבלת סמיכה יותר מתערובת פנקייק רגילה.
  3. מחממים מחבת על חום בינוני נמוך. מניחים במחבת מעט חמאה לצורך טיגון הפנקייקים, ויוצקים למחבת פנקייקים בגודל המועדף. זמן הבישול המדויק תלוי בעובי של הפנקייק שתבחרו לעשות. מטגנים את הפנקייק על חום בינוני-נמוך, הופכים את הפנקייק לצד שני כאשר רואים שמתחילות להיווצר בועות על גבי הפנקייק. משלימים את הטיגון מהצד השני ומורידים מהאש. ממשיכים כך גם ליתר התערובת.
  4. מגישים עם סירופ מייפל ואגוזי פקאן מסוכרים מעל.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג "העדשים השמחות"