בשיתוף אחוזות רובינשטיין, רסטרטו, סנו ודקסל פארמה
אין כמו האוכל של סבתא – יש בו קסם נוסטלגי וניחוחות של פעם, מנות שעברו מדור לדור ומספרות על המקום ממנו באו הסבתות שלנו. בימים אלו ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, יוצאים למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" אנחנו פוגשים דמויות צבעוניות ומרתקות, נחשפים למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. והפעם: סבתא בריט עושה לנו היכרות עם המטבח הפיני ועם מנת הדגל שלו - הסיל לודה, מאפה תפוחי אדמה ודגים מלוחים. צפו בכתבה בראש העמוד.
4 צפייה בגלריה
גם למטבח הפיני יש מה להציע
גם למטבח הפיני יש מה להציע
במטבח הפיני יש שפע של מאכלי דגים בכל הצורות והצבעים – טריים, מעושנים, מאודים, אפויים או כבושים.
(צילום: ענת פייזר)

אוכל הפועלים שהפך לגורמה

בריט גבעול (81), אמנם חיה בישראל כבר 60 שנים, אבל פינלנד ארץ הולדתה, עדיין טבועה עמוק בדנ"א שלה, בייחוד בכל הנוגע למסורת הקולינרית והתרבותית שלה. היא נולדה למשפחה יהודית בטורקו, העיר השנייה בגודלה בפינלנד. לאביה היה בית חרושת של שמלות ואמה הייתה עקרת בית. הקהילה היהודית בפינלנד היא מאוד קטנה - רק 1,700 יהודים חיו בה בתקופת מלחמת העולם השנייה. בטורקו היא מנתה 200 יהודים בלבד.
סיפור האהבה של בריט עם ישראל התחיל בגיל 16, כשנסעה עם קבוצת צעירים מסקנדינביה לארץ. "כשחזרתי הביתה כל הזמן אמרתי להורים שלי שאני רוצה לחזור לארץ". אמרה וקיימה אחרי 5 שנים, בגיל 21. "הייתה לנו משפחה בנתניה, אז גרתי שם בחדר עם הבת שלהם והלכתי לאולפן. אחר כך גם ההורים שלי עלו לארץ ואפילו גרו באותו בניין ברמת גן שאנחנו גרים היום".
4 צפייה בגלריה
גם למטבח הפיני יש מה להציע. בריט גבעול
גם למטבח הפיני יש מה להציע. בריט גבעול
גם למטבח הפיני יש מה להציע. בריט גבעול
(צילום: ענת פייזר)
בריט אמנם גדלה על המאכלים הפיניים המסורתיים, שאמה נהגה לבשל, אבל כשהכירה בארץ את בעלה דוד שעלה מאיטליה, היא נחשפה גם לנפלאות המטבח האיטלקי. "אני מכינה לא רק אוכל פיני, אלא גם אוכל איטלקי, לבעלי. האמת שהוא יודע לבשל יותר טוב ממני".
כמו כל מטבחי העולם, גם המטבח הפיני המסורתי מבוסס על מרכיבים מקומיים. מה שאפשר למצוא בשפע בפינלנד אלו מקורות מים, ולכן במטבח הפיני יש שפע של מאכלי דגים בכל הצורות והצבעים – טריים, מעושנים, מאודים, אפויים או כבושים.
בשל האקלים הקר בפינלנד, המטבח המקומי נשען על מאכלים פשוטים, מחממים ומשביעים כמו לחמים, מאפים, מרקים ותבשילי דג. גם בגזרת הקינוחים יש למטבח הפיני מה להציע. "אני מאוד אוהבת להכין בולה, זה קינוח בצק שמרים אפוי עם צימוקים והל".
4 צפייה בגלריה
בתא בריט, עושה לכם היכרות עם המטבח הפיני.
בתא בריט, עושה לכם היכרות עם המטבח הפיני.
בתא בריט, עושה לכם היכרות עם המטבח הפיני.
(צילום: ענת פייזר)
אנחנו מבקרים את בריט בביתה שברמת גן והיא מלמדת אותנו להכין את אחת ממנות הדגל האהובות בפינלנד - הסיל לודה, מאפה שמורכב משכבות של תפוחי אדמה, בצל ופילטים של דג מלוח מוקרמים בשמנת וביצים. "הסיל לודה נחשב אוכל זול של פועלים, אבל היום אפשר למצוא אותו גם במסעדות יוקרתיות. גם העשירים אוכלים אותו". קבלו את המתכון לסיל לודה ושיהיה הובר ווקואלוהא! (בתיאבון בפינית).

סיל לודה פיני של בריט גבעול

מצרכים:
1 ק״ג תפוחי אדמה
1 ק״ג בצל
10-15 פילטים של דג מלוח (הרינג)
3 ביצים
2 שמנת לבישול
חמאה לשימון התבנית
מלח
פלפל לבן
4 צפייה בגלריה
הסיל לודה, מאפה תפוחי אדמה ודגים מלוחים.
הסיל לודה, מאפה תפוחי אדמה ודגים מלוחים.
הסיל לודה, מאפה תפוחי אדמה ודגים מלוחים.
(צילום: ענת פייזר)
אופן ההכנה:
משמנים תבנית פיירקס עם מעט חמאה.
חותכים את תפוחי האדמה לפרוסות בעובי בינוני. חותכים את הבצל לחתיכות בינוניות ופורסים את הדג המלוח לפרוסות קטנות.
מתחילים להרכיב את המנה: שכבה ראשונה של תפוחי האדמה, שכבה שנייה של פרוסות בצל, שכבה שלישית של דג מלוח.
מתבלים ב- 1/2 כפית מלח ו- 1 כפית פלפל לבן.
חוזרים על הפעולה לשתי שכבות נוספות, סך הכל 3 שכבות.
טורפים את הביצים ויוצקים על תכולת התבנית.
יוצקים מעל את השמנת לבישול.
מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום ומכניסים לתנור שחומם מראש ל- 200 מעלות למשך שעה וחצי עד שעתיים.
מסירים את הרדיד אחרי כשעה כדי למאפה להשחים.
  • "פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס יוצאים בימים אלו למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל
בשיתוף אחוזות, רסטרטו, סנו ודקסל פארמה