נראה שלאחרונה הדבר העיקרי שמציף את הפיד של הבשלנים באינסטגרם הוא בישול בסיר אחד. נכון, הטרנד ממש לא חדש וכבר הוצפו ברשתות לא מעט גרסאות למאכלים שאפשר להכין בשיטה הזאת, אבל לאחרונה אתם חייבים להודות שזה כבר הפך למכת מדינה - כל בלוגר שמכבד את העוקבים שלו מעלה את הגרסה שלו לטרנד, והרשת חוגגת.
4 צפייה בגלריה
אורז עם פרגית וירקות בסיר אחד
אורז עם פרגית וירקות בסיר אחד
אורז עם פרגית וירקות בסיר אחד
(צילום: אפרת סיאצ'י)
לא משנה איזה סוג בשלנים אתם - כאלה שמנסים לתקתק במהירות את הארוחה שלכם או כאלה שאוהבים להשקיע זמן ומאמץ - בטוח נתקלתם בסרטונים מהירים שמסבירים במעט מאוד פריימים איך זורקים את כל המרכיבים לסיר, סוגרים את המכסה ושוכחים מהסיפור עד לשעת הארוחה.
אבות אבותינו שהכינו סיר של טבית או חמין לשבת, גם השתמשו בסיר אחד אבל הם לא מיהרו לתת לזה שם ובטח שלא כינו את זה טרנד. היום לכל דבר יש כותרת, גם למאכלים.
4 צפייה בגלריה
עוף עם פתיתים ופטריות
עוף עם פתיתים ופטריות
עוף עם פתיתים ופטריות
( דינה משה)
אבל מה יש בטרנד הזה שסוחף אחריו כל כך הרבה בשלנים? התשובה פשוטה מאוד ואף נמצאת בגוף השאלה - סיר אחד. השיטה חוסכת בכלים, חוסכת בזמן וגם התוצאה בסוף מספקת. אם בזמן הקורונה התפנקנו על תבשילים ארוכים ומושקעים, הרי שעם החזרה לשגרה הסוחפת, כמעט כל אחד רוצה שיהיה לו במטבח קל יותר, פשוט יותר ומהיר יותר, אז מציעים לנו כאן דיל שבו לא נצטרך להדיח כיור מפוצץ בסירים ובמחבתות אחרי כל ארוחה, לא ניקח? בטח שניקח.
4 צפייה בגלריה
שחררו אותנו מזה
שחררו אותנו מזה
שחררו אותנו מזה
(צילום: shutterstock)
אז מה אפשר להכין בסיר אחד? הרבה מאוד מאכלים, כשרובם מבוססים על אורז, פסטה, פתיתים או בורגול. אתם יכולים לנסות להנדס שילובים משלכם, תוך שאתם מבינים את הרעיון הבסיסי והוא - בישול הקטנייה או הפסטה במיצים של עצמה. לפעמים תצטרכו להוסיף מים או ציר, לפעמים תצטרכו לבשל את המנה עוד כמה דקות בשביל לתת לאדים לעשות את העבודה ולפעמים כל החגיגה תתבשל רק ברוטב.
יש כאלה שמכנים את הטרנד הזה "סיר קסם" או "סיר פלא", ואנחנו ממש יכולים להבין אותם. אז בפעם הבאה שיש לכם רק חמש דקות לתקתק ארוחה, או שסתם אזלה לכם הסבלנות מכל הבישולים בחגים, תזכרו שיש טרנד כזה שיכול לעזור לכם לזרז את העניינים.

אורז ופרגית בסיר אחד

אפרת סיאצ'י
המצרכים (ל-4-5 מנות):
4 כוסות אורז לבן או מלא מבושל 300-350 גר' פרגיות חתוכות
לתיבול הפרגיות - 1 כף סילאן 1 כף רוטב סויה 1/4 כפית מלח קמצוץ פלפל שחור
¾ כוס אפונה וגזר משקית קפואה או מקופסת שימורים 1/2 כוס גרעיני תירס מקופסת שימורים
לתיבול התבשיל - 3 כפות רוטב סויה, קמצוץ פלפל שחור
אופן ההכנה:
  1. מתבלים את הפרגיות בכף סויה, כף סילאן, מלח ופלפל שחור. מחממים מחבת רחבה עם 1-2 כפות שמן ומטגנים את הפרגיות 2-3 דקות מכל צד על להבה בינונית.
  2. מוסיפים למחבת את האורז המבושל, תירס, אפונה וגזר ומערבבים.
  3. מתבלים ב-3 כפות רוטב סויה ומעט פלפל שחור, ומבשלים תוך כדי ערבוב במשך 3-5 דקות, עד לספיגת כל הטעמים.

ספגטי בסיר אחד

רותי קינן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 1/2 ק"ג עגבניות שרי חצויות 1/3 כוס שמן זית 2 שיני שום כתושות - לא חובה 1 חבילה ספגטי או מקרוני 1 ליטר מים רותחים 1 כף שטוחה מלח גס פלפל שחור - לפי הטעם צרור רוקט (ארוגולה) או עלי בייבי תרד
להגשה - גבינת פרמזן מגוררת
4 צפייה בגלריה
פסטה בסיר אחד
פסטה בסיר אחד
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים את המים בקומקום. בסיר שטוח ורחב (חשוב!) מסדרים את העגבניות, השמן, השום והספגטי. יוצקים את המים הרותחים לסיר, מוסיפים את המלח, מכסים ומביאים לרתיחה על אש גבוהה.
  2. מסירים את המכסה, וממשיכים לבשל בסיר פתוח על להבה גבוהה ותוך כדי נענוע הספגטי בעזרת כף או מלקחיים, כ-5 דקות. מוסיפים את הרוקט או התרד, וממשיכים לבשל כ-5 דקות נוספות עד שהפסטה מוכנה והרוטב מסמיך.
  3. מעבירים לצלחות, מפזרים גבינת פרמזן, ומגישים

פתיתים ונקניקיות בסיר אחד

גיל אבירם
המצרכים: 1 חבילה פתיתים 1 בצל, קצוץ 1 גזר, קצוץ 1 גמבה, קצוצה 1 כוס גרעיני תירס 1 כוס אפונה, קפואה או טרייה 3 נקניקיות, פרוסות לקוביות או לחצאי עיגולים 1/2 קוביית טופו, חתוכה לקוביות 2 כפות רסק עגבניות
אופן ההכנה:
  1. בסיר עמוק שמים 2 כפות שמן זית ומאדים את הירקות מספר דקות לפי הסדר הבא - בצל, גזר, גמבה. ממתינים שתי דקות בין כל ירק שנוסף לסיר.
  2. מוסיפים את התירס, הנקניקיות והטופו ומטגנים שלוש דקות נוספות.
  3. מוסיפים את הרסק ומתבלים במלח, בפלפל ובסוכר.
  4. מכסים במים רותחים. מביאים לרתיחה ומבשלים בבעבוע עדין כחמש דקות.
  5. מוסיפים את הפתיתים ואת האפונה, מערבבים היטב ומכסים במים רותחים (מוודאים שהמים מגיעים עד לגובה של סנטימטר מעל הפתיתים).
  6. מערבבים היטב עד שכל הנוזלים נספגים, מנמיכים ללהבה הכי קטנה, מכסים ומבשלים עוד שמונה דקות.