אחד הדברים הכי מספקים שיש הוא להכין לבד לחמניות קשר שהילדים יכולים לקחת לבית ספר. מכינים כמות גדולה, מקפיאים אותן בעודן טריות, מוציאים בערב מהמקפיא, ויש לכם לחמניות טריות כל בוקר. לא תרצו יותר לקנות לחמניות.
הלחמניות כוסמין הן לחמניות שהצורה שלהן מזכירה קרואסונים. אפשר לאכול אותן עם מילוי וגם בלי, כי הן בעצמן כל כך טעימות.
המתכון האחרון הוא מתכו ןללחמניות שום. אנחנו גרים מעל מסעדה, וריח השום שבוקע מהארובה שלה תמיד משגע אותי. זה אחד הריחות האהובים עליי באפייה ובבישול. הלחמניות האלו רכות ונעימות, והן מושלמות לטבילה בשקשוקה או אפילו לטוסטים.

לחמניות קשר ביתיות

המצרכים (ל-15 לחמניות):
לבצק - 1 ק"ג קמח לבן או קמח לחם מנופה 2 כפות שטוחות (16 גרם) שמרים יבשים כוס + כף (80 גרם) סוכר לבן 2 כפיות (10 גרם) מלח דק 1 ביצה גודל L כוס (80 מ״ל) שמן קנולה ½1-2 כוסות (480-360 מ״ל) מים
לציפוי - ביצה טרופה ¼ כוס שומשום או פרג
3 צפייה בגלריה
לחמניות, קרן אגם
לחמניות, קרן אגם
(צילום: נופר צור וקרן אגם )
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו לישה מערבלים במהירות איטית את הקמח, השמרים היבשים, הסוכר והמלח. מוסיפים את הביצה, השמן, ובהדרגה את המים: מתחילים מכוס וחצי, ואז מוסיפים בכל פעם כף אחת, עד שהבצק נפרד מדופנות קערת המיקסר. ממשיכים ללוש, ולשים כ–10 דקות בסך הכול, עד לקבלת בצק חלק וגמיש.
  2. מעבירים את הבצק לקערה משומנת ומגלגלים אותו כך שיצופה בשמן מכל צדדיו. מכסים בניילון נצמד ובמגבת ומניחים להתפחה בטמפרטורת החדר כשעה-שעה וחצי עד שהבצק מכפיל את נפחו.
  3. מוציאים את הבצק מהקערה ויוצרים כדורים במשקל 110 גרם כל אחד. מניחים את הכדורים על משטח מקומח, מכסים במגבת ומניחים להם לנוח במשך 5 דקות.
  4. יוצרים מכל כדור רצועה ארוכה ומניחים אותה כשאחד מהקצוות פונה אליכם. יוצרים את הספרה 9 על ידי קיפול החלק העליון של הרצועה למרכז. את הקצה מכניסים מתחת לרצועה. עכשיו משחילים את הקצה התחתון של הרצועה לתוך העיגול של הספרה 9, מלמטה לכיוון צד ימין, כך שנוצרת האות Q. למעלה נוצרה עכשיו לולאה שאותה הופכים כמו בורג לצד שמאל עד שהיא מתהפכת, ואז את קצה הרצועה שנשאר בצד ימין משחילים מלמטה לתוך הלולאה העליונה, כך שמתקבלת לחמניית קשר.
  5. מניחים את הלחמניות בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומכסים במגבת. מתפיחים כ–45 דקות.
  6. בינתיים מחממים תנור ל–180 מעלות. מברישים את הלחמניות בעדינות בביצה הטרופה ומפזרים עליהן שומשום או פרג.
  7. אופים 25-20 דקות עד שהלחמניות זהובות. מצננים מעט ומגישים.
* את הקמח אפשר להמיר בקמח כוסמין לבן או להמיר חצי ממנו בקמח מלא.
* אפשר להפוך את הלחמניות לטבעוניות בקלות: ממירים את הביצה ב–4 כפות שמן נוספות.

לחמניות כוסמין רכות

המצרכים (ל-32 לחמניות):
לבצק - 1 ק"ג קמח כוסמין לבן מנופה 2 כפות (20 גרם) שמרים יבשים ½ כוס (100 גרם) סוכר לבן 1 כף (20 גרם) מלח 2 ביצים גודל L 60 גרם חמאה רכה 1 כוס (80 מ״ל) שמן קנולה ½1 כוסות (360 מ"ל) חלב חמים
לציפוי - 50 גרם חמאה מומסת
3 צפייה בגלריה
לחמניות, קרן אגם
לחמניות, קרן אגם
(צילום: נופר צור וקרן אגם )
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו לישה מערבלים את הקמח, השמרים היבשים, הסוכר והמלח. מוסיפים את הביצים, החמאה והשמן וממשיכים לערבל. מוסיפים את החלב בהדרגה: מתחילים מכוס אחת, ואז מוסיפים בכל פעם כף, רק עד שהבצק מתגבש. לשים במשך 10-8 דקות עד לקבלת בצק אחיד וגמיש שנפרד מדופנות הקערה.
  2. מעבירים את הבצק לקערה משומנת ומגלגלים אותו כך שיצופה בשמן מכל צדדיו. מכסים בניילון נצמד ובמגבת ומניחים להתפחה במקום חמים כשעה וחצי-שעתיים.
  3. מקמחים היטב משטח עבודה, מוציאים את הבצק מהקערה, ובעזרת הידיים מוציאים ממנו אוויר. מחלקים את הבצק לארבעה חלקים שווים. מרדדים את החלק הראשון לעיגול גדול, כמו שמרדדים עיגול לפיצה. מקפלים את העיגול לשניים, מכסים במגבת ומניחים בצד. מרדדים עיגול נוסף שיהיה זהה בגודלו (ככל הניתן) לעיגול הראשון. מניחים את עיגול הבצק שקיפלנו לשניים מעל העיגול השני, ופותחים את העיגול הראשון, עד שהעיגולים מונחים בדיוק אחד מעל השני. כדי להשוות את גודל העיגולים מרדדים מעט בעזרת מערוך.
  4. בעזרת גלגלת פיצה, מחלקים את הבצק ל–16 משולשים (בשתי שכבות). מגלגלים כל משולש כפול מהחלק הרחב לצר, כמו רוגלך, ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. חוזרים על הפעולה עם שני חלקי הבצק הנותרים. מכסים את הלחמניות במגבת ומניחים להתפחה של 45 דקות.
  5. מחממים תנור ל–180 מעלות. אופים את הלחמניות 25-20 דקות עד שהן מקבלות צבע שזוף יפה. מוציאים מהתנור ומורחים את החמאה המומסת על הלחמניות בעודן חמות. אוכלים חם, ונזהרים לא לזלול את כל המגש.
* את קמח הכוסמין הלבן אפשר להמיר בקמח לבן.
* לגרסת פרווה ים תיכונית ממירים את החמאה בבצק ב–¼ כוס שמן, את החלב במים פושרים, וכשהלחמניות יוצאות חמות מהתנור מורחים אותן בשמן זית במקום בחמאה.

לחמניות שום ובזיליקום רכות

המצרכים (לכ–16 לחמניות):
לבצק -
1 ק"ג קמח חלה מנופה 2 כפות (20 גרם) שמרים יבשים 1 ביצה אחת גודל L 1 כף (20 גרם) מלח דק 4 כפות (40 גרם) סוכר לבן 1 כוס (80 מ"ל) שמן קנולה חופן עלי בזיליקום קצוצים דק 3 שיני שום, כתושות כ־2 כוסות (500 מ"ל) מים חמימים
להברשה - 1 ביצה טרופה עם מעט מים
לזיגוג - ½ כוס (120 מ״ל) שמן זית חופן עלי בזיליקום, קצוצים דק 2 שיני שום, כתושות
3 צפייה בגלריה
לחמניות, קרן אגם
לחמניות, קרן אגם
(צילום: נופר צור וקרן אגם )
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו לישה מערבלים את כל חומרי הבצק פרט למים. מוסיפים חצי מכמות המים בזרם איטי, וממשיכים להוסיף מים בהדרגה, רק עד שהבצק מתגבש. לשים במהירות איטית 10-8 דקות עד לקבלת בצק רך וגמיש.
  2. מעבירים את הבצק לקערה משומנת ומגלגלים אותו כך שיצופה בשמן מכל צדדיו. מכסים בניילון נצמד ובמגבת ומניחים להתפחה כשעה וחצי בטמפרטורת החדר (אפשר גם למשך לילה במקרר).
  3. מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח וטופחים עליו להוצאת אוויר. מחלקים אותו ל–16-14 כדורים במשקל 120 גרם כל אחד.
  4. מרדדים כל כדור לרצועה ארוכה וקולעים ללחמניית קשר (ראו הסבר במתכון ללחמניות קשר ביתיות בעמוד 117). מניחים את הלחמניות בתבנית מרופדת בנייר אפייה ושומרים על מרווחים קטנים ביניהן. מכסים בניילון נצמד ובמגבת ומניחים להתפחה חוזרת של 30 דקות. בינתיים מחממים תנור ל–180 מעלות.
  5. מברישים את הלחמניות שתפחו בביצה הטרופה ואופים 25-20 דקות עד שהן משחימות.
  6. מערבבים בקערית את כל חומרי הזיגוג וכשהלחמניות יוצאות חמות מהתנור, מברישים אותן, וטורפים.
המתכונים של קרן אגם לקוחים מתוך ספרה החדש "נשואה למאפייה", שיצא בהוצאת מודן